Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpartshaver regler?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 6. Mar 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej. Er der nogen som kan hjælpe mig en smule omkring regler osv for det at eje anparter... -problemstilling: Huset ejes af et ApS og anparterne er sat i børnebørnenes navne (2 stk.). Huset beboes af de "rigtige" ejere som også står som direktører for ApSét fordi de for mange år siden gik konkurs og derfor ikke kan eje selv uden at der gøres krav - pant mv. Der er selvfølgelig lejekontrakt og alt er iorden efter loven MEN nu er det ene af børnebørnene kommet i den situation at vedkommende ikke har noget indtægtsgrundlag og har brug for forsørgerhjælp såsom bistand. Problemet ligger jo så i, at friværdien i huset er på over 2 mill. hvilket jo gør anparterne værdifulde, men reelt er det jo ikke børnebørnenes anparter/penge (endnu) så de kan ikke sælges, og skulle der laves en overdragelse ville det jo også stå som et salg iflg. myndighederne. Anparterne er ikke omsættelige for børnebørnene men ville jo være det iflg myndighederne og derfor ville disse ikke være berettiget til økonomisk hjælp. Er der nogen der har et forslag til hvad man gør i den situation uden at hele familien bliver uvenner men at situationen bliver løst til glæde for alle parter? Det skal siges at da jeg sagde ja til at anparterne kunne sættes i børnenes navne var jeg slet ikke klar over alle de regler og betingelser der er og da var de under 18 år.
Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 22:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Orv, det var godt nok en af de mere komplekse af slagsen. Umiddelbart kan jeg ikke se en optimal løsning, da der både er de juridiske og skattemæssige aspekter af situationen at tage højde for. Såfremt anparten overdrages vil det nemlig udløse en beskatning af avancen, medmindre barnebarnet har ejet den længe nok, til dette ikke er tilfældet. I så fald vil jeg foreslå at anparten (eller en tilstrækkelig stor del heraf) overdrages til den anden anpartshaver eller et andet familiemedlem, og der herefter udstedes et gældsbrev på købesummen, således at denne ikke behøves at blive udbetalt af en gang. Medmindre kommunen også anser udestående fordringer som formue, kunne dette være en vej at gå

Alternativt vil jeg foreslå, at der optages et lån i huset svarende til friværdien, således at friværdien elmineres. Da der herefter ikke er formue i selskabet burde barnebarnet være berettiget til offentlig ydelse, og lånebeløbet kan anvendes til at betale låneafdragene med.

Da jeg jo ikke kender dokumenternes indhold eller de nærmere omstændigheder grundigere, ville jeg, for at være helt sikker på, at en løsning ikke medfører utilsigtede og uhensigtsmæssige konsekvenser for anpartshaverne, kontakte en advokat, for at alle fakta kan vurderes.

Mvh Pernille Ørskov (Advokat)

LUND ELMER SANDAGER

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:51

Det er noget rod og jeg er ikke sikker på at en advokat alene kan gøre det i ovennævnte situation da der er flere problemer i setup'et:

• Hvordan har børnebørnene erhvervet anparterne jf. at de som umyndige -hvad de vel ikke nu så var ved erhvervelsen - ikke kan påtage sig retslige forpligtelser, herunder gæld. De har formentlig fået dem som gave. Dvs. at alt afkast, bortset fra avancer, beskattes hos giveren.
  • Selskabets hus bebos af personer som har bestemmende indflydelse på selskabets form. Det betyder at lejen fastsættes til en beregnet værdi som ofte er højere end den faktiske markedsleje og hvis der ikke betales sådan leje er der grundlag for beskatning (maskeret udbytte) af direktørerne. Generelt er det en dårlig ide at have fri bolig eller leje bolig via sit selskab.

Man kan gøre det at man udlodder udbytte fra selskabet via belåning af ejendommen. Det udløser skat og samtidig gør udbytteindkomsten at der formentlig ikke kan opnås forsørgerhjælp.

Noget andet man kan gøre er at overdrage anparterne til et familiemedlem men det udløser også skat da der ikke kan overdrages med skattemæssig succession (passivt selskab hvis ejendommen er hovedaktivet).   

Hvis man overdrager på gældsbrevsvilkår har overdrageren (barnet) jo formue og kan alt andet lige ikke få forsørgerhjælp.

Man kan så overdrage ved at yde en gave men spørgsmålet er hvordan myndighederne ser på det. Herudover udløses der gaveafgift.

Det man vel helt overordnet kan sige er at man bliver fanget på sine egne dispositioner for reelt set er det børnenes penge.

En sidste ting man måske kan gøre - det er så her advokaten kommer ind - er måske at få omstødt dispositionerne fordi børnene ikke selvstændigt har kunnet erhverve anparterne og et eller andet sted må der jo være noget gæld o.l. når ejendommen i selskabet er ubelånt.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Mar 10
Skrevet kl. 14:10

Jeg vil bare gerne have mine børn ud af det uden at det går ud over mine forældre. Da jeg sagde ja til at de kunne stå for anparterne vidste jeg jo ikke at den ene af mine børn blev uheldbredelig syg og skulle igennem kommunesystemet, og jeg vidste da heller ikke hvad det indebar, for jeg kan desværre ikke forstå "sproget" præcis som du (skattekonsulenterne) lige har skrevet på.

Jeg kan ikke bruge alt det man IKKE kan gøre men har brug for at få at vide hvordan det KAN løses...

Til gengæld vil jeg sige til advokaten der svarede, at det er dejligt med en advokat der kan skrive på "dansk" så os der ikke er så kloge kan forstå det :-)

Mine børn var umyndige da de fik anparterne som gave-breve eller sådan noget men i dag er den ene over 18 år.

De har intet med selskabet at gøre og det er udelukkende sat i deres navne for at mine forældre ikke lider last, og uanset hvilke moralske øjne man ser det med så er det ikke for at få en moralsk bedømmelse men udelukkende for at finde en løsning at jeg har sat indlægget på.

Der er intet gæld andet end få hundrede tusinde kr i huset såvidt jeg ved, men der er meget som jeg sikkert ikke har fået af vide...

Håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe os for vi har hverken råd til advokat eller revisor eller lign. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:30

Hvad er det du ikke forstår i det jeg skriver ovenfor.

Det er jo fint nok at du forstår det advokaten skriver men problemet er at noget af det der skrives ikke er rigtigt. Barnebarnet (dit barn) bliver skattepligtig af avancen ved salget af anparterne uanset hvor længe de har været ejet og derved er muligheden med at overdrage til et familiemedlem umiddelbart ikke gangbar.   

Det der måske skal frem i ovenstående er hvordan selskabet er blevet stiftet, herunder hvordan børnene har erhvervet anparterne i selskabet indeholdende anparterne. Du siger de har fået dem ved gavebreve. Det der er interessant er hvad deres anskaffelsessum for anparterne er. Dvs. værdien af anparterne/den gave de fik.

Når det så er sagt så kan du ikke forvente at finde en køreklar løsning via et internetforum. Du skal have en advokat på.

Det handler ikke om morale o.l. men hvis dine forældre har brugt dine børn til at stå som proforma ejer af anparterne i selskabet og det ikke er med tanke på at børnene skal eje det så må de sidde med en meget dårlig smag i munden og de er vel også indstillet på at hjælpe med en løsning, herunder at bidrage til den advokat som skal rydde op.  

Tilmeldt 6. Mar 10
Skrevet kl. 17:18

Hvad skal jeg spørge mine forældre om for at have en viden til en advokat eller anden person der kan hjælpe?

-anskaffelsessummen på de enkelte gavebreve der er udstedt?

-hvordan selskabet er stiftet? 

Da de spurgte om de måtte sætte anparterne i deres navne hed det sig at det var for at sikre deres hus til dem(børnebørnene), men det tror jeg ikke har været den reelle hensigt desværre, og nu er deres ting så fanget i en masse rod.

Jeg tænkte på, kan man ikke oprette et andet ApS og overskrive værdierne hertil således at anparterne bliver værdiløse og selskabet må lukke eller er det ulovligt?

Tusind TAK for svarene indtil videre.

Tilmeldt 6. Mar 10
Skrevet kl. 17:28

Hvis nu anparterne er værdiløse kan de så uden videre overskrives til en anden person?

Bliver anparterne værdiløse hvis der optages lån i huset osv?

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 17:33

Pernille Ørskov, Advokat, Lund Elmer Sandager:
Medmindre kommunen også anser udestående fordringer som formue, kunne dette være en vej at gå

Det gør Kommunen nok.

Pernille Ørskov, Advokat, Lund Elmer Sandager:

Alternativt vil jeg foreslå, at der optages et lån i huset svarende til friværdien, således at friværdien elmineres. Da der herefter ikke er formue i selskabet burde barnebarnet være berettiget til offentlig ydelse, og lånebeløbet kan anvendes til at betale låneafdragene med.

Ja, friværdien i ejendommen bliver nok mindre, men friværdien i selskabet forbliver vel intakt, idet lånet bliver udbetalt til selskabet.

Det lyder umiddelbart ikke som om der er en rigtig god løsning på den opståede situation, men jeg er helt enig i, at trådstarter bør kontakte en advokat, så han/hans barn kan finde den "mindst ringe" løsning på situationen.

Jens - Advokat (L).

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 19:33

pimial:

Hvad skal jeg spørge mine forældre om for at have en viden til en advokat eller anden person der kan hjælpe?

-anskaffelsessummen på de enkelte gavebreve der er udstedt?

-hvordan selskabet er stiftet? 

Da de spurgte om de måtte sætte anparterne i deres navne hed det sig at det var for at sikre deres hus til dem(børnebørnene), men det tror jeg ikke har været den reelle hensigt desværre, og nu er deres ting så fanget i en masse rod.

Jeg tænkte på, kan man ikke oprette et andet ApS og overskrive værdierne hertil således at anparterne bliver værdiløse og selskabet må lukke eller er det ulovligt?

Tusind TAK for svarene indtil videre.

Du har fat i noget

Du skal spørge dem om hvordan selskabet er stiftet ja hvis børnene kom ind der.

Eller skal du spørge dem om hvordan anparterne er overdraget til børnene:

Gavebrev?
Størrelse af gavebrev ?
Om børnene har erhvervet anparterne med skattemæssig succession (dvs. er indtrådt i dine forældres skatteforpligtelse/anskaffelsessum) ?.

En overdragelsesaftale vil være et godt udgangspunkt hvis sådan forfindes.

Hvis man overfører værdierne til et andet selskab uden vederlæggelse er det udtryk for skatepligtigt udbytte til børnene. I det omfang disse er mindreårige sker beskatningen dog hos giver (dine forældre). 

Hvis anparterne er værdiløse er det muligt men at selskabet optager et lån påvirker ikke værdien af anparterne. Den påvirkes kun hvis låneprovenuet udbetales og så er vi lige vidt.  

Tilmeldt 6. Mar 10
Skrevet kl. 16:24

Betyder det at hvis anparterne overdrages til anden person så skal nuværende betale skat for det beløb de på papiret overdrages med?

Kan man på "papiret" overflytte værdien i selskabet til et andet selskab som mine børn ikke ejer anparterne i eller er det ulovligt?

Hvis selskabet tager lån i husets friværdi kan disse penge så trækkes ud af selskabet på en eller anden måde så selskabet bliver værdiløst - og er dette lovligt?

Puha det er rigtig meget for mit hoved :-(  Godt der findes mennesker som jer der kan finde ud sådan noget... "Hatten af for det"

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)