Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Verdens stærkeste brand?

Side 1 ud af 6 (59 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer,

Jeg sad i går og skrev et indlæg på min blog omkring verdens stærkeste brand, og tænkte at jeg ville forsøge at få jer Aminoers syn på sagen.

Meget ofte, når man måler et brands styrke sådan generelt set, går man ind og kigger på kendskabsgraden. Hvor mange kender brandet? Her er virksomheder som Coca Cola og McDonalds helt fremme i verdenseliten, men spørgsmålet er om de nu også rent faktisk ER de stærkeste brand.

Hvis det kommer til loyalitet overfor brandet, så finder man vel verdens stærkeste brands i sportsindustrien? Inspirationen til mit blogindlæg kom fra en statusopdatering som fodboldklubben FC Barcelona smed ud på deres Facebook-side kort efter midnat i aftes. Som man kan se i mit indlæg var der over 15.000 "Synes godt om" på den allerede efter 5 minutter - tidspunktet taget i betragtning - ganske imponerende!

Her til morgen har den så ramt mere end 85.000 "Synes godt om" og over 14.000 kommentarer! Hvor mange andre brands kan i virkeligheden præstere det?

Mit argument er, at disse store sportsklubber i virkeligheden er stærkere brands end de store virksomheder, i og med at deres "kunder" (fans) er loyale. Bare fordi Real Madrid sender et bedre hold på banen, skifter Barcelonas fans jo ikke tilhørsforhold. Den omstændighed gør sig vel stort set kun gældende inden for sport?

Jeg tror ikke engang Apple kan mønstre så stor loyalitet hos deres ellers nærmest fanatiske tilhængere. Hvis Apple holder op med at levere varen, så finder folk hurtigt bedre gadgets fra andre leverandører.

Men hvad mener i? Hvilke brands er reelt verdens stærkeste, og ikke bare de mest kendte?

Mvh
Peter Holmstrand 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 11:23

Jeg var faktisk ikke klar over at man kunne se på det på den måde, men du har jo helt ret. Man kan vel også se de amerikanske sportsligaer som et brand (NFL, NBA, NHL osv.) men de er jo mest kendt i USA. Så jeg tror du har fat i den lange ende ;)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:26

Hej Peter..

Jeg mener der er MEGET stor forskel på brand værdi i sportsverdenen. For som du siger, så er der f.eks. 15.000 mennesker der kan synes godt om barcelona - men betyder det at Barcelona, som Brand får mere ud af deres produkt??

At være "fan", skaber et tilhørsforhold - som ikke nødvendigvis skaber en øget forretning for virksomheden.

Derimod, mener jeg at verdens stærkeste brand pt. er Apple.. De formår at sende defekte produkter ud, men få folk til at ligge i kø for deres produkter - den hype der er om deres produkter, finder du INGEN andre steder i verden..

Jeg mener klart de står som det stærkeste brand..

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 11:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej tbarker,

Om de får øget forretning ud af det? You bet! De hardcore fans, og dem har de store sportsklubber altså titusindevis af, køber som minimum en ny trøje en gang om året.

Derudover fylder Barcelona lige deres hjemmebane med 90.000 mennesker hver 14. dag. Det giver vel omtrent lige så meget i kassen per hovede, som Apple tjener på en iPod eller en iPhone.

I forhold til den markedsføringsindsats der er nødvendig at levere (udover bare at drive forretningen = spille fodbold) får klubberne da, i mine øjne, et helt afsindigt udbytte. Varerne sælger jo sig selv.

Det kan godt være at Apple tjener flere penge, men det er egentlig ikke det jeg forstår ved brand-værdi. Det er i højere grad hvor loyale kunderne vedbliver at være over en længere periode. Hvis det kun gjaldt om at måle på indtjeningen, så var Maersk vel det stærkeste brand i Danmark, og det mener jeg bestemt ikke er tilfældet.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:37

Da jeg læste overskriften poppede Coca Cola op med det samme. Om det gør det til det stærkeste brand aner jeg ikke. Et brands styrke måles ikke i, hvor fanatiske folk er, men hvor loyale de er. 1 Barcelonatilhænger gælder vel ikke for 3 Coca Cola-drikkere fordi han er mere fanatisk? Konkurrencesituationen er vel også en faktor. Der findes trods alt flere fodboldklubber end cola-mærker.

Jeg vælger Coca Cola som brand no. 1!

Michael

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:38

Jeg er desværre ik enig i, at sportsklubber som Barcelona er de stærkeste brands. Fordi Barcelona er meget afhængige af enkelte profiler. Mange Barca fans er fans, fordi Messi spiller der... Men hva med den dag, at Messi f.eks skifter?

Jeg mener heller ik Apple er verdens stærkeste brand, da Apples produkter slet ik er kendt nok world wide. Ja de sælger godt op til lanceringer mm, men brandet Apple er slet ik stærkt, når det kommer til genkendelsesgraden...

McDonalds er et super stærkt brand, fordi mennesker world wide blot ved at se et gult M, tænker på burgere og fastfood... Se det er branding og genkendelsesgrad, som virkelig vil noget!
Ja i flere lande skal folk blot se et M, før at tankerne falder på McD! 

Og det samme gælder Coca Cola. Hvis folk idag ser en rød baggrund med enten hvide striber eller hvide cirkler, så tænker rigtig mange Coca Cola, som det aller første. Dvs uden brug af logo, navn eller andet har Coca Cola formået at brande sig ind i folks bevidsthed på en måde, så folk allerede har en præference ved at se farver... Og det er vel det branding handler om! Genkendelsesgraden og folks præferencer...

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 2235
Fra  Move Marketing Co., Ltd. Skrevet kl. 11:52

Jeg er helt enig i din formulering af et stærkt brand Fashion...

Kristian Ole Rørbye

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:21

Peter Holmstrand:

Hej tbarker,

Om de får øget forretning ud af det? You bet! De hardcore fans, og dem har de store sportsklubber altså titusindevis af, køber som minimum en ny trøje en gang om året.

Derudover fylder Barcelona lige deres hjemmebane med 90.000 mennesker hver 14. dag. Det giver vel omtrent lige så meget i kassen per hovede, som Apple tjener på en iPod eller en iPhone.

I forhold til den markedsføringsindsats der er nødvendig at levere (udover bare at drive forretningen = spille fodbold) får klubberne da, i mine øjne, et helt afsindigt udbytte. Varerne sælger jo sig selv.

Det kan godt være at Apple tjener flere penge, men det er egentlig ikke det jeg forstår ved brand-værdi. Det er i højere grad hvor loyale kunderne vedbliver at være over en længere periode. Hvis det kun gjaldt om at måle på indtjeningen, så var Maersk vel det stærkeste brand i Danmark, og det mener jeg bestemt ikke er tilfældet.

Jeg er godt klar over at de tjener kassen på trøjer og tilskuer..Jeg er selv United fan, og har købt en ny trøje hvert år i 11 år vil jeg tro... 

Min pointe var bare, at der findes mange fans, som bare har et tilhørsforhold til barca, og bare "liker" fordi dem holder de med... Det betyder derfor ikke at de er loyale overfor deres brands...

Der er ingen tvivl om at McDonalds og Coca Cola er de stærkeste hvis man kigger på genkendelighed.. Det kender vi jo allesammen, når vi ser den gule måge...

Min pointe med Apple er bare, at de pt. er i en position hvor de skaber så meget hype om sig selv - selvom deres produkter ikke er nyskabende eller noget - de kan noget som ingen andre kan..

Jeg vil ikke dele mit "brand" mening op i hvilken virksomhed der er størst omsætningsmæssigt - men jeg beundre bare Apple pt.. Den marketingsafdeling, skaber noget ud af ingenting :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:26

Derudover tror jeg du undervurdere hvor mange fans der findes der NETOP vil skifte tilhørsforhold, hvis de ikke er tophold mere, hvis de IKKE har de store stjerner etc etc etc...

Chelsea var i 90'erne et typisk midter hold i Premier League, idag er de i altid med i top2, og er igang med at bygge et brand op der kan konkurrere med Man.Utd , Real , og Barcelona..

Der findes mange loyale fans - men puha hvor findes der også det modsatte :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:41

tbarker.dk:

Min pointe med Apple er bare, at de pt. er i en position hvor de skaber så meget hype om sig selv - selvom deres produkter ikke er nyskabende eller noget - de kan noget som ingen andre kan..

Jeg vil ikke dele mit "brand" mening op i hvilken virksomhed der er størst omsætningsmæssigt - men jeg beundre bare Apple pt.. Den marketingsafdeling, skaber noget ud af ingenting :)

Apple er gode til at sælge til Apple kunder... Dvs en gang Apple altid Apple groft sagt...

Men det er jo ik ensbetydende med, at du har verdens stærkeste brand! Det betyder bare, at du har loyale kunder... Og når man ser Apple vs Microsoft, så er Microsoft langt større med Windows, hvorfor Microsoft også burde være mere brandet...
Og Nokia sælger langt flere mobiler end Apple, så derfor burde Nokia også være et stærkere brand...

Jeg tror mange Apple folk kun ser på Apple med deres egne øjne, men ik formår at se det med udefrastående øjne. Og det er sjvot nok altid Apple folk, som nævner Apple, og ik Hr. og Fru Danmark...

Side 1 ud af 6 (59 indlæg)