Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har altid undret mig over HK

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper og Fashion

Har du tænkt på at ved denne lov om nedsættelse af dagpenge perioden, så bliver din virksomhed sat under voldsom pres, måske så meget at du bliver nødt til at lukke og det uden du havde indflydelse på at navigerer dig uden om problemet.

Fordi du nedsætter dagpengeperioden, så får du jo ikke flere i arbejde af den grund, du flytter jo bare problemet ud til kommunerne, som så skal overtage "betalingsbyrden".

Ikke en krone er sparret ved denne form, det eneste der er sket, er ar regeringen har flyttet statsbetalingen over til en kommunal betaling = kontakthjælp.

Ud af 2.1 mill. betalende a-kasse medlemmer, så betaler a-kasseindbetalingerne op til 80.000 fuldtidsarbejdsløse.

Man kan sagtens forsvarer at hvis a-kassemedlemmernes penge var behandlet ordentligt i de gode tider, så havde der være + i den kassebetaling PT.

Uden er ordentlig købekraft i samfundet, så virker en webshop ikke, set i min optik. Derfor kan jeg ikke se at landet situation forbedres ved at gøre betalingen kommunal, derved reduceret købekraften alvorligt.

Husk at se på, at de lande vi sammenligner os med, har langt skrappere krav for afskedigelser.

Som jeg husker det da min kammerat blev opsagt ved firma i Sverige, havde han løn-udbetaling i op til 3 mdr. + håndtryk for godt arbejde med en betaling på 50.000 i kontakt betaling.

DK i dag, er arbejdsgiveren betaling = de 3 første ledighedsdage.

Mvh
Juul

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 20:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Juul,

En kortere dagpengeperiode skaber mere mobilitet på arbejdsmarkedet og skaber et større udbud af arbejdskraft. Det er de færreste jobs hvor en tilfældig ledig blot kan udfylde en plads - det kræver nogle kvalifikationer. Dagpengeperioden giver den ledige en sikkerhed i en vis periode, men efter 2 år som ledig er det på tide at nedsætte sine krav i forhold til placering, løn, udfordringer m.m.  Erfaringerne, der bl.a. danner grundlag for periodenedsættelsen, viser at ledige rent faktisk finder et job når perioden er ved at udløbe.

Indbetalinger til a-kassen er langt fra udbetalingerne. Rundt regnet, så vil det minimum kræve to måneders indbetaling for at hæve en dags dagpenge. Altså 5 års indbetaling for en måneds dagpenge - i runde tal - jeg har ikke indregnet skat. Kontanthjælp er til en helt anden sats og forbundet med en række krav.

Angående meromsætning i din webshop, så er det reelt skatteyderne der finansirer denne. Fint for dig, men for den anden webshopejer, så betaler han bare mere i skat og han kan ikke ansætte dagpengemodtageren, da de ikke kan blive enige om lønnen ... endnu.

Afskedigelsesvarslet i funktionærloven er også længere end du angiver og stiger op til 9 måneder.

Så jeg mener periodenedsættelsen er både fornuftig og nødvendig :-)

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 30. Oct 08
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 13:08

Hej Jesper

Erfaringerne, der bl.a. danner grundlag for periodenedsættelsen, viser at ledige rent faktisk finder et job når perioden er ved at udløbe

Kan du dokumenterer denne udtalelse, da det er hvad politikerne siger, men virkeligheden viser noget andet. Kom nu ikke med artikel fra 06-08 men gerne dokumenteret tal fra 09-10.

Hvorfor er der flere og flere langtidsledige, hvis ledige fik arbejde når deres periode udløb?

Det ene er, at personer vælger at tage efterløn, hvis de ikke finder arbejde, frem for at havne på kontanthjælp. Det er den udvikling vi ser nu, at folk med ret til efterløn, vælger at gå på efterløn hvis de ikke finder ordinært arbejde.

Har Tyskland og Sverige nogen langtidsledige og hvor mange af dem er ude af dagpenge systemet? Hvis du undersørger det, vil du opdage at disse lande bare har flyttet den ledige fra en type betaling til en anden, mens der ikke rigtig er komme flere i arbejde på den baggrund. Dem som er ramt af langtidsledighed, har jo nettop ingen uddannelse eller de har en forældet uddannelse og netop derfor har de svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet igen, da det er de ufaglærte jobs som er flyttet til udlandet.

(skal lige sige at jeg arbejder som freelance konsulent for anden aktørvirksomhed og arbejder med disse problemer til hverdag, derfor ved jeg at en nedsættelse af dagpenge perioden ikke hjælper, da disse personer slet ikke har uddannelse til at skifte arbejdsområder)

Indbetalinger fra a-kasse af 2.1 mill personer, dækker mere end 50% af de omkostninger der ved betaling af dagpenge.
Husk på at staten overtog denne Idé fra fagforeningerne og efterfølgende blev det til et a-kasse bidrag, som dækning af "fælles betaling" ved ledighed.

Husk på at dine dagpenge også er skattepligtig, altså en stat betaling.

A-kasse systemet er selvfinansieret op til 80.000 fuldtidsarbejderløse med nuværende a-kasse medlemmer.

Meromsætning i din webshop, kan du kun have hvis der er et købegrundlag i samfundet. At fjerne penge "til forbrug" gavner jo ikke din webshop, da det er meget få som handler med "livsnødvendige vare" mælk, brød osv.
Ergo så fjernes der købekraft, når ledige havner kommunal forsørgelse. Problemet med arbejdsløsheden er jo ikke fjernet, det kun penge betalinger der er ændret, den arbejdsløse er jo ikke kommet i arbejde endnu. Derved lægger du kun udgiften på den kommunale "udbetaling"

Jeg snakker ikke om opsigelsesvarslet, men om den betaling danske virksomheder har når man afskediger en medarbejde.

Den er at virksomheden skal betale de 3 første dage af din ledighedsperiode, mens man i Sverige kan komme til at betale de første 3 mdr. og alt efter hvor længe du har været ansat, så skal der gives et "håndtryk" dette håndtryk kan godt komme op på 50.000 kr. efter 6 års ansættelse.

Så en periodenedsættelse er ikke nogen god ide, da problemet med arbejdsløsheden ikke fjernes, men flyttes bare til kommunal "betaling"

Indtil nu er der udflyttet rigtig mange arbejdspladser som aldrig kommer igen, derfor skal der tænkes i helt nye baner end bare at flytte en "offentligt" betaling mellem stat og kommune.

Mit forslag ville være at fritage nye virksomheder for nogen form for skat i en periode på måske 3 år, på den måde kan vi flytte f.eks. forskning direkte fra Universiteterne ud til arbejdspladser og bevare en konstruktiv "videndeling" mellem udvikling og produktion.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 13:36

Juul:
Kan du dokumenterer denne udtalelse, da det er hvad politikerne siger, men virkeligheden viser noget andet. Kom nu ikke med artikel fra 06-08 men gerne dokumenteret tal fra 09-10.

Hvorfor er der flere og flere langtidsledige, hvis ledige fik arbejde når deres periode udløb?

Arbejdsmarkedskommissionens raport, august 2009, side 11

http://www.amkom.dk/media/22520/2k_pixi_velfaerd_kraever_arbejde.pdf

Vender tilbage senere...

Tilmeldt 30. Oct 08
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 16:40

Det er det jeg kalder, at snakke efter munden på "teoretiker".

Som jeg fortalte, så er der intet som tyder på at folk som "hænger" fast i arbejdsløsheden (uuddannet langtidsledige) kommer ud på arbejdsmarkedet igen, førend det skabes bedre muligheder for disse personer, enten gennem massiv efteruddannelse (AMU), eller betalt uddannelse i form af voksenløn ordningerne.

Det er en fordom, at LVU, MLU'er ( længerevarende uddannelse, mellemlang uddannelse) ikke tager job uden for deres ”domæne”, faktisk kan man gentagne gange se, at de rent faktisk skubber andet fagpersonale væk fra de job de tager.

Hvis der kulle være en logik i nedsættelse af dagpengeperioden, så skulle det forgå sådan

2 år for LVU, MLU:
Da alt tyder på de hurtigt kommer i arbejde (også uden for deres kompetenceområde)

3 år for kort uddannet, håndværker m.m.:
Da der kan opstår lukninger af store virksomheder og det tager tid at ”indrette” sig på nye forhold, så som at have et arbejde ud over 2 timer transporttid. ( heri skal medtælles, ret til min. 6 mdr. efteruddannelse)

5 år for personer uden uddannelse og personer med forældet uddannelse.
Da de skal have mulighed for at tage en relevant arbejdsmarkedsuddannelse.

Man kan jo ikke kritiserer, at fagforeningerne nu pålægger virksomheder, den mulighed, at de skal betale for de ansattes efteruddannelse, samt betale for bedre tryghed i ansættelserne.
Det er omkostninger for os, som belaster og skaber dårligere betingelser for alle.

Sjovt nok, da der var overskud på indbetalingerne fra a-kasserne, sagde vi ikke...... hov hov de penge kan vi da ikke bruge, de skal bruges når vi får krise og skal efteruddanne de personer som har stort behov for det, nej da, erhvervslivet (vi) var jublende og skreg på flere skattelettelser og nu hvor folk så kræver pengene tilbage, så skriger vi op som forkælede unger der ikke lige tog note af, at der altid er en konsekvens af de handlinger der fortages.

Derfor kan jeg ikke se det gavner virksomheder (os) eller samfundet (os), at dagpengeperioden nedsættes på de betingelser som er fastsat PT.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 18:47

Hej Juul

Juul:
Det er det jeg kalder, at snakke efter munden på "teoretiker".

For så vidt angår Arbejdsmarkedskommissions rapport, så har jeg ikke nærlæst denne og kontrolleret tal, modeller og konklusioner, men jeg går ud fra at andre har. Det er landets førende økonomer, der udarbejder rapporter som denne - og derfor kræver det nok lidt mere end en mavefornemmelse, at kritisere arbejdet på et sagligt grundlag.

Omkring hvad der intuitivt kan være fornuftige økonomiske dispositioner (hvor alle meninger er lige gode) vil jeg altså heller ikke være med til at diskutere, men for at svare på dit indlæg:

Nej, man kan ikke kritisere fagforeningerne for forsøge med mere trykhed i ansættelserne, men problemet er, at der blot bliver et mindre antal ansat i Danmark. I dag så jeg at EU vil lave 20 ugers barsel for kvinder med fuld arbejdsgiverbetalt løn, hvilket jo i så fald er en klar advarsel om, at vi skal undgå kvinderne til efter de har født deres børn.

Du kan glemme alt om muligheden for overskud på dagpenge ;-) Men du har måske et link?

Tilmeldt 30. Oct 08
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 12:10

Nej, man kan ikke kritisere fagforeningerne for forsøge med mere trykhed i ansættelserne, men problemet er, at der blot bliver et mindre antal ansat i Danmark

Det betragter jeg som at du erkender, at der vil blive store problemer for erhvervslivet (os) når dagpengeerioden  nedsættes, ikke kun for samfundet som sådan, men så sandelig for erhvervslivet.

En håndværkmester har 10 ansatte og i perioder har han ikke noget arbejde til dem alle, det bliver til samlet 3- 5 mdr. pr. år for en eller flere, ergo skal disse personer aktiveres ved næste ledighedsperiode, hvis næste ledighedsperiode falder indenfor 52 uger.

Vi hører hvad disse håndværker siger, ”det gider jeg ikke stå model til, lad mig skifte erhverv og få fast arbejde som …...... … .. …. . ”

Det de samme regler som gælder, da perioden var 4 år, det er jo kun dagpengeperioden som nedsættes. Det vil sige at en person kan nulstilles når han / hun har haft 1924 timer arbejde, indenfor en periode på 3 år. Ellers ophører retten til dagpenge når du har brugt alle dine 104 uger. Hvis du så er arbejdsløs bare en dag og bruger din ret til dagpenge, så tælles det for 1 uge af 104.

Problemet er jo, at hvis ikke du kan opnå 1924 timers arbejde i en periode på 3 år, så tælles alle dine uger sammen og du risikere at miste retten til dagpenge, og som håndværkere er det ikke usædvanligt at man går hjemme en del af året.

Lad os så sige at disse håndværksmestre mister en del af deres folk og har svært ved at skaffe nye, så gætter jeg på, at prisen pr. håndværktimer stiger en del, da der vil blive mangel på faglært arbejdskraft. Hmm var der noget med du skulle have nye sten og træ på din produktionshal, da du tænker på at udvide lidt i Kvm ??

Eller at fagbevægelsen får sat en arbejdsgiverbetaling på ledighedsperioden, hvis det sker, vil det have indflydelse på den pris vi sætter som salgspris på vores produkter. Om det er konsulentpris, timer priser pr. håndværker, stk. pris for chokolade osv, ja så får det indflydelse på vores forretning.

Det er jo ikke fagbevægelsen skyld, de gøre bare det de skal, nemlig at beskytte deres medlemmer med tryghed i ansættelse. Alt andet bøvl skyldes jo loven om 2 års dagpengeret for alle. Jf. mit andet indlæg om ret til dagpenge for en periode på 3 år for håndværkere.

Der er stor risiko for mangel på personer som ønsker at arbejde på områder hvor man lejlighedsvis skal bruge dagpengesystemet og derved kommer der generende forhold for erhvervslivet.

Lad være med at være forblændet af, at der muligvis er en besparelse på 8 mia. i statskassen PT., det kan være dyre penge at spare i sidste end.

Der er 2.1 mill betalende a-kasse medlemmer
Der indbetales ca. 4.500 om året for alle medlemmer
Der opkræves 8% i arbejdsmarkedsbidrag pr. lønmodtager og en del af disse penge var øremærket til betaling af ledighedsydelse.

Da vi ikke ved hvad den enkelte lønmodtager tjener, kan vi gå ud fra at der bliver indbetalt +½ ind i forhold til a-kassebidraget.

Da der kun var kun 40 - 60.000 arbejdsløse, kan man jo godt regne ud, at der var overskud i de gode år, på konto, ”udbetaling i forbindelse med ledighed i DK”.

Jf. andet indlæg hvor jeg skriver at denne ordninger er selvfinansieret op til 80.000 arbejdsløse på dagpenge.

dag så jeg at EU vil lave 20 ugers barsel for kvinder med fuld arbejdsgiverbetalt løn

Forhåbentlig besinder politikerne sig og indser at dette lovforslag vil forringe det system vi har i dag og som de fleste er godt tilfreds med.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 18:10

Juul:
Det betragter jeg som at du erkender, at der vil blive store problemer for erhvervslivet (os) når dagpengeerioden  nedsættes, ikke kun for samfundet som sådan, men så sandelig for erhvervslivet.

Nej, jeg mener det er godt for erhvervslivet og for samfundet at dagpengeperioden bliver nedsat - netop fordi det giver mere mobilitet og større incitament til at arbejde.

Du påpeger så, at det er blevet sværere at optjene dagpenge ret, hvilket jeg er bekendt med, men ikke har dykket ned i. 

Juul:
Lad os så sige at disse håndværksmestre mister en del af deres folk og har svært ved at skaffe nye, så gætter jeg på, at prisen pr. håndværktimer stiger en del, da der vil blive mangel på faglært arbejdskraft. Hmm var der noget med du skulle have nye sten og træ på din produktionshal, da du tænker på at udvide lidt i Kvm ??

Vi har jo allerede østeuropæiske håndværkere i Danmark. Jeg tror bestemt ikke håndværkermangel bliver noget problem foreløbig. Hvis lønningerne stiger for håndværk vil flere blive håndværkere - uanset dagpengeregler.

Juul:
Det er jo ikke fagbevægelsen skyld, de gøre bare det de skal, nemlig at beskytte deres medlemmer med tryghed i ansættelse.

Vi er helt enige om at fagbevægelsen har en legitim interessevaretagelse. Jeg er bare uenig i hvordan de gør det. Fagbevægelsen har også bevæget sig ind på at varetage interesser for folk uden for arbejdsmarkedet, hvilket jeg mener er forkert.

Juul:
Der er 2.1 mill betalende a-kasse medlemmer
Der indbetales ca. 4.500 om året for alle medlemmer
Der opkræves 8% i arbejdsmarkedsbidrag pr. lønmodtager og en del af disse penge var øremærket til betaling af ledighedsydelse.

Du kan ikke medregne arbejdsmarkedsbidraget i forhold til a-kassen. Skal ud af døren om få min, men jeg vil gerne dykke lidt ned i disse tal lidt senere, men skal ud af døren. Maksimal md. ydelse er 16.293,33, så vi skal altså op på 3½ års fuldtidsmedlemsskab for 1 måneds udbetaling for den enkelte. 

Tilmeldt 30. Oct 08
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 13:07

Jesper:
Nej, jeg mener det er godt for erhvervslivet og for samfundet at dagpengeperioden bliver nedsat - netop fordi det giver mere mobilitet og større incitament til at arbejde.

Det er en fordom, at ”folk” ikke gider at arbejde?

Du er velkommen til at kommenterer hvilken dele af samfundet, som har gavn af en nedsættelse af dagpengeperioden og hvordan du ser den øget mobilitet komme frem.

Jeg ser jo hverdag, hvordan folk er frustreret over ikke at have arbejde, og nej de er skam bredt søgende, så det er ikke fordi de er kræsne og mener at der er job som ikke er ”gode” nok.

Det er altså en misforståelse fra din siden, at hævde at det giver mere mobilitet at nedsætte dagpengeperioden, dog kan jeg forstå du måske sætter lighed mellem import af arbejdskraft og mobilitet, men det er jo ikke løsningen før vi når frem til 2015, hvor vi kommer til at mangle mange nye hænder på arbejdsmarkedet.

Der er firmaer som ikke egner sig til at have ansatte, da de slet ikke ved hvordan man behandler sine medarbejder anstændig, husk nu ikke at sætte folk til at arbejde hos virksomheder du ikke selv vil arbejde i.

Hvis folk ikke får deres løn, feriepenge osv. så er det en virksomhed som jeg ser, bare bør gå ned. Der er basale lovkrav som skal overholdes, ellers får vi jo et piratmarked, som i en banan-stat.

Jesper:
Vi har jo allerede østeuropæiske håndværkere i Danmark. Jeg tror bestemt ikke håndværkermangel bliver noget problem foreløbig. Hvis lønningerne stiger for håndværk vil flere blive håndværkere - uanset dagpengeregler

Er det ikke at sætte dobbeltmoral på højplus?

Hvad vil der ske hvis virksomheder her i landet bliver ”beordret” til at betale de første 3 mdr. af en arbejdsløshedsperiode?? Eller en stor gruppe faglærte skifer arbejdsområde??

Arbejdsløsheden vil falde, med stigende lønninger som en ulempe for virksomhederne, og  virksomhederne kan så ikke bruge den fleksibilitet der er i vores dagpengesystem. Uden arbejdsløshed vil lønningerne stige.

Jesper:
Fagbevægelsen har også bevæget sig ind på at varetage interesser for folk uden for arbejdsmarkedet, hvilket jeg mener er forkert

Bevæget sig ind på ?? kan du uddybe dette.

Jesper:
Du kan ikke medregne arbejdsmarkedsbidraget i forhold til a-kassen. Skal ud af døren om få min, men jeg vil gerne dykke lidt ned i disse tal lidt senere, men skal ud af døren. Maksimal md. ydelse er 16.293,33, så vi skal altså op på 3½ års fuldtidsmedlemsskab for 1 måneds udbetaling for den enkelte.

Nu er det ikke mig som bestemmer hvordan selvfisenering af den del bliver beregnet, men det er et stor politisk flertal, som vedtog, at en del at det nye arbejdsmarkedsbidrag skulle indgå som betaling til arbejdsløshedsudbetalingerne. Du betaler det også når din virksomhed har overskud, så alt efter hvor meget overskud der er i samfundet, jo mere bliver der indbetalt til kassen, derfor var der overskud i de gode tider.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 20:21

Juul:
Det er en fordom, at ”folk” ikke gider at arbejde?

Det ville være en grov forsimpling blot at påstå folk ikke gider arbejde, men det gør jeg altså heller ikke.

Løn, transport, indhold, udviklingsmuligheder og en masse andre faktorer spiller ind.

Juul:
Du er velkommen til at kommenterer hvilken dele af samfundet, som har gavn af en nedsættelse af dagpengeperioden og hvordan du ser den øget mobilitet komme frem.

Jeg ser jo hverdag, hvordan folk er frustreret over ikke at have arbejde, og nej de er skam bredt søgende, så det er ikke fordi de er kræsne og mener at der er job som ikke er ”gode” nok.

Hvis vi tager udgangspunkt i en dagpengesats på 16.500 kroner/md, så kan der ikke eksistere jobs i Danmark til en lavere løn end dette. Dertil kommer de gener et job medfører for den enkelte, dvs. transport og manglende frihed.

I Danmark har vi valgt en model hvor folk bliver arbejdsløse, fordi værdien af deres produktion er lavere end den løn de nødvendigvis skal oppebære grundet høje leveomkostninger. I går annoncerede Vestas over 2000 afskedigelser i Danmark og det vil især ramme ufaglært arbejdskraft, som er billigere i udlandet. Min forventning er, at Vestas blot er den første blandt en del flere. Der kommer ikke ny industri til Danmark, netop fordi den danske arbejdskraft er for dyr på disse områder.

Juul:
Der er firmaer som ikke egner sig til at have ansatte, da de slet ikke ved hvordan man behandler sine medarbejder anstændig, husk nu ikke at sætte folk til at arbejde hos virksomheder du ikke selv vil arbejde i.

Der er da masser af firmaer jeg ikke gad arbejde i, men det kan jeg jo være tvunget til med mindre jeg kan forsørge mig på anden vis.

Juul:
Er det ikke at sætte dobbeltmoral på højplus?

Hvad vil der ske hvis virksomheder her i landet bliver ”beordret” til at betale de første 3 mdr. af en arbejdsløshedsperiode?? Eller en stor gruppe faglærte skifer arbejdsområde??

Øh... nej, jeg forstår ikke hvorfor det skulle være dobbeltmoral? :-)

Hvis virksomheder skal betale de første 3 måneder af en arbejdsløshedsperiode vil det skade mobiliteten og gøre det dyrere at fyre folk. Derfor vil der være større tilbageholdenhed med at ansatte. Det er da bedre at ledige faglærte skifter arbejdsområde end at de går ledige - både for den enkelte og for samfundet.

Juul:
Arbejdsløsheden vil falde, med stigende lønninger som en ulempe for virksomhederne, og  virksomhederne kan så ikke bruge den fleksibilitet der er i vores dagpengesystem. Uden arbejdsløshed vil lønningerne stige.

Nu synes jeg du vender tingene på hovedet. Du mener jo ikke selv, at det er godt for den enkelte at være arbejdsløs og hvis det skal anses som en "god gerning" at være selvvalgt arbejdsløs, for at holde lønningerne nede, så kan jeg godt undvære. Hvis det er selvvalgt (forstået som den ledige foretrækker fritid på dagpenge frem for arbejde), så gør det ingen forskel på løndannelsen da de ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Juul:
 Bevæget sig ind på ?? kan du uddybe dette.

Jeg mener ikke fagbevægelsen bør varetage efterlønneres interesser.

Angående din påstand om arbejdsmarkedsbidraget, så må du gerne sende et relevant link, for jeg kan intet selv finde. Så vidt jeg ved er det en afløser for det ulovlige ambi. Det er dog, under alle omstændigheder, en meget kreativ måde du er igang med at regne på. Arbejdsmarkedet har intet at gøre med om man er med i en a-kasse eller ej, men betales af alle på arbejdsmarkedet. Jeg synes denne del er ret søgt, ærlig talt :-)

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)