Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpartshaver regler?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

lindgaard:

Det er en rigtigt uheldig situation, dit barn er havnet i, heldigvis er der værdier i systemet, så det bør være muligt, at finde en løsning, men det forudsætter nok, at dine forældre vil være med til at finde en løsning, som indebærer, at dit barn faktisk får glæde af den værdistigning, som der har været på huset i den tid barnet har ejet anparterne.

Et godt spørgsmål er, om det overhovedet er rigtigt, at huset er steget så meget i værdi, som du skriver. Jeg går udfra, at dine forældre har en uopsigelig lejekontrakt, som en eventuel køber af huset, vil have pligt til at respektere. Sådan en lejekontrakt kan meget vel tænkes, at have reduceret husets værdi i en sådan grad, at det bliver meget lettere at finde en løsning, end det umiddelbart ser ud til. Jeg tror jeg ville starte med at tage en snak med en ejendomsmægler/valuar for at høre hvad han mener huset er værd, hvis det skal sælges med dine forældre som lejere.

Jeg har nedenfor skrevet svar på dine spørgsmål med store bogstaver, og i mine svar forudsat, at værdien af ejendommen faktisk er steget, som du har beskrevet det, begge dine børn er myndige og at både de og dine forældre er indstillet på at gøre hvad de kan for at finde en løsning, som kan hjælpe dit syge barn.

Du skrev:

Betyder det at hvis anparterne overdrages til anden person så skal nuværende betale skat for det beløb de på papiret overdrages med?

NÅR VI TALER AKTIER OG ANPARTER, SÅ ER UDGANGSPUNKTET I RELATION TIL SKAT AT PAPIRET TÆLLER, MAN KAN IKKE SKRIVE ET I PAPIRERNE OG SÅ FORVENTE AT OMVERDENEN SKAL ACCEPTERE AT TINGENE SKAL FORSTÅS ANDERLEDES. SÅ HVIS DIT BARN SÆLGER ANPARTERNE, SÅ ER FORSKELLEN MELLEM KØBSPRISEN OG SALGSPRISEN SKATTEPLIGTIG. OG HVIS ANPARTERNE SÆLGES TIL NÆR FAMILIE ELLER ET SELSKAB, SOM EJES AF NÆR FAMILIE SKAL SALGET SKE TIL MARKEDSPRIS, ELLERS ER DER TALE OM EN GAVE (SOM ER AFGIFTS- ELLER SKATTEPLIGTIG) OG BARNET SKAL FORTSAT BETALE SKAT AF GEVINSTEN BASERET PÅ MARKEDSVÆRDIEN.

Kan man på "papiret" overflytte værdien i selskabet til et andet selskab som mine børn ikke ejer anparterne i eller er det ulovligt?

HANDLER MELLEM INTERESSEFORBUNDNE PARTER SKAL SKATTEMÆSSIGT SKE TIL MARKEDSVÆRDI. JEG VED IKKE DET STORE OM REGLERNE OM KONTANTHJÆLP, MEN MIN UMIDDELBARE FORVENTNING ER, AT DET KAN BLIVE SVÆRT AT FÅ KONTANTHJÆLP HVIS MAN ER BLEVET "FATTIG" FORDI MAN HAR FORÆRET EN MILLION VÆK TIL FAMILIEN.

Hvis selskabet tager lån i husets friværdi kan disse penge så trækkes ud af selskabet på en eller anden måde så selskabet bliver værdiløst - og er dette lovligt?

JA, DET KAN VÆRE LOVLIGT OG DETTE ER FORMENTLIG DEN MEST KORREKTE LØSNING. EN MULIG LØSNING ER AT BELÅNE FRIVÆRDIEN MEST MULIGT OG UDLODDE MEST MULIG SOM UDBYTTE. I SKAL SNAKKE MED SELSKABETS REVISOR OM HVORMEGET DET ER MULIGT AT UDLODDE I UDBYTTE. I SKAL SPØRGE OM DER ER FRIE RESERVER I SELSKABET, SOM ER STORE NOK TIL AT UDLODDE ET UDBYTTE, SOM ER STORT NOK TIL AT I KAN UDLODDE ET BELØB, SOM SVARER TIL DET BELØB SELSKABET HAR MULIGHED FOR AT LÅNE. DET BELØB SOM UDLODDES ER SKATTEPLIGTIGT (SOM AKTIEINDKOMST) OG BELØBET DELES LIGELIGT MELLEM DINE TO BØRN. DET VIL FORMENTLIGT IKKE VÆRE MULIGT AT GØRE ANPARTERNE VÆRDILØSE. MEN MED LIDT HELD KAN DER UDLODDES SÅ MEGET, AT DIT RASKE BARN FÅR RÅD TIL AT KØBE DIT SYGE BARNS ANPARTER. SÅDAN AT DIT SYGE BARN NU IKKE LÆNGERE HAR ANPARTER, MEN PENGE I BANKEN, SOM BARNET KAN LEVE FOR SÅ LÆNGE PENGENE RÆKKER. JEG VIL DOG ANBEFALE AT I TALER SITUATIONEN IGENNEM MED DIT BARNS SAGSBEHANDLER FØR I GÅR I GANG, SÅ I VISER DEN GODE VILJE OG ÅBENT OG ÆRLIGT LÆGGER KORTENE PÅ BORDET.

HVIS SELSKABET IKKE HAR TILSTRÆKKELIGT MED FRIE RESERVER TIL AT UDLODDE UDBYTTE ER ET ALTERNATIV, SOM GIVER CA. SAMME RESULTAT, AT DIT RASKE BARN STIFTER ET NYT SELSKAB, SOM KØBER HUSET AF DET GAMLE SELSKAB (TIL MARKEDSPRIS OG PRIMÆRT FOR LÅNTE MIDLER), HVOREFTER DET GAMLE SELSKAB BETALER SKAT AF FORTJENESTEN OG RESTEN AF PENGENE UDLODDES TIL BØRNENE VED AT LIKVIDERE SELSKABET. DETTE UDLØSER AKTIEAVANCEBESKATNING, MEN GØR IGEN AT DIT SYGE BARN HAR KONTANTER TIL BÅDE AT BETALE SKATTEN MED OG LEVE FOR SÅ LÆNGE PENGENE RÆKKER.

DE FORSLAG JEG ER KOMMET MED HER ER LIGE UD AF LANDEVEJEN OG FØLGER, DE PAPIRER I SELV HAR SKREVET. MEN DET KAN GODT VÆRE AT RESULTATET ER ET ANDET END DINE FORÆLDRE MÅSKE LIGE HAVDE HAVDE FORESTILLET SIG. I SKAL OGSÅ HUSKE PÅ AT EFTER AT FRIVÆRDIEN ER BLEVET BELÅNT EFTER DEN ENE ELLER ANDEN MODEL, SKAL SELSKABET LØBENDE BRUGE PENGE TIL AT FORRENTE OG AFDRAGE PÅ GÆLDEN, SÅ DET KAN MÅSKE BLIVE NØDVENDIGT AT HÆVE HUSLEJEN.

Puha det er rigtig meget for mit hoved :-(  Godt der findes mennesker som jer der kan finde ud sådan noget... "Hatten af for det"

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:26

Esben Christensen:

HVIS SELSKABET IKKE HAR TILSTRÆKKELIGT MED FRIE RESERVER TIL AT UDLODDE UDBYTTE ER ET ALTERNATIV, SOM GIVER CA. SAMME RESULTAT, AT DIT RASKE BARN STIFTER ET NYT SELSKAB, SOM KØBER HUSET AF DET GAMLE SELSKAB (TIL MARKEDSPRIS OG PRIMÆRT FOR LÅNTE MIDLER), HVOREFTER DET GAMLE SELSKAB BETALER SKAT AF FORTJENESTEN OG RESTEN AF PENGENE UDLODDES TIL BØRNENE VED AT LIKVIDERE SELSKABET. DETTE UDLØSER AKTIEAVANCEBESKATNING, MEN GØR IGEN AT DIT SYGE BARN HAR KONTANTER TIL BÅDE AT BETALE SKATTEN MED OG LEVE FOR SÅ LÆNGE PENGENE RÆKKER.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Et par alternativer til denne løsning kunne umiddelbart være at man belånte egendommen og

1) lod det syge barn sælge sine anparter til udstedende selskab (kapitalnedskrivning) med dispensation fra skat.

2) gennemførte en ophørspaltning af holdingselskabet med etablering af to nye selskaber - et par barn - således at likvider og ejendom blev  udskilt i hvert deres selskab. Det "syge" barn kan så få udloddet likvider fra sit selskab.

Men hverken ovenstående forslag eller Esbens forslag ændrer ved at det "syge" barn er bemidlet og derved ikke kan få kontanthjælp og forslagene sikrer heller ikke at man kan blive stillet som I gerne vil: at det er forældrenes penge/hus. Det kan kun ske via afgiftspligtig gaveoverførsel til forældrene og så er det spørgsmålet om ikke de sociale myndigheder kan gribe ind og afvise kontanthjælp/tilskud fordi der er ydet gaver.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Mar 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:02

Det hele handler i bund og grund om hvordan jeg får mine børn ud af det og ikke så meget om at få overførelseshjælp for den må vi tage senere.

Jeg får aldrig mine forældre til at gøre noget som gør at der skal lægges penge på bordet for at få det ændret eller som betyder at de mister deres hus og firma, som i øvrigt også står i selskabet (er kommet på efterfølgende).

Jeg ved at mine forældre spekulerer og har det skidt over situationen og jeg har det svært med at skulle snakke sagen med dem for den er ikke bare brandvarm men rødglødende.

Der er en pant i huset på ca. 30.000 kr som gør at der ikke kan lånes i huset før denne er indløst såvidt jeg ved, og foreløbig ved jeg at de tænker i at indfri denne pant og derefter belåne ejendommen til foråret men om det giver nogen mening ved jeg heller ikke.

Huset blev erhvervet i min brors navn og det er fra hans økonomiske situation at pantet opstod (oprindelig mine forældres hus) og pga hans gentagende problemer blev huset efter noget tid skrevet ind i et nystiftet selskab i 2002 og for ca 2 år siden satte de anparterne i børnenes navne som gavebreve tilbagedateret formenligt til stiftelsesåret for at det kunne passe ind.

De siger at de ikke umiddelbart har nogle planer om at låne i huset men bare bo billigt men hvad hvis den ene dør og den anden belåner helt op så er det vel mine børn det rammer.... vi skal bare ud af det og jeg er NØD til at finde løsningen selv om den ikke er "køreklar"

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:36

lindgaard:

Jeg får aldrig mine forældre til at gøre noget som gør at der skal lægges penge på bordet for at få det ændret eller som betyder at de mister deres hus og firma, som i øvrigt også står i selskabet (er kommet på efterfølgende).

Jeg ved at mine forældre spekulerer og har det skidt over situationen og jeg har det svært med at skulle snakke sagen med dem for den er ikke bare brandvarm men rødglødende.

Der er en pant i huset på ca. 30.000 kr som gør at der ikke kan lånes i huset før denne er indløst såvidt jeg ved, og foreløbig ved jeg at de tænker i at indfri denne pant og derefter belåne ejendommen til foråret men om det giver nogen mening ved jeg heller ikke.

Huset blev erhvervet i min brors navn og det er fra hans økonomiske situation at pantet opstod (oprindelig mine forældres hus) og pga hans gentagende problemer blev huset efter noget tid skrevet ind i et nystiftet selskab i 2002 og for ca 2 år siden satte de anparterne i børnenes navne som gavebreve tilbagedateret formenligt til stiftelsesåret for at det kunne passe ind.

Du skal have en advokat på. Jo mere du oplyser her jo mere rodet kommer det til at fremstå. Først og fremmest er det problematisk at dine forældre og du selv opfatter det som at det er deres hus og deres firma. Det er selskabets hus/firma og anparterne i selskabet er ejet af dine børn.  Man kan heller ikke bare sætte børnene ind som ejere ved gavebreve uden at det udløser skattemæssige konsekvenser og en tilbagedateringsløsning er slet ikke gangbar.

Tilmeldt 6. Mar 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:54

Kan du anbefale en advokat?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:00

Jeg har en god advokat (i Hørsholm) men hvor holder du til i verdenen. Der findes jo mange gode advokater.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 18:42

Skattekonsulenterne:

lindgaard:

Du skal have en advokat på. Jo mere du oplyser her jo mere rodet kommer det til at fremstå. Først og fremmest er det problematisk at dine forældre og du selv opfatter det som at det er deres hus og deres firma. Det er selskabets hus/firma og anparterne i selskabet er ejet af dine børn.  Man kan heller ikke bare sætte børnene ind som ejere ved gavebreve uden at det udløser skattemæssige konsekvenser og en tilbagedateringsløsning er slet ikke gangbar.

Jeg er helt enig med Bent, dette er meget rodet og det bliver kun værre for hver sten, som bliver vendt. I skal snakke med en advokat. Juridisk har i fat i den lange ende, dine børn bestemmer over selskabet og hermed over hus og firma. Men et er jura og noget andet er familieforholdet. For familiefredens skyld, så skal dine forældre naturligvis involveres. Men bliver dine forældre urimelige, i deres ønsker og krav i en grad, så det går ud over dine børn, jamen så er vi tilbage ved juraen, og som sagen er beskrevet her, så er det dine børn, som i sidste ende bestemmer.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)