Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bedraget - hvad nu? (inkasso/kreditnota/politi/etc?)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Jeg står i den uheldige situation at en af mine kunder ikke vil betale for de 2 laptops jeg har leveret.

Mentalt har jeg erklæret tabet da jeg efterfølgende har fundet en avisartikel om at min kunde for nogle år siden har været 14 måneder i fængsel for bedrageri og at han skylder mere end 3 millioner væk. Derudover er han iflg. artikelen på kontanthjælp.

Nu står jeg dog tilbage og ikke helt ved hvad jeg skal gøre. Har forsøgt at kontakte ham på tlf hvor han dog enten ikke tager den eller straks lægger på. 1., 2. og 3. rykker er fremsendt, dog har han lukket de to mailadresser jeg havde på ham, og 2. og 3. rykker er kommet retur med "Ukendt modtager på adressen", dog kom 1. rykker fint frem.

Om jeg får pengene eller ej er for mig ligegyldigt nu, jeg skal bare have orden i tingene mht. regnskabet, og vil da også gerne gøre så han ikke bare slipper afsted med at snyde endnu flere folk.

1. Jeg kan lave en kreditnota på det fulde beløb, så der ikke skal betales moms for en indtægt der ikke har været der.

2. Jeg kan finde en inkassoadvokat og få ham til at køre sagen og tage den omkring fogedretten. Dermed skulle jeg gerne få erklæret et tab og undgå at betale momsen. Dog er det jo ikke helt billigt med sådan en advokat og en tur omkring fogedretten når udsigterne til at få inddraget pengene er nær nul.

Derudover overvejer jeg kraftigt at samle alt dokumentation for handlen og lave en politianmeldelse, set i lyset af hans historik. Dog er det nok ikke så genialt hvis jeg vælger 1. løsning, da jeg har hørt at det ikke er helt efter regnskabsreglerne.

Nr. 2 løsning er jo desværre noget af en omkostning, og jeg vil egentlig helst bare undgå at øge mit tab på denne sag.

Jeg håber i kan hjælpe mig frem til en løsning (udover at jeg aldrig mere sælger dyre ting på kredit :P).

På forhånd tak

Mvh Johannes

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:43

Transcom CMS, de tager sagen gratis.

Regnskabsmæssigt ville jeg kreditere fakturaerne og lagerføre de bærbare som bortkommet el. lign.

Du kan kun politianmelde fyren hvis du kan bevise, eller som minimum påvise, at han ikke havde i sine at betale for de bærbare computere.

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Skrevet kl. 23:56

Dem vil jeg lige kigge på så :)

Set i lyset af at han har:

oplyst falsk navn

Afvist mine opkald medmindre jeg ringer med hemmeligt nr, og der lægger han straks på når jeg introducere mig.

Lukket de 2 e-mail adresser efter jeg begyndte at sende rykkere.

Afvist rykkerbrevene efter han havde modtaget 1. rykker

Blankt ignorere mit forslag om at han tilbagelevere laptopsene og vi så annullere handlen

Så synes jeg da det er tydligt at han ikke har i sinde at betale, ellers kunne man vel forvente at han i det mindste havde nogle indsigelser.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 00:12
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Sørgeligt! Det er desværre en af de fuldkommen moralsk-ludfattige "kunder", du der er stødt ind i. Jeg føler med dig. Hvis det havde været muligt, så skulle han trækkes i retten. Det havde jeg selv gjort - uanset de økonomiske omkostninger. For mig er det en principsag. Det drejer sig mere om retfærdighed end pengene.

Håber, du finder ud af det!

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes, du skal anmelde ham til politiet, fordi han har handlet med falsk identitet. Hvis du kan konstatere, at han er på kontanthjælp og har en politianmeldelse, er du godt på vej til at kunne dokumentere dit tab, og det er en bedre løsning end at lade fakturaen "forsvinde" i en intern kreditnota og varerne "gå tabt" på lageret.

Når tiden kommer til at afskrive fakturaen, så bogfør den i debet på en momset konto (salgsmoms), som du kalder for "Tab på debitorer".

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 12. Mar 10
Indlæg ialt: 43
Fra  DKoffice.dk Skrevet kl. 00:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Johannes, jeg arbejder hos en større online it-shop som desværre et par gange om året ryger i kløerne på sådan en svind... (ja man må ikke kalde nogen for svindlere uden at de er dømt for det)

det er dog sket både i form af kredit men også i høj grad via dankort svindel.

heldigvis så har vi et yderst avanceret system så det faktisk er lykkedes at opspore 90% af disse "kunder" ved at videregive disse info til politiet... men desværre så har det i 10 / 10 tilfælde vist sig at være spildte ressourcer..

de fleste gange har det været narkomaner som i forvejen er blevet dømt 20 gange, og der derfor ikke kommer noget ud af erstatningskrav, ligeledes hvis du vælger at lægge sag an, så skal du møde op i retten, i det område kunden tilhører, ligeledes er der stor sandsynlighed for at den anklagede ikke dukker op og så sker der faktisk ikke ret meget mere....

Der er desværre ikke ret meget retfærdighed i dette land hvad angår sådan noget... det skal lige siges at vi også udelukkende har fulgt disse sager så langt til dørs som muligt grundet at vi simpelthen ikke kan leve med at man skal slippe godt fra sådan noget... men desværre så betaler forbrydelse sig i DK :-(

det gør endda ekstra ondt når man sidder i en branche hvor man skal være lykkelig for 5% avance på produkterne...

det skal siges at nogle af sagerne, der har vi kunne samle flere forhandlere / konkollegaer :-) som også har haft tab ved selv samme "kunder".

jeg arbejder i øjeblikket på at finde ud af om der kunne være basis for at lave et "internt" fælles kartotek hvorved primært online it-butikker kunne lave auto-opslag lidt ala krak. men blot på mistænkelige personer, adresser, telefonnumre og hvad der ellers er af kendetegn....
spørgsmålene jeg er ved at undersøge er om det er lovligt at lave en sådan lukket database som indeholder data på personer osv... (der skal nok gives samtykke i form af handelsbetingelser eller lign. om at info videregives til 3.part ved misbrug og svindel) ydermere om der vil være tilstrækkelige med webshops der vil gå med i det, så der rent faktisk kommer noget brugbart ud af det...

jeg går videre med ideen / projektet såfremt jeg kan få de 10 største it-shops med på ideen
(herunder skal nævnes at jeg er hos en af de 10 største og er i dialog med nogle af de andre allerede omkring det) 

nu kan jeg ikke se at du har en decideret webshop, det skal du nok være glad for, da du i såfald ville få latterligt mange fuskerordre ( stjålne dankorts, levering til døgnpostadresse osv..)

tricket er, at tjekke alt hvad man kan, hvis man har den mindste mistanke om noget, så lad være eller få forudbetaling på en sikker måde (som iøvrigt netop er blevet tilladt også hvis man er e-mærket

Op på hesten igen, og tag det som lærepenge. - men kom videre, hvis du bruger mere krudt på sagen så står du kun tilbage med en endnu dårligere smag i munden, når du finder ud af at der stort set ikke kan gøres noget som landet er pt. 

Mvh

Dion

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Skrevet kl. 10:36

Hej igen

Jeg glemte helt at få fulgt op på denne tråd. Men jeg endte faktisk med at politianmelde ham. I julen 2012 fik jeg så en opringning fra politiet om at han havde været for retten med bl.a. mine anklager (+ anklager fra nogle andre som han også havde snydt) - han havde erkendt sig skyldig i alle forholdende vedrørende min anklage. Han fik 22 måneders ubetinget fængsel som følge af alle de anklager der var mod ham.

Så selvom jeg ikke fik mine penge så lærte jeg da at være påpasselig med at sælge på kredit og han slap ikke godt afsted med det.

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 150
Fra  Livesound.dk Skrevet kl. 11:17

Godt gået.

Et enkelt spørgsmål, han hedder vel ikke Thomas til fornavn?

Udlejning af professionelt mobildiskotek

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21

støtter Anette og når du selv så godt kan dokumentere tabet så er det bare at kreditere som anette beskriver det direkte - ikke nødevendigt med en kreditnota som jo er til kunden, men et bilag der beskriver hvorledes pengene er tabt og så via momset konto f.eks. ny konto under omsætning - tab på debitorer som foreslået og så i debet på den så den virker modsat et salg - så momsen dermed også kommer igen. Det er fuldt lovligt når du fuldt ud som her, kan dokumentere hvorfor pengene er tabt

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Skrevet kl. 11:36
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)