Hej Aminoer, Jeg sad i går og skrev et indlæg på min blog omkring verdens stærkeste brand, og tænkte at jeg ville forsøge at få jer Aminoers syn på sagen. Meget ofte, når man måler et brands styrke sådan generelt set, går man ind og kigger på kendskabsgraden. Hvor mange kender brandet? Her er virksomheder som Coca Cola og McDonalds helt fremme i verdenseliten, men spørgsmålet er om de nu også rent faktisk ER de stærkeste brand. Hvis det kommer til loyalitet overfor brandet, så finder man vel verdens stærkeste brands i sportsindustrien? Inspirationen til mit blogindlæg kom fra en statusopdatering som fodboldklubben FC Barcelona smed ud på deres Facebook-side kort efter midnat i aftes. Som man kan se i mit indlæg var der over 15.000 "Synes godt om" på den allerede efter 5 minutter - tidspunktet taget i betragtning - ganske imponerende! Her til morgen har den så ramt mere end 85.000 "Synes godt om" og over 14.000 kommentarer! Hvor mange andre brands kan i virkeligheden præstere det? Mit argument er, at disse store sportsklubber i virkeligheden er stærkere brands end de store virksomheder, i og med at deres "kunder" (fans) er loyale. Bare fordi Real Madrid sender et bedre hold på banen, skifter Barcelonas fans jo ikke tilhørsforhold. Den omstændighed gør sig vel stort set kun gældende inden for sport? Jeg tror ikke engang Apple kan mønstre så stor loyalitet hos deres ellers nærmest fanatiske tilhængere. Hvis Apple holder op med at levere varen, så finder folk hurtigt bedre gadgets fra andre leverandører. Men hvad mener i? Hvilke brands er reelt verdens stærkeste, og ikke bare de mest kendte? Mvh |
Jeg var faktisk ikke klar over at man kunne se på det på den måde, men du har jo helt ret. Man kan vel også se de amerikanske sportsligaer som et brand (NFL, NBA, NHL osv.) men de er jo mest kendt i USA. Så jeg tror du har fat i den lange ende ;)