Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

NUL iværksætterstøtte i Danmark!

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Erhvervsbladet.dk

Tak for rigtig god læsning de sidste par år :)

Nu synes jeg, at I skal skrive om noget, som påvirker alle iværksættere i hele landet for tiden.. De får ingen støtte overhovedet!

Jeg var hos Væksthuset i sidste uge, og ser alle deres materialer om de støttepakker, de formidler. Tilskud til rådgivere, konsulenter m.m. i forskellige pakker. Jeg får at vide, at pakkerne er rigtig gode, men at alle pengene er brugt for i år. Så alle de folk, der gerne vil bruge de eneste praktiske tilskud, som er brugbare for iværksættervirksomheder, kan godt glemme alt om det i de sidste 2 måneder i år! Nu står jeg, som så mange andre iværksættere, og skal bruge de pakker nu ved markedspenetrering, men kan ikke få dem, fordi de har givet dem ud til højre og venstre uden månedskvoter og uden kritisk blik på de projekter, de har givet pengene til. For de kan da ikke være løbet tør p.g.a. for højt iværksætterniveau i DK :) Og alle de store puljer med videnspiloter, videnskupon m.m. er jo ubrugelige for iværksættere med et lille budget. Hvorfor skal alle de penge kastes så hårdt efter GTS-institutterne? Det er oftest virksomheder, som allerede selv vækster og har en bugnende pengekasse, som får disse kæmpe tilskud fra staten, mens vi andre iværksættere, som skal hamle op med disse virksomheder får et par tusinde kroner til rådgivningshjælp.. Hvis vi er heldige!

En anden ting, som også er voldsom relevant.. Folketinget er hele tiden af den opfattelse, at midler til iværksættere skal bruges på rådgivning, for det giver mest værdi for iværksætteren. Men er det virkelig rigtigt? Klarer iværksættere sig bedre med rådgivning fra væksthuse ift. iværksættere, som ikke får rådgivning? Og kan pengene ikke bruges bedre ved screening af projekter og så hjælp til de større udgiftsposter, som ofte kan stoppe et projekt allerede inden det er begyndt?

Jeg synes også, at det kunne være sjovt at skrive om en case om en innovationsiværksætter og prøve at sætte en journalist igennem hele iværksættermøllen og se, hvad han/hun selv finder af støtteordninger, og hvor han/hun rammer hovedet mod en regelvægge, såsom kapitalkrav, størrelseskrav, udløbne puljer, kapitalkrav til selskaber, forbrug af penge til ren administration og papirarbejde, så man kan leve op til lovkrav og meget andet. Kortlæg en innovationsiværksætters hverdag, og vis den til folket. Men hold det til innovationskoncepter, som har større usikkerhed og oftest lang road-to-market, fordi kopikoncepter, butikker og andet er en anden boldgade.

I kunne også skrive lidt om landets mest iværksættervenlige uddannelse, som ligger i Herning og hedder Business Development Engineer, hvor iværksætteri og produktudvikling bliver hjulpet godt på vej. Som I nok kan høre, er jeg selv studerende der og stor fortaler for den unikke uddannelse, som endnu er ukendt for det danske land, selvom den har eksisteret siden 1991.

Lidt tanker herfra :)

Fortsæt det gode arbejde..

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 02:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan!

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 02:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

jeg Ved ikke hvor meget støtte de pakker giver , med jeg synes det giver mere glæde som iværksættere at klare alle penge sager selv

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra København
Tilmeldt 23. Sep 09
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 03:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikael christiansen:

jeg Ved ikke hvor meget støtte de pakker giver , med jeg synes det giver mere glæde som iværksættere at klare alle penge sager selv

Amen! Staten er til for at hjælpe den svage, ikke alle os andre.

Iværksætteren er så til for at hjælpe staten.. Eller noget! ;-) he he

 

Men jeg tænker også, at jo mindre støtte jo bedre, ingen penge = sindsyg kreativitet. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 05:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 8 person

Det var da en sjov tilgang til tingene...

I stedet for at være glad på andres vegne over, at de har fået støtte til nogle projekter, som levede op til ansøgningskravene, så vælger du at gå totalt i "Rasmus Negativ mode", og konkludere at du er mere berettiget end dem... Men ud fra hvilke kriterier er det, at du konkludere dette? Kender du alle de andre iværksættere/firmaer, som har fået støtte?

Dit indlæg virker lidt, som dem der får SU. De brokker og klager sig over, at de ik får nok, og nu klager de så endnu mere, fordi der måske skal spares... Og det er selvom, at DK er det eneste land i verden med sådan en form for studie hjælp!
Og alle ved at de danske studerende jo ik ligefrem studere på Kina eller Japan niveau. For så kunne man godt forstå, at når eleverne fik fri kl 18 efter 9 timers (klokke timer) skolegang, og skulle hjem og lave lektier, at fritiden måske var en smule trang i forhold til et fritidsjob...

Og hvorfor er det egentlig staten, som skal pumpe penge i dit firma? Hvorfor skal staten spøtte kapital i dit firma, så du kan omdanne det til et selskab? Hvorfor skal staten betale for, at dit firmas grundide er bæredygtig?
Burde det ik være noget, som du selv tog forbehold for inden opstart?
De der støtte ordninger er en opstartshjælp, og ik en statsfinansiering af selskaberne. Mangler du penge til drift mm, så må du jo finde en investor eller tage fat i din bank... 

Hvis statsstøtte er så vigtigt og godt, så findes der stadig lande som Nordkorea og Cuba, hvor store dele er ejet og støttet af staten. Så finder du DK eller resten af EU/verden uudholdelig, så er der alternativer, som har samme støtte ideologi som dig...

Og nu når støtten er opbrugt, så kan alle vi andre glæde os over, at ordningen åbenbart er en succes, og at der er mange nye virksomheder på vej op i DK!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hehe, det er nu også en sjov tilgang til tingene, du har, Fashion-seller.

Du starter med at sige, at SU-studerende altid brokker sig over, at de ikke får mere og mere. For det første betaler vi fleste SU-studerende selv for vores SU-støtte, i den forskel i skat, vi får i vores livsindkomst ift. hvis vi ikke havde studeret. Og specielt, hvis vi vælger at blive iværksættere. Så lad det nu ligge med at SU-studerende bare tager og tager. Det er en generalisering, som langt fra kan bruges til alle former for studerende.

For det andet, er det de færreste der ved, hvor svært det er at starte op som iværksætter, når man er på SU. Og jeg taler ikke om at starte en butik eller internetshop, men om et helt nyt produkt. Hvordan vil du bruge penge til det, eller for den sags skyld låne penge til det, når du kun lige kan betale til huslejen? Der er så mange studerende rundt i landet, med brilliante ideer og masser af fut i røven, men ingen penge. Jeg er helt med på tanken om, at de iværksættere som starter helt selv uden hjælp og penge kan stå stærkere end dem uden, men sådan fungerer det jo ikke altid. Det er kun én type iværksætter, og studerende skal have mere hjælp og ansporing end "det klarer du sgu selv", "det koster 4000.- at lave dit regnskab", "det koster 10000.- at hjælpe med juridiske kontrakter", "din virksomhed er ikke stor nok til at modtage støtte".

Og så kan du heller ikke forstå, hvorfor staten overhovedet skal betale for at hjælpe med opstart.. Og her er du jo helt galt i byen.. For det første har vi så mange regler herhjemme, så det er umuligt at være til uden revisor og advokat. Det er næppe tilfældet i de andre u-lande, du nævner. Og hvis man ikke vil sætte hele sin privatøkonomi og de næste mange år af ens liv på et bræt ved kun at kunne etablere personlig ejet virksomhed, skal man også støve 80.000 sammen til kapitalkrav, hvorimod nogle andre lande kun skal samle en enkelt krone sammen til dette krav.
Og lad os så heller ikke glemme, at iværksættere er et EKSTREMT godt investeringsobjekt for staten. Denne investering har den højeste forretning af næsten alle andre statslige investeringsobjekter. Så selvfølgelig skal staten gøre det lettere at være iværksætter. Og i min mening, også til studerende, som er en uudnyttet ressource, som man skræmmer væk allerede inden, de er startet.

Mit første indlæg var måske også skrevet lidt mærkeligt. Jeg ville bestemt ikke sige, at de andre støttemodtagere før mig ikke er lige så berettiget til støtten, som mig. Men nærmere kritik af staten eller disse formidlende institutioner, da man løbende skal holde øje med puljen og "reloade" den, hvis det bliver nødvendigt. Og så foreslår jeg så, at de kan tage penge fra puljer til de store virksomheder, såsom videnpilot, videnkupon m.m. De virksomheder er for længst lettet - DE kan godt selv.

:)

Fra Brønshøj
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

//jmmoeller

 

Fint indlæg du har fået smidt dig herinde. Men må indrømme jeg syntes du selv går galt i byen nogle steder. Den ene ting er omkring SU og studerende. Men da jeg ikke selv har været studerende og haft brug for SU, så kan jeg nok ikke sætte mig helt ind i det samme. Men småt med penge har jeg nu et ganske fint kendskab til. Og nu lever vi jo heldigvis i et velfærdssystem hvor det er gratis at gå til doktoren når næsen løber eller lungerne piver. For det andet har vi et temmelig bredt uddannelsevalg som er KVIT og FRIT i landet samt en masse støtteordninger ved siden af i forbindelse med uddannelse. Nuvel vi betaler alle i dyre domme til det såkaldte velfærdssystem, men omvendt kan man heller ikke bare tro vi skal kunne rage ned for alle hylder fordi vi betaler over vores skatbillet til det. For må vel være tærring efter næring. 

Til det ang. det med du gerne vil starte op som selvstændig med et produkt som ikke er set før og det kan irritere dig at du ikke kan få støtte og hjælp til det, den forstår jeg satme heller ikke helt. JA undskyld mit franske. Men hvorfor skulle alle vores andres skattekroner gå til DIT projekt, hvis du ikke engang tør sætte alt på et bræt for det. "Det var din egne ord" Hvis du ikke selv vil tage springet og satse din egen økonomi, hvorfor skal det så gå udover statens eller andres. Den sang høre man bare for tit syntes jeg. "jamen jeg har en super genial idé og søger investorer til mit projekt" Jamen hov hov, hvis DU/I ikke tør sætte jeres egne surt tjente penge i det og risikere lidt, hvorfor pokker skal andre så gøre det samme. Den kan jeg ikke helt følge. 

Og det kan godt være der er en masse unge håbefulde studerende som har tonsvis af gode ideér og staten burde hjælpe dem og bla. bla. bla. Nu er det jo sådan at der er fandens til forskel på en iværksætter og en som bare har en masse sjove fine ideér. Har set og hørt om masser af mennesker som har en genial idé, men de forvaltede den af helvede til og gik på røven. Så bare fordi man har en super idé er det virkelig ikke ensbetydende med at har fundet krukken med guld for enden af regnbuen. 

 

Den sidste ting jeg har til dit indlæg, må være at folk også skal huske vi har lige haft en finanskrise og der er stadig masser af steder i vores velfærdssytem hvor der mangler penge og langt bedre indsats en det område du piver over. Så jeg mener helt sikkert du skal blive ved med din idé og det projekt du har kørende, men hvis du lagde de samme kræfter og energi i det i stedet for at pive over hvor svært det er, og uhh ha hvor er det bare besværligt og hårdt at have med at gøre, og det er også statens skyld de ikke vil give mig hjælp og kapital til mit smarte projekt. 

 

Vil slutte af med et citat Thorborg har snakket om for noget tid siden. FÅ STØTTE OG GÅ PÅ RØVEN.....!! 

 

Super god dag til dig og alle andre aminoer. 

 

Jonas Bonde

 

Så længe bolden er rund...... Kan alt ske...!!!!

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe, hvilke penge er det, du vil have, at iværksætteren skal satse på sin egen ide, når der ingen penge er? Det er jo netop derfor, at EU netop har lavet mikrolån til europæiske iværksættere, som DK stadig ikke forvalter, fordi det åbenbart er for svært at finde en forvalter. Så pengene lige til det formål og lige til den persongruppe står bare på en konto og hygger sig, imens resten af EU's borgere nyder godt af ordningen.

Og tro mig, når jeg siger, at jeg arbejder hårdt på mit projekt, og det skal ikke være en ren klagesang.

Men hvis andre vil kommentere denne tråd, bliver I altså nødt til at læse det første indlæg ordentligt.. Jeg kan godt komme igang selv, men jeg taler bare om observationer, som kunne gøre det endnu bedre og mere attraktivt at blive iværksætter for en gruppe som studerende. Og jeg håber ikke, at I alle er af den holdning, at alt bare skal løse sig selv, og at iværksættere skal køre sit helt eget løb. For så er det nemlig, at I godt kan vinke farvel til alt velfærd, når det bliver vores børns tid til at nyde af det. For DK er et af de værste lande i EU til at iværksætte, og iværksætterlysten daler.

Jeg er helt med på Darwins lov, om at de stærkeste overlever, men prøv nu at gøre det lidt mere attraktivt og knap så svært at starte op helt fra bunden. Hvis jeres opfattelse er 100% korrekt, så prøver man at hjælpe disse grupper en overgang, og det så virker det ikke. Så har man prøvet, og kan fjerne ordningen igen. Men hvis min opfattelse er bare lidt korrekt, så får man flere iværksættere, mere beskæftigelse og flere penge i statskassen. Så sæt lige de scenarier op mod hinanden, før I skyder det ned.

Og i min mening, er eksisterende iværksætteres holdninger altid anderledes, fordi de allerede er startet op på egen hånd, og "når jeg ikke har fået, så skal de nye ihvertfald heller ikke" og "når jeg har klaret mig bedst uden støtte, så gør de andre det ihvertfald osse". Men tro det eller ej, så er alle personer ikke ens, og der er mange personer, som kan blive gode iværksættere, når de først er kommet igang med hjælp.

Hvis jeres tese om, at de bedste iværksættere i alle tilfælde kommer frem af modgang og ingen kapital i opstartsfasen, så siger logik jo, at vi skal gøre det endnu sværere for dem. Så bliver de jo endnu bedre... Men tro det eller ej - færre! Og det er jo ikke det, der er meningen.

Når højtuddannede unge kan se frem til en startløn på min. 30.000/md. efter deres studie, kan det være svært at anspore dem til iværksætteri, hvor man kan tabe penge og arbejde længe uden løn. Og vi skal have disse folk igang med iværksætteri i større omfang - i min mening :)

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke se hvorfor vi skal stoppe penge i røven på iværksættere?

Det har jo tydeligvis ikke hjulpet en skid! Lad dem istedet slippe for at betale skat de første 4 år! Men kun en gang pr. CPR nummer/ virksomhed. Det skal selvfølelig være undtaget alle de klassiske snyde virksomhede som Pizza, Grønthandler osv...

Desuden er der altid nogen i branchen der støtter virksomheder. Eksempelvis Microsoft via bizspark. Så heller mere information end penge.

Uha det var sku noget af en udmelding Big Smile

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jmmoeller:

Hehe, det er nu også en sjov tilgang til tingene, du har, Fashion-seller.

Du starter med at sige, at SU-studerende altid brokker sig over, at de ikke får mere og mere. For det første betaler vi fleste SU-studerende selv for vores SU-støtte, i den forskel i skat, vi får i vores livsindkomst ift. hvis vi ikke havde studeret. Og specielt, hvis vi vælger at blive iværksættere. Så lad det nu ligge med at SU-studerende bare tager og tager. Det er en generalisering, som langt fra kan bruges til alle former for studerende.

Sorry men hvor er det der en typisk studerende kommentar!
Nu har jeg ik andet end en HH, og har aldrig fået SU... Men tjener da mere end gennemsnittet. Skal jeg så ik have 7 års SU udbetalt, fordelagtige "SU-låne muligheder", en special billig studie bolig, penge retur for manglende brug og slidtage på uddannelses institutionerne osv?
For mine skattekroner (hvis jeg boede i DK), var vel lige så meget værd, som dine? Eller skal du bare have mere end os andre, fordi du studere gratis?

jmmoeller:

For det andet, er det de færreste der ved, hvor svært det er at starte op som iværksætter, når man er på SU. Og jeg taler ikke om at starte en butik eller internetshop, men om et helt nyt produkt. Hvordan vil du bruge penge til det, eller for den sags skyld låne penge til det, når du kun lige kan betale til huslejen? Der er så mange studerende rundt i landet, med brilliante ideer og masser af fut i røven, men ingen penge. Jeg er helt med på tanken om, at de iværksættere som starter helt selv uden hjælp og penge kan stå stærkere end dem uden, men sådan fungerer det jo ikke altid. Det er kun én type iværksætter, og studerende skal have mere hjælp og ansporing end "det klarer du sgu selv", "det koster 4000.- at lave dit regnskab", "det koster 10000.- at hjælpe med juridiske kontrakter", "din virksomhed er ikke stor nok til at modtage støtte".

Jamen som alle andre forhold her i livet, så må man tilpasse sig!
Har du ik pengene, så må du få en investor ind, eller starte i det små... Eller du må prioriterer, og evt udskyde ideen indtil du har sparet sammen til den...

Er det måske fair overfor alle andre, at studerende skal have selskaber med statsstøtte, som skal konkurrere mod os andre, som bare må klare os selv?
Igen er dine ideologi jo statsstøtte, og der er Nordkorea og Cuba jo klasse eksempler!

jmmoeller:

Og så kan du heller ikke forstå, hvorfor staten overhovedet skal betale for at hjælpe med opstart.. Og her er du jo helt galt i byen.. For det første har vi så mange regler herhjemme, så det er umuligt at være til uden revisor og advokat. Det er næppe tilfældet i de andre u-lande, du nævner. Og hvis man ikke vil sætte hele sin privatøkonomi og de næste mange år af ens liv på et bræt ved kun at kunne etablere personlig ejet virksomhed, skal man også støve 80.000 sammen til kapitalkrav, hvorimod nogle andre lande kun skal samle en enkelt krone sammen til dette krav.
Og lad os så heller ikke glemme, at iværksættere er et EKSTREMT godt investeringsobjekt for staten. Denne investering har den højeste forretning af næsten alle andre statslige investeringsobjekter. Så selvfølgelig skal staten gøre det lettere at være iværksætter. Og i min mening, også til studerende, som er en uudnyttet ressource, som man skræmmer væk allerede inden, de er startet.

STOP STOP STOP!!!

Staten skal jo hverken gamble eller spekulere i fremtiden!!!!!!!!! Er du klar over, hvilket sidespor du er på vej ud af? Det kan jo gå grueligt galt!
Staten skal investere i fremtiden, men IKKE SPEKULERE!

Og hvorfor skal du igen have andre spilleregler end os andre? Hvorfor skal vi satse alt på et bræt, imens du forventer alt kommer flyvende på et sølvfad?
Tror du bare staten er en unlimited pengetank, som spytter penge ud i et væk?
I år ender DK med over 100 mia kroner i underskud. Det bedste år i historien (2007), der tjente DK ca 35 mia kr. Dvs underskudet alene i år er 3 gange større end det bedste resultat nogensinde!
Og du forventer stadigvæk bare, at du får alt gratis, og at alle spytter penge efter dig?`

jmmoeller:

Mit første indlæg var måske også skrevet lidt mærkeligt. Jeg ville bestemt ikke sige, at de andre støttemodtagere før mig ikke er lige så berettiget til støtten, som mig. Men nærmere kritik af staten eller disse formidlende institutioner, da man løbende skal holde øje med puljen og "reloade" den, hvis det bliver nødvendigt. Og så foreslår jeg så, at de kan tage penge fra puljer til de store virksomheder, såsom videnpilot, videnkupon m.m. De virksomheder er for længst lettet - DE kan godt selv.

Slap af du er en egoist... Reloade puljen? Skal man så bare smide flere penge i, fordi den er opbrugt? Jamen hvorfor er der så nedskæringer indenfor ældreplejen, børneinstitutionerne, uddannelserne, vejnettet osv, når alle puljer bare kan "reloades", når der mangler penge... Igang med trykke maskinerne, for løsningen på alverdens problemer er reloading!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)