Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad tager man for "at stå til rådighed"?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Hvis man nu skal stå til rådighed 24 timer i døgnet i fx 3 dage til at fluks kunne kaste sig over en sag (nat eller dag) med ekstrem kort varsel, hvad skal man så tage for det?

Ex. kunne være, at jeg skal være klar til at opsætte noget grafisk, der skal være ude af mine hænder 2 timer efter opgaven er kommet. Det kan være kl. 02 om natten eller 10 om formiddagen det kommer.

Hvad tager man for det? Plus hvilket tillæg tager man for natarbejde - er det dobbelt timepris eller hvordan?

:-) Dorthe

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 21:32

Dorthe Kornerup:

Hej Aminoer

Hvis man nu skal stå til rådighed 24 timer i døgnet i fx 3 dage til at fluks kunne kaste sig over en sag (nat eller dag) med ekstrem kort varsel, hvad skal man så tage for det?

Ex. kunne være, at jeg skal være klar til at opsætte noget grafisk, der skal være ude af mine hænder 2 timer efter opgaven er kommet. Det kan være kl. 02 om natten eller 10 om formiddagen det kommer.

Hvad tager man for det? Plus hvilket tillæg tager man for natarbejde - er det dobbelt timepris eller hvordan?

Hej Dorthe,

Nu kender jeg ikke til timepriserne i dit fag, så jeg vil hellere foreslå  en model :

Hvis du har en alm. timeløn til kurs 100, så kunne du f.eks. have en overarbejdstid til kurs 200.

Du kan så have et straks/haste-tillæg der hedder "gange 2" uanset hvornår den kommer på døgnet.

Herudover skal du jo have et beløb for at slæbe rundt på telefonen efter endt arbejdstid, Det kunne f.eks være en kurs 200 timeløn som du får uanset om den ringer eller ej. Og så kunne der være en minimumstid - f.eks. 2 timers abejde hvis den ringer (uanset om det tager en halv eller to timer. Tid udver dette betales til overarbejdstakst.

Hvis dit arbejde starter kl. 5 om morgenen og varer til kl. 10 - skal du jo også lige tage højde for. Er det overabejde det hele eller er det kun de første timer (du skal  huske på at du ikke har fået hele din nattesøvn)

Denne model bliver brugt flere steder i serviceteknikerverdenen.

mvh

Jan

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 09:00

Bump - flere der har et forslag?

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 09:16

Jeg følger lige med her...   Bump :)

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra herning
Tilmeldt 7. Mar 09
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 09:32

Nogle håndværker, IT supporter har en løsning der hedder. 500,- lige så snart de bliver ringet op og så en timeløn efterfølgene. Hvor man min. skal betale for 2 timer selvom en opgave kun tager 30min. 

Mvh Henrik Mathiesen

HLM Group

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 09:44

JEg plejede at tage 1/3 af min timeløn i timen for at have såkaldt vagttelefon, hvor nogle ting kunne løses over tlf, dette blev ikke takseret yderligere, men hvis jeg blev nødt til at møde op på arbejdspladsen fik jeg per påbegyndt time, altså min 1 time

Dressur rytter søger sponsor 

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 09:44

Nu har jeg en bror som er teknikker og når han har vagt, så får han 55 kr i timen for at gå og vente på at de ringer (uanset om de ringer eller ej. Og så hans alm. timeløn ved arbejde om dagen og dobbelt op ved natarbejde. Men han er jo ansat, så burde man - hvis man skulle følge hans version - ikke tage mere?

Jeg får ikke ret meget ud af at "kræve" 500 kr, når de ringer, for jeg kan jo ikke planlægge noget som helst og er praktisk talt bundet til min tlf og computer 24 timer i døgnet i den periode jeg skal afvente. Så det føler jeg er for lidt.

Tilmeldt 8. Sep 10
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 09:46

Som selvstændig så kommer det vel an på hvor travlt man har og hvor meget man gerne vil have opgaven. Hvis man i forvejen har rigtig travlt så skal man selvfølgelig bare give den gas med priserne. Kunne man egentlig godt bruge opgaven så skal man passe på med at tage et tillæg for at "have sin telefon på sig". Nye kunder skal vel heller ikke betale for at nu har du været selvstændig i X antal år og gået og ventet på at de har ringet. Du kan i stedet dele døgnet op og sætte nogle takster på, eksempelvis: fra kl 16 til 20 tager du 2 x timeløn, fra 20 til 08 tager du 3 x timeløn, ved arbejde mellem 22 og 08 koster den første time 4 x timeløn. Løbende gennem karrieren kan du så hæve og sænke de takster alt efter hvor travlt du har og kostbar din tid er.

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 10:01

Hej Dorthe

Jeg vil ikke komme med nogle konkrete forslag, men har et års tid haft sådan en aftale i en uge ad gangen med ca. en uges pause. Men blot minde dig om, at det er hårdere end mange tror, så tag dig godt betalt.

Det kan virke som en  hyggetjans at blot skulle gå rundt hjemme og være klar ved telefon og Pc og få løn for det, endda mens man sover. Men man er fange i sit eget hjem, det er ikke muligt at køre længere end til den lokale købmand, og de mere formelle gæster kan man ikke invitere, for kunden ringer med garanti lige når de er kommet ind ad døren, og så ser man ikke mere til gæsterne og de føler sig tilsidesat.

En anden ting er at det er faktisk ret hårdt at få et telefonopkald, når man ligger i sin dybeste søvn og 5 sek. senere skal man være klar i hovedet og svare på en kundes spørgsmål og lade som om man er helt frisk og efterfølgende arbejde i flere timer. Og selvom du er oppe fra 2 til 6, så forventer kunden stadig du er der i den "normale arbejdstid" fra 8-16.

Vil man dele en flaske rødvin e.l. er det heller ikke muligt, da man skal være klar i hovedet døgnet rundt.

Det kan lyde lidt negativt, det er det ikke og der er også rigtig mange gode ting ved såden en ordning. Det  er blot for at slå fast, at der skal være en god kompensation for ovenstående.

Jeg havde en fin aftalte, og gør det gerne igen. Men tag ovenstående med i dine overvejelser, når du prissætter det.

Mvh. Jens

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 10:18

Hej Dorthe,

Hvis du er booket til at være standby, er du i praksis booket til en opgave.
Om kunden vælger at du skal lave noget i den tid, du er booket, er kundens valg.
Du kan jo, som du selv nævner, ikke afsætte tiden til opgaver for andre kunder.
Derfor vil jeg som udgangspunkt anbefale dig at regne din normale timepris ud og så eventuelt give kunden et fornuftigt tilbud ud fra det.

Når IT konsulenter står standby i døgndrift, er betalingen som andre har nævnt, typisk en vis procentdel af den normale timepris. Det kunne f.eks. være 30 - 50%. Bliver der så brug for, at de aktivt arbejder i perioden, vil timeprisenen være almindelig takst, som om de ikke var på tilkald - selvfølgelig med tillæg for arbejde udenfor almindelig arbejdstid.

Håber det giver mening. Smile

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)