Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrent bruger mit navn på adwords

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg synes jeg har læst noget om, at der er faldet nogle afgørelser i sager, hvor konkurrenter har brugt en anden konkurrents firmanavn i adwords. Må man det?

Dvs. hvis et firma hedder 'abc' og et andet hedder 'def', så har 'def' annonceret på adwords så når folk søger på 'abc' så dukker en annonce op for 'def'.

Dette er jeg nemlig udsat for lige nu, og det føles lidt lusket i mine øjne. Det er ikke det store problem, men jeg synes det er dårlig stil.

Mvh. Jens

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 04:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Jens

Jeg følger det her område tæt, skriver artikler og holder foredrag om det. Det er et område i rivende udvikling.

EU-domstolen har indtil videre afsagt dom i sagerne Google France, Bergspechte, Portakabin, Eis.de og der er flere på vej.

Jeg skal spare dig for de juridiske detaljer. Overordnet set er essensen:

• Det er ulovligt at købe et varemærke som søgeord, hvis brugeren ved kombinationen af det indtastede søgeord og annonceteksten kan blive i tvivl om, hvorvidt der består et form for økonomisk samarbejde mellem varemærkeindehaveren og annoncøren

Der er flere detaljer og usikkerheder, men det er essensen.

Det vil altså sige, at jeg kan købe "TDC" som søgeord, hvis man når man læser min annoncetekst slet ikke kan blive i tvivl om, at jeg ikke ER TDC eller har et officielt samarbejde med TDC.

Hvad kan man så gøre, hvis en konkurrent bruger et varemærke ulovligt.

3 muligheder:

1. Klage til Google, der foretager en "limited investigation" og kan fjerne annoncer på et case-to-case basis, men som ikke længere generelt kan blokere søgeord.

2. Fogedforbud, hvor annoncøren bliver pålagt ikke at købe specifikke varemærke som søgeord og eventuelt at undlade at benytte dem i selve annonceteksten.

3. Sagsanlæg, hvor der bliver krævet erstatning for varemærkekrænkelse.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 09:35

Hej Kristian

Tak for grundigt svar.

Mente nok at det ikke var helt så ligetil som man kunne håbe. Det er jo en vurderingssag, hvorvidt der er tvivl om samarbejde. I dette tilfælde skriver konkurrenten sit navn i annonceteksten, så der er ikke tvivl om, hvem der annoncerer. Der er ikke noget der antyder at der er et samarbejde, på den anden side er der heller ikke noget der antyder at der ikke er et samarbejde.

Så rent lovmæssigt er der nok ikke så meget at komme efter, men derfor kan det jo godt være moralsk forkert, det synes jeg det er.

Mvh. Jens

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:39

Ja, og én ting er, at der måske ikke er tale om en varemærkekrænkelse eller misbrug af andre forretningskendetegn.

Men en anden ting er, om markedsføringslovens kan bruges alligevel ved køb af konkurrenters navne som søgeord.

Det er uafklaret, men man kan argumentere for, at det er i strid med god markedsføringsskik at trække kunder på konkurrents navn.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 12:41

Simply Law:

Hej Jens

Jeg følger det her område tæt, skriver artikler og holder foredrag om det. Det er et område i rivende udvikling.

EU-domstolen har indtil videre afsagt dom i sagerne Google France, Bergspechte, Portakabin, Eis.de og der er flere på vej.

Jeg skal spare dig for de juridiske detaljer. Overordnet set er essensen:

• Det er ulovligt at købe et varemærke som søgeord, hvis brugeren ved kombinationen af det indtastede søgeord og annonceteksten kan blive i tvivl om, hvorvidt der består et form for økonomisk samarbejde mellem varemærkeindehaveren og annoncøren

Der er flere detaljer og usikkerheder, men det er essensen.

Det vil altså sige, at jeg kan købe "TDC" som søgeord, hvis man når man læser min annoncetekst slet ikke kan blive i tvivl om, at jeg ikke ER TDC eller har et officielt samarbejde med TDC.

Hvad kan man så gøre, hvis en konkurrent bruger et varemærke ulovligt.

3 muligheder:

1. Klage til Google, der foretager en "limited investigation" og kan fjerne annoncer på et case-to-case basis, men som ikke længere generelt kan blokere søgeord.

2. Fogedforbud, hvor annoncøren bliver pålagt ikke at købe specifikke varemærke som søgeord og eventuelt at undlade at benytte dem i selve annonceteksten.

3. Sagsanlæg, hvor der bliver krævet erstatning for varemærkekrænkelse.

Eller...

4. Selv tage kontakt til annoncøren og bede ham fjerne annoncen. Det er ofte den hurtigste måde at gøre det på.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ogå en anden væsentlig faktor, som er vigtig at have med - og det er hvordan søgeordsannoncer faktisk virker.

Ved et varemærke som TDC er det let nok. Det er et enkeltstående ord, som alene er betegnende for TDC som virksomhed. Men mange virksomhedsnavne består af en blanding af flere ord, hvor der ofte indgår generiske ord.

En af de mest kendte - og første sager, hvor dette forhold er aktuelt er "American Blinds & Wallpaper", der anlagde sag mod Google i USA, netop fordi folk indrykkede annoncer med deres varemærke som keyword. Google havde allerede accepteret, at fjerne konkurrenter, der havde lagt det fulde varemærke ind som ketword, men de nægtede at fjerne alle annoncer med "broad match" der brugte blot et eller to af ordene - alle annoncer med keyword'et "American", "Blinds" eller "Wallpapers". Hvilket jo også ville være helt absurd.

American Blinds & Wallpaper fik ikke ret.

endnu mere tricky bliver det så, hvis en annoncør vælger et generisk ord fra et varemærke, og så via negative keywords fjerne alle de annoncevisninger der IKKE indeholder det fulde varemærke. Det har f.eks. været udbredt blandt dem der sælger varemærker, der tidligere var beskyttet i Googles system. F.eks. kunne de ikke købe "Ipod" - men så kunne de købe ale de keyword-fraser hvor iPod indgår, og så lave negative keywords på alle de søgninger hvor iPod ikke indgår.

Dette er blot et par eksempler - det kan gøres endnu mere kompliceret. Så i praksis kan det således være næsten umuligt for en varemærkeejer, at bevise, at en konkurrent faktisk HAR indrykket annoncer på deres varemærke. Allierer den anklagede sig med sådan en som mig, så får varemærkeejeren ekstremt svært ved at modbevise det jeg siger.

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 13:08

Det muligt det allerede er besvaret, og jeg bare er tungnem.

Hvis jeg nu gerne vil have at et specielt firma læser om min erhvervsrengøring eller ejendomsservice, og jeg derfor laver en kampagne med deres firmanavn som søgeord, men hvor det ikke står i annonceteksten, er det så lovligt ?

Hvis du søger på Amino så kommer der jo et par adwords annoncer frem, som ikke har noget med Amino at gøre.

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 15:14

@ Mikkel: Det er tit ikke særligt svært at bevise når der er tale om konkurrenter i samme branche. Det er de tilfælde, jeg har set oftest.

Hvis der er tale om konkurrenter er det sværere at argumentere for, at brug af konkurrentens varemærke er såkaldt "denominativ" brug medmindre konkurrentens navn er direkte beskrivende for den ydelse, der bliver solgt i branchen.

Det kan være tilfældet, men er mere undtagelsen end hovedregelen. Hvis det var tilfældet ville konkurrenten nemlig kun have en gyldig varemærkeret, hvis det nødvendige særpræg er indarbejdet, hvilket typisk tager en årrække.

@ Jimi: Det er ikke nødvendigvis lovligt fordi varemærket ikke indgår i selve annonceteksten. Hvis brugeren alligevel får den opfattelse, at der er sammenhæng mellem dig og varemærkeindehaveren kan det være en krænkelse.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 16:00

Bestil det samme søgeord hos google, betal mere pr. klik/visning så bliver du placeret over din konkurent.

Det er, såvidt jeg ved, ikke ikke ulovligt at købe dit firmanavn eller produktnavn som søgeord. Der er en afgørelse på vej fra EU, hvor lovligheden sansynligvis fastslås.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Simply Law:
Det er tit ikke særligt svært at bevise når der er tale om konkurrenter i samme branche.

Det er kun fordi det ikke er særlig tit, at folk som jeg bliver indkaldt som vidner eller til udarbejdelse af skønsrapporter i den slags sager. Hvis jeg først kommer ind i sagen, så ville du nok blive overrasket over hvor kompliceret det faktisk er :)

Iøvrigt synes jeg der er rigtig mange virksomheder, hvor det bestemt ikke er lige til at vurdere om en konkurrent faktisk har købt deres varemærke direkte - eller om det trigges på en af de uendeligt andre måder der er.

Når annoncer fra konkurrenter f.eks. dukker op på "Mikkel deMib", hvordan vil du så med sikkerhed dokumentere hvilket keyword der er købt?

Jeg glæder mig til den dag vi mødes i retten :)

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)