Hejsa.. Jeg har ofte kigget med herinde og fundet meget inspiration, men nu er tiden efterhånden kommet hvor jeg ønsker at starte 'virksomhed'. Jeg håber derfor nogle af jer kan være behjælpelig med at besvare et par af de spørgsmål jeg tumler med. Lidt om virksomheden: Spørgsmålene: Hvad er reglerne i grove træk for denne type virksomhed? Jeg tænker på indgivelse af regnskaber, momsregnskaber osv. Og hvad med personlige opgørelser? (Ejerne vil ikke blive lønnet af virksomheden) Må man overføre personlig formue til virksomheden som man lyster (der skal være til drift, da indtjeningen vil være minimal)? Og hvad kan fordele og ulemper være?
Jeg håber nogen kan hjælpe med med disse meget overordnede spørsmål, da jeg ved meget lidt om disse ting.
- RY |
Husk at virksomheden skal drives erhvervsmæssigt, før den af SKAT betragtes som en virksomhed. Dvs. at I skal arbejde seriøst på at skabe overskud, ellers vil hjemmesiden blive betratet som jeres hobby.
Med to ejere, så skal I stifte I/S, SMBA, ApS eller anden type selskab.
Hvis I stifter et interessentselskab, så skal I hver især opgøre virkosomhedens resultat på jeres selvangivelse. I vil ikke skulle udbetale løn til jer selv, da jeres personlige opgørelser henfører til virksomhedens resultat.
I kan altid indskyde (låne) kapital til virksomheden.