Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Budet vs buddet

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jvossipoff:

Men vil det komme til at betyde noget når man snakker markedsføring om man bruger "Budet" som åbenbart er mest brugt eller den korrekte måde "Buddet" ?

Det er ganske rigtigt retskrivningsordbogen, der skal tages i ed, hvis man gerne vil opføre sig sprogligt korrekt på dansk.

Den findes online på www.sproget.dk.

Her man man også konstatere, at stavemåden med dd er langt mere udbredt end stavemåden med d.
I Dansk Sprognævns tekstsamling, Korpus, findes stavemåden med ét d kun 106 gange, mens den korrekte stavemåde med dobbelt d forekommer 3545 gange.

Der er ingen argumenter for at prioritere den forkerte stavemåde.

mvh Hans

Fra Herning
Tilmeldt 19. Jun 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:46

Det er rigtigt, at begge staveformer engang var korrekte. Men kun til 2001, da vi fik den seneste retskrivningsordbog. I dag er buddet med to d'er den eneste korrekte staveform, og derfor skal du helt klart vælge den til dit firmanavn.

Og lad mig så lige slå et slag for, at alle Amino Plus-brugere tilmelder sig den fortrinline online grammatikservice Grammatip.dk. Her får man bl.a. tips om stavemåder og sprogbrug, ligesom der er online øvelser inden for forskellige kategorier (fx synes/syntes, i/I, endelses-r m.m.).

Er du Amino Plus-bruger kan du oprette dig gratis med dette link:

http:/www.grammatip.dk/useradd/thor5e239f2/

Tilmeldt 27. Oct 10
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 10:45

Tak for jeres svar.

Det er nu rart med et sted som amino, hvor man kan lufte sine tanker.

Holder mig til dobbel d :)

Mvh

Jacob

SMSbees.dk -Tlf: 3025 1272 - Info@SMSbees.dk
Billig forbrugsafregnet 1- og 2-vejs SMSgateway - Fra 0 kr i md!

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 23:41

Hans Stokholm Kjer:

Jvossipoff:

Men vil det komme til at betyde noget når man snakker markedsføring om man bruger "Budet" som åbenbart er mest brugt eller den korrekte måde "Buddet" ?

Det er ganske rigtigt retskrivningsordbogen, der skal tages i ed, hvis man gerne vil opføre sig sprogligt korrekt på dansk.

Den findes online på www.sproget.dk.

Her man man også konstatere, at stavemåden med dd er langt mere udbredt end stavemåden med d.
I Dansk Sprognævns tekstsamling, Korpus, findes stavemåden med ét d kun 106 gange, mens den korrekte stavemåde med dobbelt d forekommer 3545 gange.

Der er ingen argumenter for at prioritere den forkerte stavemåde.

mvh Hans

Hej Hans,

Jeg er bange for at der er en fejl på sproget.dk's implementering af brugen af korpus - eller rettere : den laver ikke den søgning du tror den laver.

De 3545 gange er ordet bud i alle former. Det kan du se hvis du kigger nede i korpuseksemplerne. Nu ved jeg ikke hvilket korpus sproget.dk kigger i, men hvis du kigger hos DSL i hhv. Korpus90, Korpus2000 og KorpusDK (2007), så er fordelingen for formen bestemt ental (i klassen substantiv) således :

Korpus   budet buddet
2007     106   81
2000      54   52
1990      52   29

<EDIT> Efter at have fintænkt kan man se at den kigger i 2007. De 106 forekomster af budet er også alle former - grunden til at den ikke finde flere er jo fordi den ikke kan finde en grundform (og dermed andre former) til 'budet' </EDIT>

Så uanset hvilket af de tre korpora man vælger er der en overvægt til 'budet'

Men som sagt er det korrekt med buddet så det ville jeg også vælge. Men mon ikke det er et spørgsmål om tid før begge stavemåder vil være korrekte.

Og det frække slogan ville være "Brug Buddet - fordi vi kan stave" ;o)

mvh

Jan

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:50

Technocowboy:

* Bøjer mig i støvet for viden, jeg ikke havde*

Hans

Tilmeldt 27. Oct 10
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 08:50

Det er god viden man her får sig :)

Technocowboy:

Det var værd at overveje ;)

SMSbees.dk -Tlf: 3025 1272 - Info@SMSbees.dk
Billig forbrugsafregnet 1- og 2-vejs SMSgateway - Fra 0 kr i md!

Tilmeldt 18. Aug 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:59

Retskrivningsordbogen

• 1. bud sb., -det, bud, bf. pl. -dene (meddelelse, befaling, tilbud).
  • 2. bud sb., -det, -e (person).
  • Jeg ved ikke, hvor de andre har deres oplysninger fra, men buddet er bestemt form af fx et bud i en auktionshal - eller mit bedste bud, mens budet betegner en person, der bringer noget ud.
Fra Herning
Tilmeldt 19. Jun 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:20

@Birte16 - opslaget i Retskrivningsordbogen viser jo netop, at ordet skal staves med to d'er, uanset om der er tale om den eller eller anden form for bud, dvs. "buddet var ikke højt nok til at vinde auktionen" og "(post)buddet var ikke højt nok til at nå op til brevsprækken".

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)