Den måde hun har fremlagt det på, kan også sagtens være hendes forhandlingstaktik. For at drage en assosiation til pokerverdenen:
Din ansat har 5/7 på hånden (ikke den værste hånd men absolut heller ikke god. Hun ved hun er noget "værd" men hun ved også at markedet er dårligt. Hun gør sig dog stor for at skræmme)
Som ejer har du dame/knægt (du savner esset ,men har en ganske god hånd. Markedssituationen er i din favør, men du ønsker heller ikke at miste en stor del af dine chips - en god medarbejder.)
Din ansatte forhøjer relativt stort og kræver en lønforhøjelse. Det kunne jo tænkes at hun håber ikke at blive kaldt og dermed vinder hånden uden at få lagt kortene på bordet :)
Laver du til gengæld et re-raise (genforhøjer) ved hun at slaget stort set er tabt på forhånd. Vælger hun at spille op, står du fint, fordi du sagtens kan ansatte en ny - mange om buddet. Smider hun kortene, har du stadig din ansat, plus vundet noget "respekt" tilbage som chef. Udgifterne er de samme, og hun arbejder stadig for dig som før.
Jeg har personligt også krævet en bestemt løn til en stilling, hvor jeg fik at vide, de kun havde et tilbud der lå 5000 under mit krav. Jeg sagde jeg skulle tænke over det, men formentlig ville se mig om efter noget andet, hvis det var deres tilbud. Der gik ca tre dage, hvorefter de tilbød mig det jeg krævede/ønskede. Var der gået 1-2 dage mere, havde jeg accepteret deres oprindelige tilbud, fordi min forhandlingssituation var okay men hellere ikke bedre end det. Jeg var også glad for muligheden, selvom lønnen ikke var efter mit ønske.
Så det er som et spil poker. Hvem har is i maven? Man kan selvfølgelig både vinde og tabe, men vurder din hånd og forfølg det du synes er mest rigtig. Tøv ikke!
Held og lykke med dit spil :)
//Michael