|
Orv, det var godt nok en af de mere komplekse af slagsen. Umiddelbart kan jeg ikke se en optimal løsning, da der både er de juridiske og skattemæssige aspekter af situationen at tage højde for. Såfremt anparten overdrages vil det nemlig udløse en beskatning af avancen, medmindre barnebarnet har ejet den længe nok, til dette ikke er tilfældet. I så fald vil jeg foreslå at anparten (eller en tilstrækkelig stor del heraf) overdrages til den anden anpartshaver eller et andet familiemedlem, og der herefter udstedes et gældsbrev på købesummen, således at denne ikke behøves at blive udbetalt af en gang. Medmindre kommunen også anser udestående fordringer som formue, kunne dette være en vej at gå
Alternativt vil jeg foreslå, at der optages et lån i huset svarende til friværdien, således at friværdien elmineres. Da der herefter ikke er formue i selskabet burde barnebarnet være berettiget til offentlig ydelse, og lånebeløbet kan anvendes til at betale låneafdragene med.
Da jeg jo ikke kender dokumenternes indhold eller de nærmere omstændigheder grundigere, ville jeg, for at være helt sikker på, at en løsning ikke medfører utilsigtede og uhensigtsmæssige konsekvenser for anpartshaverne, kontakte en advokat, for at alle fakta kan vurderes.
Mvh Pernille Ørskov (Advokat)
LUND ELMER SANDAGER