Hej Jesper og Fashion Har du tænkt på at ved denne lov om nedsættelse af dagpenge perioden, så bliver din virksomhed sat under voldsom pres, måske så meget at du bliver nødt til at lukke og det uden du havde indflydelse på at navigerer dig uden om problemet. Fordi du nedsætter dagpengeperioden, så får du jo ikke flere i arbejde af den grund, du flytter jo bare problemet ud til kommunerne, som så skal overtage "betalingsbyrden". Ikke en krone er sparret ved denne form, det eneste der er sket, er ar regeringen har flyttet statsbetalingen over til en kommunal betaling = kontakthjælp. Ud af 2.1 mill. betalende a-kasse medlemmer, så betaler a-kasseindbetalingerne op til 80.000 fuldtidsarbejdsløse. Man kan sagtens forsvarer at hvis a-kassemedlemmernes penge var behandlet ordentligt i de gode tider, så havde der være + i den kassebetaling PT. Uden er ordentlig købekraft i samfundet, så virker en webshop ikke, set i min optik. Derfor kan jeg ikke se at landet situation forbedres ved at gøre betalingen kommunal, derved reduceret købekraften alvorligt. Husk at se på, at de lande vi sammenligner os med, har langt skrappere krav for afskedigelser. Som jeg husker det da min kammerat blev opsagt ved firma i Sverige, havde han løn-udbetaling i op til 3 mdr. + håndtryk for godt arbejde med en betaling på 50.000 i kontakt betaling. DK i dag, er arbejdsgiveren betaling = de 3 første ledighedsdage. Mvh |
Hej Juul,
En kortere dagpengeperiode skaber mere mobilitet på arbejdsmarkedet og skaber et større udbud af arbejdskraft. Det er de færreste jobs hvor en tilfældig ledig blot kan udfylde en plads - det kræver nogle kvalifikationer. Dagpengeperioden giver den ledige en sikkerhed i en vis periode, men efter 2 år som ledig er det på tide at nedsætte sine krav i forhold til placering, løn, udfordringer m.m. Erfaringerne, der bl.a. danner grundlag for periodenedsættelsen, viser at ledige rent faktisk finder et job når perioden er ved at udløbe.
Indbetalinger til a-kassen er langt fra udbetalingerne. Rundt regnet, så vil det minimum kræve to måneders indbetaling for at hæve en dags dagpenge. Altså 5 års indbetaling for en måneds dagpenge - i runde tal - jeg har ikke indregnet skat. Kontanthjælp er til en helt anden sats og forbundet med en række krav.
Angående meromsætning i din webshop, så er det reelt skatteyderne der finansirer denne. Fint for dig, men for den anden webshopejer, så betaler han bare mere i skat og han kan ikke ansætte dagpengemodtageren, da de ikke kan blive enige om lønnen ... endnu.
Afskedigelsesvarslet i funktionærloven er også længere end du angiver og stiger op til 9 måneder.
Så jeg mener periodenedsættelsen er både fornuftig og nødvendig :-)