Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilibagemelding på salgsbrev, med udgangspunkt i AIDA

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 23. Oct 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er i øjeblikket i praktik i forbindelse med afslutning af min bacheloruddannelse. I min praktik har jeg personligt fået ansvaret for, at udarbejde et salgsbrev, der skal benyttes i forbindelse med et salgsfremstød af et bestemt produkt. Produktet er et b2b-produkt og målgruppen er i denne sammenhæng virksomheder med 200-400 ansatte og beslutningstageren er ofte CEO, CIO eller CFO.

Jeg har læst en del oplæg herinde omhandlende salgsbreve og brug af AIDA-modellen og herefter selv udarbejdet et udkast til salgsbrevet. Jeg vil for en god ordens skyld pointere, at det ikke er virksomheden der er nærrig, men mig selv der er interesseret i, at varetage processen og selv lære så meget, som muligt om udarbejdelse af salgsbreve, da jeg personligt har stor interesse i iværksætteri og gerne vil lære lidt, inden jeg tager springet (:

Alle kommentarer og tilbagemeldinger på nedenstående er velkomne, da jeg gerne vil lære så meget som muligt.

------------------

Kære Hr. CEO, CFO eller CIO [Valg af rette modtager]

 

Får I optimalt udbytte af jeres it-investeringer?

Det er bl.a. det X kan hjælpe jer med, at få indsigt i. Igennem anerkendte analyser giver vi virksomheder mulighed for, at identificere hvilke it-indsatsområder, der har et umiddelbart behov for opmærksomhed, samt på hvilke områder virksomheden performer bedst.

Spar nu 40 % på en Y - Produktnavn

Y er X’s mest solgte produkt og i øjeblikket giver vi jer mulighed for, at få produktet, til en yderst fordelagtig pris, ved at bestille produktet inden d.31—xx-201x.

[Indsæt regnestykke og vis hvor meget den enkelte kunde kan spare + henvis til evt. bilag]

Y-analysen er baseret på data fra Danmarks største samling af it-relateret benchmark data og omfatter 3 overordnede områder:

1.     Brugertilfredshed (driftsoplevelse, serviceniveau, uddannelse, kompetencer mv.)

2.     Kortlægning af it-omkostningsprofil (drifts- og anlægsomkostninger, spildtid, dobbeltarbejde mv.)

3.     Kompleksitetsanalyse (Infrastruktur, sikkerhed, anvendelse af ITIL-processer, arkitektur, teknologi mv.)

Resultatet af Y-analysen er en rapport med analysens tal og konklusioner, adgang til et web-baseret analyseværktøj, samt en personlig præsentation af de vigtigste konklusioner og anbefalinger, fra vores dygtige konsulenter.

Anvendeligheden er høj, både på kort og lang sigt

Resultaterne benyttes i dag et højt antal virksomheder til, at justere og optimere de omkostninger og processer, der er forbundet med den daglige it-drift.

Y kan bl.a. hjælpe med, at svare på følgende spørgsmål:

-       Hvordan prioriteres vores indsatser, så vi får mest værdi for pengene?

-       Hvor godt kan vores it-systemer komme til at fungere?

-       Hvad koster en it-arbejdsplads hos os, sammenlignet med lignende virksomheder?

-       Har medarbejderne mere spildtid hos os, end hos lignende virksomheder?

Dette værktøj giver både mulighed for, at lave praksisnære, men betydningsfulde justeringer, samt større tiltag, der ændrer den overordnede arbejdsgang og effektivitet i virksomheden.

Ring til os med det samme og lær mere

Tilbuddet er gældende i en begrænset periode, hvorfor vi opfordrer jer til, at kontakte os hurtigst muligt, for at aftale tid til et uforpligtigende møde med X. Til mødet fortæller vi dig mere om produktet, samt forventningsafstemmer det forhåbentlig kommende samarbejde.

 

Med venlig hilsen

[Personlig afsender]

X

------------------

Blog om markedsføring, uddannelse og diverse..

http://nhviid.blogspot.com/

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicki

Jeg skyder lige fra hoften: Det her er et ganske godt eksempel på, at det ikke er helt let at skrive et salgsbrev!

1. Det er alt for langt. Du må ikke forvente, at nogen gider at læse så lang en smøre. Mine salgsbreve (og mange andre) fylder aldrig mere end én A4-side. Det ønsker mine kunder ikke, og det er efter min mening også det klogeste.

2. For mig er det ret kedeligt og uinspirerende. Lidt mekanisk. Savner begejstringen for det, du/I vil sælge.

3. Der er mange kommafejl - noget som flere, end du tror, lægger mærke til.

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 23. Oct 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Tak for det hurtige svar.

Jeg er ret bevidst om, at min tegnsætning ikke er optimal, derfor bliver brevet også lige kigget igennem for den slags med mere kritiske øjne lidt senere i udarbejdelsesprocessen (:

Med de marginer jeg har sat fylder eksemplet i øjeblikket præcis én side. Problemet i mit hoved er, at produktet er relativt teknisk og hvis jeg skal have modtageren til selv, at tage kontakten til mig, føler jeg det er svært at komme med de nødvendige tekniske specifikationer, der vil gøre kommnunikationen fyldestgørende.

Når det så er sagt, vil jeg gerne spørge dig om du tror det er muligt, at skrive en kortere og mere 'spiselig' tekst der kan få travle direktører til at tage telefonen og ringe? Er det et helt skævt approach i dine øjne?

Er der ikke forskel på, at adressere på direktionsniveau, hvor der i høj grad er professionalisme i købsprocessen, frem for at adressere sekretæren eller den private person?

Blog om markedsføring, uddannelse og diverse..

http://nhviid.blogspot.com/

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nicki Hviid:
Problemet i mit hoved er, at produktet er relativt teknisk og hvis jeg skal have modtageren til selv, at tage kontakten til mig, føler jeg det er svært at komme med de nødvendige tekniske specifikationer, der vil gøre kommnunikationen fyldestgørende.

Jeg har ikke læst brevet, fordi jeg har lidt travlt i dag, men faldt lige over ovenstående bemærkning.
Du skal ikke forsøge at sælge teknik - det vil ikke lykkes. Du skal sælge løsninger.
Hvis man køber en boremaskine, er det fordi, man har brug for et hul - ikke fordi man har brug for 25.000 omdrejninger i minuttet med hammer og diamantforhærdet spids.

Nicki Hviid:
om du tror det er muligt, at skrive en kortere og mere 'spiselig' tekst der kan få travle direktører til at tage telefonen og ringe?

Formentlig ikke. Du skal formentlig have en telefonisk opfølgnign på din kampagne, hvis den skal fungere. Når det er tekniske løsninger skal opfølgningen formentlig have som mål at få arrangeret et møde, hvor det endelige løsningssalg kan foregå - men igen - jeg har ikke lige læst mig ind på produktet.

mvh Hans

Fra Hansen
Tilmeldt 14. Dec 09
Indlæg ialt: 174
Fra  bevisible media GmbH Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ser meget godt ud.

Indholdsmæssigt synes jeg ikke der er noget, der bør ændres. Salgsbreve er ikke mit speciale, så lyt til de andre, som har styr på den slags.

Men fandt dog en lang række grammatiske fejl - især kommafejl. 

Du skriver selv at brevet henvender sig til modtagere på topplan i virksomheden, derfor er det vigtigt at ting som grammatik og tegnsætning er i orden. 

Her er de ting, som jeg faldt over ved hurtig gennemlæsning:

 

"Det er bl.a. det X kan hjælpe jer med, at få indsigt i..." - Fjern kommaet mellem med og at. Der sættes ikke komma foran "at" når der kommer et udsagnsord i infinitiv bagefter...

 

"...mulighed for, at identificere..." - Samme som ovennævnte

 

"Y er X’s mest solgte produkt og i øjeblikket giver vi jer mulighed for, at få produktet, til en yderst fordelagtig pris, ved at bestille produktet inden d.31—xx-201x." - Skal rettes til: "Y er X’s mest solgte produkt, og i øjeblikket giver vi jer mulighed for at få produktet til en yderst fordelagtig pris, hvis i bestiller produktet inden d.31—xx-201x."

De mange kommaer måtte fjernes da der var manglende grund- og udsagnsled samt der ikke er tale om indskudte sætninger. Derudover har jeg skrevet sidste del om, så der dannes en bisætning, som kan isoleres med komma for overskuelighedens skyld.

 "benchmark data" - Skal være benchmarkdata. På dansk skrives sammensatte navneord altid ud i ét (modsat engelsk hvor sammensatte navneord deles). Du kan evt. skrive benchmark-data for at gøre ordet nemmere at læse.

 

"rapport med analysens tal og konklusioner" - Ville erstatte "tal" med "resultat" - bare min personlige mening.

" analyseværktøj, samt en personlig" - Fjern kommaet. I opremsninger sættes der ikke komma foran sideordningskonjunktionerne (og, eller, samt osv.)

"anbefalinger, fra vores" - Fjern kommaet. Der er ingen grund til at sætte komma.

"benyttes i dag et højt antal" - Der mangler vidst et "af" eller "i" mellem "dag" og "et"

"virksomheder til, at justere" - Komma væk. Aldrig komma før at + infinitiv

"hjælpe med, at svare" - Komma væk. Aldrig komma før at + infinitiv

"Hvor godt kan vores it-systemer komme til at fungere?" - Synes du bør omformulere. F.eks. til "Hvor kan vores it-systemer forbedres"

"Hvad koster en it-arbejdsplads hos os, sammenlignet med lignende virksomheder?" - Kan simpelthen ikke forstå hvad du mener? Så ville anbefale en omformulering.

"mulighed for, at lave" - Komma væk. Aldrig komma før at + infinitiv

"opfordrer jer til, at kontakte os" Komma væk. Aldrig komma før at + infinitiv

"muligt, for at aftale tid til et uforpligtigende møde med" - Virker "kluntet" at bruge "for", når du tidligere i samme sætning brugte "hvorfor". Ville personligt fjerne kommaet og erstatte "for at" med "og", da "aftale tid" stadig lægger sig til grundledet "jer".

"mere om produktet, samt forventningsafstemmer"Fjern kommaet. I opremsninger sættes der ikke komme foran sideordningskonjunktionerne (og, eller, samt osv.)

 

Håber du kan bruge det og du får skrevet en Kick-ass salgsbrev, som tager kegler ved din chef.

Dannie

 

Tilmeldt 23. Oct 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dannieh

Mange tak for alle rettelserne og lektionen i grammatik. Jeg må hellere sætte mig ned og få det lært inden længe (: Jeg vil tage alle dine råd og rettelser til mig og benytte dem i de formuleringer der i sidste ende kommer med i salgsbrevet. Jeg skylder dig, at sige jeg typisk arbejder med indhold og overordnet layout først og dette er et eksempel herpå. Jeg vil kalde det en grovskitse, der kalder på kreative input og andre forbedringsforslag.

Noget helt andet er - regner du med, at jeg ved hvad et infinitiv er (: ? Jeg må jo lige en tur på wiki, heh.

 

Blog om markedsføring, uddannelse og diverse..

http://nhviid.blogspot.com/

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Salgsbreve er en svær størrelse. Og det bliver bestemt ikke nemmere af at målgruppen er så store virksomheder. Chancen for at brevet nogensinde når CEO'ens bord er ikke store.

Når det så er sagt, skal du tænke over følgende;

1) Brevet vil i første omgang kun blivet skimmet, hvorfor det skal være åbenlyst hvad du tilbyder.Jeg har læst brevet 3 gange og er stadig ikke klogere. ;-) Der er for meget tekst.

2) CEO'en har ikke fingrene nede i konkrete opgaver, og har derfor ikke interesse i tekniske detaljer, men i hvilken værditilførsel det giver virksomheden. Og den behøver ikke være økonomisk. (image, markedsandele, kundetilfredshed?)

3) På det niveau er prisen ikke det vigtigste (det er den i virkligheden sjældent i B2B-salg) og slagtilbud og "køb-inden" datoer vil give en discount-agtig genklang.

4) Et salgsbrev af denne type kan ikke stå alene - der skal følges op!

Håber du kan bruge mine input :-)

 

 

Tilmeldt 23. Oct 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans: Jeg er faktisk glad for, at du nævner den 1. quote. Mit udgangspunkt var et brev, der udelukkende havde til formål, at vække appetitten hos modtageren, følge op med et telefonopkald, der var varslet i brevet, med det formål, at arrangere et møde. Til mødet vil det være langt nemmere, at sælge dette komplekse produkt.

Internt i virksomheden er der dog gjort den erfaring, med et tidligere salgsbrev, udformet efter denne metode, at det er meget svært, at komme i telefonisk kontakt med målgruppen. Dette betød, at jeg søgte efter et alternativ, hvilket resulterede i mit oplæg til salgsbrevet, i den indledende post.

Overordnet set er der ét formål, at få et møde i stand, med en virksomhed, der overordnet ved hvad produktet er.

Som jeg ser det er der overordnet 2 tilgangsvinkler:

1. Forsøg at sælg produktet så godt igennem et brev, at læser tager telefonen og ringer til os med henblik på, at aftale et møde.

2. Skab gennem brevet interesse for produktet (igennem kommunikation af udbytte), ring op og forsøg at få et møde i hus.

Mit salgsbrev er udarbejdet med udgangspunkt i nr.1, hvor tanken var, at nogen forhåbentlig ville tage telefonen og med interesse ringe tilbage - de resterende ville jeg så følge op på telefonisk.

Det er måske en naiv tilgangsvinkel?

Hvis man udarbejder et salgsbrev med udgangspunkt i nr.2, ville det så være hensigtsmæssigt helt at droppe et call-to-action-afsnit?

Blog om markedsføring, uddannelse og diverse..

http://nhviid.blogspot.com/

Tilmeldt 23. Oct 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Simpson: Mange tak for de gode input og fordi du har gidet, at sidde og læse hele brevet igennem 3. gange.

Virksomheden står i den situation, at det salgsmæssigt har været hårde tider. Derfor ønskes det, at booste salget, da produktionskapaciteten jo gerne skulle udnyttes. Det er baggrunden for prisnedslaget.

Hvad ville du foreslå i sådan en situation?

Skal vi ikke informere kunden om, at han faktisk får det billigere?

Det er selvfølgelig en mulighed, at vente til prisforhandlingen ved et eventuelt møde og der bare være villig til, at give en væsentlig rabat.

Blog om markedsføring, uddannelse og diverse..

http://nhviid.blogspot.com/

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jo ske for selv de bedste virksomheder, at produktionsplanlægning og salgsindsatsen ikke harmonerer. (Læs: det ser man faktisk alt for ofte ;-))

Det spørgsmål dit brev skal svare på er; Hvad ved COE'en om sin virksomhed når han har købt dit produkt - som han ikke vidste før?

Hurtigt salg til den målgruppe er uendeligt svært. For hvis der virkelig er tale om en væsentlig værditilførsel som fanger lederes opmærksomhed vil han altid rådføre sig med egne specialister inden et sådanne køb.

Men det kan godt være en idé at oplyse om at man er i gang med et salgsfremstød, og i den sammenhæng tilbyder f.eks. en uforpligtende demo.

Men jeg ville ikke bruge hverken pris eller rabat som fiskekrog på det niveau.

Håber jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt?

/Simpson

 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)