Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min partner skylder skat penge

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Faxe
Tilmeldt 3. Feb 08
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er blevet tilbudt nogle restpartier og vil derfor lave et lagersalg sammen med en kammerat, men han har en gæld på ca. 1 million til skat samt ca. 150.000 kr til sin bank efter at han måtte lukke sit tideligere firma. Hvad vil der ske hvis han bliver medejer? Kan skat eller banken gå ind og gøre krav på hans andel?

Jeg har forhørt mig lidt hos familie og venner, men ingen har kunnet give mig et klart svar. Det vil jo være surt at starte noget op og man så pludselig måtte aflevere det hele igen. Og hvis det virkelig foregår sådan hvordan foregår det så i praksis?

Er der en måde, hvor min kammerat kan indtræde i firmaet uden at skulle bekymre sig om at banken eller skat kommer og tager hans andel? Det skal lige nævnes at min kammerat er arbejdsløs, så det vil jo være en god måde for ham at komme i arbejde igen. Han vil selvfølgelig gerne betale det han skylder, men så længe han er arbejdsløs, er det svært.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:50

De vil sandsynligvis kunne gøre udlæg i hans del af virksomheden.

Og hvis han skylder SKAT penge er det ikke engang sikkert han kan få lov til at starte virksomhed før gælden er betalt.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 23:07

Hvis han skal være passiv partner ved at skyde penge i firmaet, vil Skat kunne vurdere at der nu er rum for en afdragsordning ved lønindeholdelse i hans dagpenge, da han har en opsparingsevne, eller midler der kan frigives.

Hvis hans indskud i firmaet er hans arbejdskraft skal det modregnes i dagpengene alligevel, og da der er tale om et fysisk salg hvor hovedparten af firmaets værdi vil ligge i varelageret i det første lange stykke tid, - så ville en ansættelse hos dig være det mest praktiske.

Her er der mulighed for at aftale en fast løn + provision, så også alt det omkringliggende arbejde der ikke direkte relaterer til salget tilgodeses.

Der vil ikke være noget til hinder for at give en option på et medejerskab som kan ligge lidt ude i fremtiden. 

Michael

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 23:18

kirawo:

Jeg er blevet tilbudt nogle restpartier og vil derfor lave et lagersalg sammen med en kammerat, men han har en gæld på ca. 1 million til skat samt ca. 150.000 kr til sin bank efter at han måtte lukke sit tideligere firma. Hvad vil der ske hvis han bliver medejer? Kan skat eller banken gå ind og gøre krav på hans andel?

hans andel kan umuligt være mere end 0.00 DKK eftersom han sikkert intet ejer og hvis han gør skal betale sin gæld til det offentlige/banken, så der er i princippet intet at gøre udlæg i.

Ville nok anbefale at du ikke lader ham blive medejer i dit foretagene men eventuelt extern konsulent istedet.

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 23:20

Jeg tror jeg kan give dig et livrem-og-seler svar ;-)

Når en person skylder penge (din partner) vil enhver ting han ejer indgå som et "aktiv" på linie med kontantindeståender mv. Dvs. ønsker banken el. SKAT at foretage udlæg i et aktiv - kan de gøre dette (efter et par enkelte ærinder).

Tør du ikke risikere at blive hvirvlet ind i dette, er det bedre at lave en anden form for aftale - der ikke inkludere medejerskab. Det kunne f.eks. være at han blev lønmodtager hos dig - og kun fik løn når der var penge til ham (det der før ville have været hans andel). Hvis I er gode venner, kan det være en rigtig god løsning uden risici for ham/dig.

Hverken bank el. skat kan tage en almindelig lønindtægt, hvis den ligger under et vist niveau som skønnes nødvendigt for at opretholde en almindelig livsførelse. Blot fordi en person er konkurs eller i gæld, må hverken bank el. skat inddrage det hele.

Mit råd til dig er - løn ham via et selskab ejet af dig, indtil han er på fode igen. Det er bedst for ham og dig - og samtidigt kommer i begge igang med at lave noget spændende uden at skulle bekymre jer unødigt.

God fornøjelse.

PS: Ja, det kan da godt være skat og banken ikke kommer, men risikoen er der altså med konstellationen at han er medejer - og jeg syntes da at der er bedre at komme på fode og SÅ tale med banken og skat, bagefter.

Mvh Stig

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Faxe
Tilmeldt 3. Feb 08
Skrevet kl. 23:36

Det vil nok være den bedste løsning at aflønne ham som lønmodtager og så lave en option på at han evt. kan købe en andel når han kommer på fode igen. Men hvis han bare bliver lønmodtager kommer der så ikke en del administrativ arbejde samt ekstra udgifter til forsikring m.m? 

Hvis han nu blev medejer hvad vil kreditor så gøre med hans andel? Vil de gå ind og tage hans del af varelageret, inventar m.m. sælge det på auktion og på den måde få deres penge eller hvordan vil det foregå i praksis? Eller nøjes de med at gøre udlæg i hans andel og evt. overskud?

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 23:48

Her er sådan som det kunne foregå (begge scenario):

1) Han bliver lønmodtager. Du får en aftale med f.eks. Danløn (18,75 kroner pr. lønkørsel) og ansætter ham som f.eks. sæsonarbejder, projekt, freelance el. andet der ikke indebærer de store administrative udgifter (en bogholder kan evt. lave hele molevitten for dig for ca. 100-200 kroner pr. lønkørsel). Forsikringer - det kommer jo lidt an på hvor involveret han er i den daglige drift.

2) Medejerskab. Du kan da gøre det, men kreditorerne kan kræve hans aktiver beslaglagt og bortauktioneret mv. De kan principielt gøre som det passer dem. DERMED ikke sagt at jeg tror de gider, men omvendt, hvis I er ved at investere i det, er det da super ærgerligt, hvis det skulle ske. Lige i øjeblikket er alle ret desparate efter penge, så måske vil en kreditor gå hårdt til værks - det ved man ikke.

Men du mangler jo også lidt at sige hvilke beløbsstørrelser i regner med at handle i. Taler vi 2000-3000 om måneden i omsætning, behøves i jo dårligt nok registrere jer, men taler vi om en reel virksomhed med en god forventet god omsætning - er 200-300 kroner for en lønkørsel jo ingen penge. Så det er lidt "relativt" alt efter hvor I er rent investerings og omsætningsmæssigt.

Og så kommer reklame-blokken ;-) Du er meget velkommen til at få os til at lave et setup til jer - f.eks. kan vi hjælp med alt fra virksomhedens konstruktion til aflønningsforhold og løn, du finder os på www.larsen-finans.dk

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Faxe
Tilmeldt 3. Feb 08
Skrevet kl. 00:44

Vi forventer at omsætte for 20.000 - 30.000 om måneden til at starte med, så en momsregistrering er nødvendigt. 

Men hvis hans andel feks. kun udgør 5-10% vil skaden jo ikke være så stor hvis kreditor skulle få den ide at kigge forbi. Man kan jo så også håbe på at de ikke gider at bruge tid på det når hans andel ikke er større. Da det er et lagersalg vi snakker om er varelageret jo anskaffet forholdsvis billigt. I dette tilfælde stammer varepartierne fra konkursopkøb, så hvis det aktuelle varelager + inventar har en værdi af max 100.000,- vil de jo ikke få ret meget ud af det i forhold til arbejdet. Hvis vi siger at hans andel er 5% vil hans andel solgt på auktion jo nok ikke indbringe mere end 3-4000. Jeg er dog mest til at ansætte ham i første omgang for at være sikker, men hvis der er en anden måde, så han kan blive medejer, vil jeg da overveje den. Det skal bare være sådan at hans kreditor ikke kommer og lukker firmaet fordi de render med halvdelen af varelageret.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)