Kære amino'er Jeg undre mig, og jeg undre mig rigtig rigtig meget. Jeg undre mig over at der på amino kun meget sjældent fortælles historier omkring konkurser, iværksætter drømme der bristes og familier der ødelægges. For det sker, og det sker hver eneste dag, men hvorfor sker det ikke her på amino? Jeg kan forstå det selvfølgelig er svært at tale om, men det er muligt at skrive anonymt, og med de masser af konkurser vi ser i Danmark, undre det mig at der slet ikke er nogen der vil lære fra dig. For amino vælter efterhånden i gode råd til hvordan man skal gøre. Hvordan starter man en webshop? Hvordan laver man SEO? Hvordan får man venner på facebook? Men hvem skriver om, hvordan man undgår at lortet vælter? At konen går sin vej? at regningerne og situationen bliver en af mange grunde til at stressen overtager? Hvorfor fortæller alle de succesfulde iværksættere først om deres fiaskoer når de har succes igen? Hvorfor er der ingen ekspertbloggere der fortæller om hvordan det ikke skal gøres? Hvorfor snakker Martin Thorborg kun med mennesker der har fået succes? Her på amino elsker og tilbeder vi succes... selv de små historier, hvilket bestemt også er ok. Men er det nok? Det syntes jeg bestemt ikke det er, for hvor meget flytter vi os, når vi får endnu en liste med "vejen til penge" eller "sådan bliver du rig?", udviklingsbøger, udviklingskurser, succes strategier og meget meget mere. For der er så fantastisk meget at lære at de mennesker der sidder og læser med på amino, men ikke har lysten/modet eller føler sig velkomne til at beskrive deres situationer. Pointen med mit indlæg er på ingen måder et surt opstød eller irritation over amino. Men et råd om at lytte og lære til de mennesker der hver eneste dag kæmper med at få firmaet, livet og familien til at kører. Jeg har lært utrolig meget af netop at lytte, også selvom det nogle gange kan være ubehageligt. Jeg har ikke kunne hjælpe, men tilbudt et øre at snakke ud til. På amino kommer der en historie her og der, men det fylder ikke meget i debatten og jeg tror mange kunne lære mere af at høre om hvordan man IKKE skal gøre, modsat hvad man skal gøre...for det har vi hørt så mange gange før. God weekend! |
Rigtig godt oplæg til noget som potentielt kan blive en rigtig interessant tråd.
Jeg har spurgt mig selv - og andre - om fuldstændig det samme som du gør. Det er også derfor at jeg har valgt at lave mine to første videoblogs i tråd med det at lukke virksomhed. For at sige det meget groft, så er der betydeligt flere iværksættere som ikke får deres virksomhed "i gear" og derfor går ned - end dem som opnår success i større eller mindre grad. Men diverse artikler, tv-serier, interviews, podcasts og videoblogs omhandler primært succeser eller er peptalks.
Men det er måske lidt tabu at snakke om at det potentielt kan gå galt. Mit indtryk, på baggrund af de mange iværksættere, handelsskole studerende m.m. som jeg har snakket med igennem tiden, at man som iværksætter selvfølgelig skal være selvfed og rende rundt med armene over hovedet og råbe "Det kører derud af" og "Fuck janteloven!" - helst i samme sætning endda.
Jeg har 3 gange været ude og tale om det at gå ned med en virksomhed og andre lidt mere "kedelige" aspekter som det at få familieliv m.m. til at hænge sammen når man er iværksætter. Men jeg oplever også at det selvfølgelig er de positive peptalks som rykker mest i folk - ikke de lidt mere mørke historier. Men det er måske også fordi at det er humor og action med en positiv ending som er det som er mest underholdende - det andet bliver man kun klogere af .
Jeg har faktisk tilbudt Thorborg at tage et interview og snakke om min egen erfaring med sygdom, gå ned m.m. Ikke fordi min historie er helt forfærdelig (jeg har f.eks. ikke prøvet at gå konkurs eller sidde med en kniv i pulsåren), men den er ihvertfald anderledes end mange af dem jeg har lyttet til i diverse podcasts.
Så ja, jeg syntes også at der skal nogle af de mere "rigtige" iværksætter historier på bordet.
By the way: Mine blogs kan ses her: http://www.amino.dk/blogs/jespernorboll/archive/2010/10/01/ond-cirkel.aspx
/Jesper