Hej Jeg synes jeg har læst noget om, at der er faldet nogle afgørelser i sager, hvor konkurrenter har brugt en anden konkurrents firmanavn i adwords. Må man det? Dvs. hvis et firma hedder 'abc' og et andet hedder 'def', så har 'def' annonceret på adwords så når folk søger på 'abc' så dukker en annonce op for 'def'. Dette er jeg nemlig udsat for lige nu, og det føles lidt lusket i mine øjne. Det er ikke det store problem, men jeg synes det er dårlig stil. Mvh. Jens |
Hej Jens
Jeg følger det her område tæt, skriver artikler og holder foredrag om det. Det er et område i rivende udvikling.
EU-domstolen har indtil videre afsagt dom i sagerne Google France, Bergspechte, Portakabin, Eis.de og der er flere på vej.
Jeg skal spare dig for de juridiske detaljer. Overordnet set er essensen:
- Det er ulovligt at købe et varemærke som søgeord, hvis brugeren ved kombinationen af det indtastede søgeord og annonceteksten kan blive i tvivl om, hvorvidt der består et form for økonomisk samarbejde mellem varemærkeindehaveren og annoncøren
Der er flere detaljer og usikkerheder, men det er essensen.
Det vil altså sige, at jeg kan købe "TDC" som søgeord, hvis man når man læser min annoncetekst slet ikke kan blive i tvivl om, at jeg ikke ER TDC eller har et officielt samarbejde med TDC.
Hvad kan man så gøre, hvis en konkurrent bruger et varemærke ulovligt.
3 muligheder:
1. Klage til Google, der foretager en "limited investigation" og kan fjerne annoncer på et case-to-case basis, men som ikke længere generelt kan blokere søgeord.
2. Fogedforbud, hvor annoncøren bliver pålagt ikke at købe specifikke varemærke som søgeord og eventuelt at undlade at benytte dem i selve annonceteksten.
3. Sagsanlæg, hvor der bliver krævet erstatning for varemærkekrænkelse.