Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bagsiden af medaljen

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære amino'er

Jeg undre mig, og jeg undre mig rigtig rigtig meget. 

Jeg undre mig over at der på amino kun meget sjældent fortælles historier omkring konkurser, iværksætter drømme der bristes og familier der ødelægges. For det sker, og det sker hver eneste dag, men hvorfor sker det ikke her på amino?

Jeg kan forstå det selvfølgelig er svært at tale om, men det er muligt at skrive anonymt, og med de masser af konkurser vi ser i Danmark, undre det mig at der slet ikke er nogen der vil lære fra dig.

For amino vælter efterhånden i gode råd til hvordan man skal gøre. Hvordan starter man en webshop? Hvordan laver man SEO? Hvordan får man venner på facebook?

Men hvem skriver om, hvordan man undgår at lortet vælter? At konen går sin vej? at regningerne og situationen bliver en af mange grunde til at stressen overtager?

Hvorfor fortæller alle de succesfulde iværksættere først om deres fiaskoer når de har succes igen? Hvorfor er der ingen ekspertbloggere der fortæller om hvordan det ikke skal gøres? Hvorfor snakker Martin Thorborg kun med mennesker der har fået succes?

Her på amino elsker og tilbeder vi succes... selv de små historier, hvilket bestemt også er ok. Men er det nok? Det syntes jeg bestemt ikke det er, for hvor meget flytter vi os, når vi får endnu en liste med "vejen til penge" eller "sådan bliver du rig?", udviklingsbøger, udviklingskurser, succes strategier og meget meget mere. 

For der er så fantastisk meget at lære at de mennesker der sidder og læser med på amino, men ikke har lysten/modet eller føler sig velkomne til at beskrive deres situationer. 

Pointen med mit indlæg er på ingen måder et surt opstød eller irritation over amino. Men et råd om at lytte og lære til de mennesker der hver eneste dag kæmper med at få firmaet, livet og familien til at kører. Jeg har lært utrolig meget af netop at lytte, også selvom det nogle gange kan være ubehageligt. Jeg har ikke kunne hjælpe, men tilbudt et øre at snakke ud til.

På amino kommer der en historie her og der, men det fylder ikke meget i debatten og jeg tror mange kunne lære mere af at høre om hvordan man IKKE skal gøre, modsat hvad man skal gøre...for det har vi hørt så mange gange før.

God weekend!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rigtig godt oplæg til noget som potentielt kan blive en rigtig interessant tråd.

Jeg har spurgt mig selv - og andre - om fuldstændig det samme som du gør. Det er også derfor at jeg har valgt at lave mine to første videoblogs i tråd med det at lukke virksomhed. For at sige det meget groft, så er der betydeligt flere iværksættere som ikke får deres virksomhed "i gear" og derfor går ned - end dem som opnår success i større eller mindre grad. Men diverse artikler, tv-serier, interviews, podcasts og videoblogs omhandler primært succeser eller er peptalks.

Men det er måske lidt tabu at snakke om at det potentielt kan gå galt. Mit indtryk, på baggrund af de mange iværksættere, handelsskole studerende m.m. som jeg har snakket med igennem tiden, at man som iværksætter selvfølgelig skal være selvfed og rende rundt med armene over hovedet og råbe "Det kører derud af" og "Fuck janteloven!" - helst i samme sætning endda.

Jeg har 3 gange været ude og tale om det at gå ned med en virksomhed og andre lidt mere "kedelige" aspekter som det at få familieliv m.m. til at hænge sammen når man er iværksætter. Men jeg oplever også at det selvfølgelig er de positive peptalks som rykker mest i folk - ikke de lidt mere mørke historier. Men det er måske også fordi at det er humor og action med en positiv ending som er det som er mest underholdende - det andet bliver man kun klogere af Geeked .

Jeg har faktisk tilbudt Thorborg at tage et interview og snakke om min egen erfaring med sygdom, gå ned m.m. Ikke fordi min historie er helt forfærdelig (jeg har f.eks. ikke prøvet at gå konkurs eller sidde med en kniv i pulsåren), men den er ihvertfald anderledes end mange af dem jeg har lyttet til i diverse podcasts.

Så ja, jeg syntes også at der skal nogle af de mere "rigtige" iværksætter historier på bordet.

By the way: Mine blogs kan ses her: http://www.amino.dk/blogs/jespernorboll/archive/2010/10/01/ond-cirkel.aspx

/Jesper

Fra Esbjerg
Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 171
Fra  maila Skrevet kl. 20:56

...er med på en lytter - super gode indlæg! Yes

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 21:06

Følger med her :)

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Skrevet kl. 21:07

Hej Jesper

Godt indlæg og gode videoér du laver.

Jeg har selv oplevet nogle af mine gode venner gå på røven med en virksomhed. Det er ofte en meget langt og udmattende kamp, som dræner den enkelte fuldstændig. Bagefter kan det være et stort hul at skulle på at igen og jeg syntes der mangler både værktøjer og viden om det. 

Så jeg tror egentlig at de mange iværksættere der står med problemer, mangler muligheder. Muligheder for at se en vej ud, eller læse, lære om hvordan andre i deres situation er kommet ud af deres krise. 

Netop det her med "fuck janteloven" tror jeg gør sig ekstrem gældende. "Kom videre" og "se det positive" osv. 
Det er bare sjældent det fungere i virkeligheden, når familien og økonomien står på spil.

Når jeg selv har været til foredrag, er det tidpunkter hvor foredragsholderen fortæller ærligt om nedture og læring, at jeg for alvor kommer ud på kanten at side. Det er hamrende spændende, og med mindre man lever i en bobbel, vil de fleste opleve at komme derud.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23

Når man bevæger sig i cyper world er det ekstremt nemt at forgive en masse.

Jeg er kun enig i at det ikke er en fornøjelses rejse at starte noget op fra bunden. Det er en hård kamp, hvor man dagligt tænker på at stoppe.

At man skal arbejde fra kl lort om morgen, så på arbejde og så til mere lort om natten, er ikke lige hvad man har lyst til. Eller sidde en lørdag nat og lave et design, til nogle emner man fik levere om eftermiddagen fra en anden iværksætter der ikke kender til at holde holde weekend.

Nu er jeg så i den heldige situation, at jeg ikke har nogen til at holde mig tilbage, andre end mor, som reelt synes jeg er sindsyg. Men lad hende om det, Jeg har så pt. ikke tid til et par forhold, men vil så også  sige at de der er i et, må eddermaddeme, have en tålmodig kærste/kone. Og det er ekstemt sjældent at se i dagens DK.

Men vi holder alle en facade op, om hvordan det går med vores virksomheder, og det er netop fordi at vi alle tror at der sidder nogle potentielle kunder/investorer at kikker med. Og derfor skal vi jo alle være en stor glad familie.

Jeg har desværre en succes fuld virksomhed, og den blev startet i 2008 . Og det var en hård kamp at få den igang. Da jeg har et ekstremt dårligt ry......selvfølgelig er det selvforskyldt, da jeg selv har taget de valg dengang. Og derfor startet op fra nul. Og tænker så også stadig på, hvornår det er slut. For man vil gerne have en højre vækst. Og man vil så også gerne se at der sker mere på ens front. Og ikke kun leve af de små almisser som man får.

Jeg har hele tiden sagt at kan jeg ikke leve af det inden for en tidsramme på 5 år, så stopper legen. Og det mere i at jeg ikke vil kunne opretholde det akrivitets niveau på det tidspunkt. Og det skal man altid holde sig for øje, da man ikke bliver yngre, vil man ikke kunne det samme senere i livet.

/Kenneth

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 21:26

Rigtig spændende tråd - jeg er selv ud af 3. generation af selvstændige - og ingen kan vist sige at det ikke er svært pt. Når jeg taler med min far om det eller hører historier fra min bedstefars tid, er det da klart at det er sværere end nogensinde før. Primært tror jeg det er en konjunktur-ting (ihvertfald lige nu, med det højeste antal konkurser nogensinde i dk's historie i august 2010), for der var jo ikke nogen der klagede i perioden 2004-2008 da økonomien var i super-gear ;-)

Det personlige med at gå nedeom og hjem - er bare tragisk på alle leder og kanter - og selvfølgelig bliver man klog af skade, men omvendt syntes jeg også at det er for nem en efter-rationalisering, for det er immervæk deprimerende at sidde med en kæmpe bankgæld - uanset hvor klog man blev af skaden...

Ligesom med alt andet tragisk her i livet, det være sig at miste nogen eller noget man elsker osv. gælder det samme her - og det er jo at livet går videre og at man må prøve at skabe sig et nyt liv på den ene eller ande måde.

Men ja, jeg er enig - og der er bestemt en bagside af medaljen, så jeg er med på denne tråd ;-)

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 21:30

PS: Efter at have sendt mit indlæg, læste jeg Kenneths og der er jo en fantastisk grund til at ingen går i detaljer med tabene og fiaskoerne - og det er jo at der sidder (forhåbentlig) kunder og kigger med.. lige præcis og derfor kommer vi nok kun "så" tæt på emnet.. for hvem gider at sk.. i egen rede ;-)

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Tilmeldt 25. Jul 10
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 21:45

Virkelig interessant tråd, og du har helt ret; det emne mangler virkeligt at blive taget op!

Så jeg er med på en lytter. 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Skrevet kl. 21:52

Som der er skrevet tidligere, så tror jeg mere vi er over i at det er tabu at snakke om det, end at det skyldes at der er kunder der kikker med.

Hvis man er bange for at man mister kunde på at åbne op, jamen så er der jo rig mulighed for at oprette en anonym bruger.

Men men men, det afhænger selvfølgelig af emnet, og hvor meget man smider på bordet. For de iværksættere der er gået på røven og har lukket firmaet, ja der er kunder egentlig ligegyldigt. 

Jeg mener ikke man skal være bange for at smide mere på bordet. 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)