Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

nethandel også porto retur til kunden???

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Remydk:
Måske skulle de bare læse loven istedet for at fortolke den.

Her er der ikke så meget at fortolke: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/Tilbagebetaling-af-forsendelsesomkostninger

Med mindre du mener at både forbrugerombudsmanden og EU domstolen, ikke har formået at læse loven som den skal. Så ville det da være rart for alle med en webshop, hvis du gad at ulejlige dig med at kontakte dem, og fortælle hvad der står, så de kan rette denne fejl.

Men det kunne være interessant at vide, hvordan du er kommet frem til at kunden ikke skal have forsendelsesomkostningerne retur?

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 15:55

igang:

Remydk:
Måske skulle de bare læse loven istedet for at fortolke den.

Her er der ikke så meget at fortolke: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/Tilbagebetaling-af-forsendelsesomkostninger

Med mindre du mener at både forbrugerombudsmanden og EU domstolen, ikke har formået at læse loven som den skal. Så ville det da være rart for alle med en webshop, hvis du gad at ulejlige dig med at kontakte dem, og fortælle hvad der står, så de kan rette denne fejl.

Men det kunne være interessant at vide, hvordan du er kommet frem til at kunden ikke skal have forsendelsesomkostningerne retur?

Læs evt selv loven! Hvorfor skal jeg gøre det for dig. Det står klart og tydeligt i den.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 23:56

Remydk:
Læs evt selv loven! Hvorfor skal jeg gøre det for dig.

Evt. fordi det er dig der siger, at kunden ikke skal have portoen retur..

Remydk:
Det står klart og tydeligt i den.

Nu har jeg læst loven, og jeg må alligevel være dummere end jeg selv gik og troede, for jeg kan ikke se at det står klart og tydeligt nogen steder.

Jeg vil dog medgive dig så langt, at udtalelserne fra forbrugerombudsmanden, er baseret på en fortolkning af lovens § 21 stk. 2 og 3.

Som jeg læser det, er denne fortolkning afprøvet ved EU domstolen i septemer måned sidste år, og igen i april i år, hvor deres konklussion var, at forbrugeren skal have fragtomkostninger/porto retur.

Jeg har selv en shop på vej, og vil selvfølgelig ikke betale fragtomkostningerne retur, hvis det ikke er påkrævet. Så jeg vil meget gerne tro at du har ret, når du siger:

"Det er da noget vrøvl. Du er aldrig forpligtet til at tilbagebetale porto" og

"Læs selv loven! Det står klart og tydeligt i den"

Men da jeg har på fornemmelsen, at dette vil betyde at jeg skal bruge tid på at dokumentere overfor forbrugeren, og sandsynligvis myndighederne, at forbrugeren ikke skal have portoen retur, kunne det være rart med en form for dokumentation.

Jeg kunne selvfølgelig henvise til dine indlæg. Og selvom de er veldokumenterede, tror jeg at de vil kræve lidt mere.

Så hvis du har mulighed for det, ville jeg sætte stor pris på en et lille hint til hvad jeg har overset der er så klart og tydeligt.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 18. Sep 07
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 00:32

Remy, Jeg er fuldt ud opmærksom på, at vi andre burde gøre vores hjemmearbejde ordentligt, og læse loven ordentligt.

Jeg tror mange af os er blevet vildledt af forbrugerombudsmandens præcisering af lovgivningen, så jeg håber at du på denne baggrund vil have os undskyldt?

Når nu så mange driver forretning på forkert grundlag, er jeg sikker på at du bliver dagens mand i skysovs, hvis du til trods for vi andres sløvsind vil have ulejlighed med at citere den del af lovteksten, der kaster klart lys over sagen?

/Thomas

E-købmand af guds nåde

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 12:36

Lige et int. indlæg,  hvor mit spørgsmål går på, om at porto skal refunderes til kunden er afgjort hos domstolene eller om det "bare" er forbruger ombudsmandens fortolkning, også som remy er inde på:

Dette er lige et indlæg ang "tip en ven" funktionen:

12. oktober 2010 | 69 Visninger | 0 kommentarer

Det kan det være.

I hvert fald hvis du spørger Forbrugerombudsmanden. Forbrugerombudsmanden er ansvarlig for tilsynet med markedsføringsloven. Det vil sige, at Forbrugerombudsmanden selv fortolker loven, også i tilfælde hvor der endnu ikke er kommet afgørelser fra domstolene.

Forbrugerombudsmanden har kompetence til at give virksomheder bøder, hvilket han gør løbende. En del sager bliver dog afsluttet ved, at Forbrugerombudsmanden "indskærper" reglerne for virksomheden, det vil sige uden at give en bøde. Men der bliver også givet relativt store bøder.

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at tip-en-ven-funktioner ikke i sig selv strider mod markedsføringsloven. Men hvis din virksomhed enten opfordrer eller præmierer brugere til at bruge funktionen "tip-en-ven" ja så er der tale om en overtrædelse af markedsføringsloven.

Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 09:37

Jeg kan fortælle at jeg har vundet en sag hos forbrugerstyrelsen netop angående porto. Jeg fik mine penge tilbage for DAB radioen men firmaet ville ikke returnere den porto de oprindeligt havde lagt oven i varens pris. Efter min egen korrespondance med reference til købeloven / forbrugeraftaleloven uden fremgang - blev sagen overgivet til forbrugerstyrelsen, der henstillede til at firmaet tilbagebetalte portoen hvilket de gjorde. Så denne type sager er altså ret klare - og selvom tvisten var på under 500 kr eller hvad grænsen nu er tager de altså sagen (DAB radioen kostede ca. 1000 kr.)

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 279
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 10:07

stinevestergaard:

Lige et int. indlæg,  hvor mit spørgsmål går på, om at porto skal refunderes til kunden er afgjort hos domstolene eller om det "bare" er forbruger ombudsmandens fortolkning, også som remy er inde på:

Dette er lige et indlæg ang "tip en ven" funktionen:

12. oktober 2010 | 69 Visninger | 0 kommentarer

Det kan det være.

I hvert fald hvis du spørger Forbrugerombudsmanden. Forbrugerombudsmanden er ansvarlig for tilsynet med markedsføringsloven. Det vil sige, at Forbrugerombudsmanden selv fortolker loven, også i tilfælde hvor der endnu ikke er kommet afgørelser fra domstolene.

Forbrugerombudsmanden har kompetence til at give virksomheder bøder, hvilket han gør løbende. En del sager bliver dog afsluttet ved, at Forbrugerombudsmanden "indskærper" reglerne for virksomheden, det vil sige uden at give en bøde. Men der bliver også givet relativt store bøder.

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at tip-en-ven-funktioner ikke i sig selv strider mod markedsføringsloven. Men hvis din virksomhed enten opfordrer eller præmierer brugere til at bruge funktionen "tip-en-ven" ja så er der tale om en overtrædelse af markedsføringsloven.

Hej Stine; kan se du endnu mangler en kommentar til dette tip en ven spørgsmål. Nu er jeg selv ikke inden i den dybeste lovgivning. Men som jeg læser og forstår lovgivningen mht. spam. Så må funktionen godt være til tilstede på en siden, men du må som shop-ejer skrive og bede folk om at tippe evt. via konkurrence. Funktionen er hensigtsmæsigt hvis ex. en venindesnak går på et produkt, fx. limegrønne strømpebukser, hvor kan man købe det, veninden finder det på en shop og klikker "tip en ven" og veninden er let blevet gjort opmærksom på hvor de er at købe, dette betragetes ikke som spam. :) (efter min opfattelse, må jeg hellere tilføje)

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 10:17

Hej,

Jeg tænkte nu ikke lige så meget på selve tip en ven, men at der står at forbrugerombudsmanden selv fortolker loven selvom det ikke er afgjort hos domstolene.

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)