No Cure No Pay er bestemt ikke altid en god løsning. Jeg skrev sidste år et indlæg om, hvorfor performancebaseret (SEO CPA) ikke altid er godt.
En af de vigtigste faldgrupper er hvad "cure" er - altså hvilken "værdi" det er du skal afregne på basis af.
En stor del af dem der tilbyder No Cure No Pay løsninger gør det på basis af "værdifaktorer", som absolut ikke er gode. Det kan være faktorer, hvor det er svært - eller umuligt med sikkerhed at måle resultaterne, eller det kan være faktorer, som reelt ikke skaber værdi. Eller en kombination af begge dele.
Et godt eksempel er "Pay Per Ranking", hvor du betaler et bestemt beløb hver måned for de top-rankings leverandøren skaffer. Problemet med denne metode er dels, at rankings i sig selv ikke giver værdi - særligt ikke, hvis der vælges obskure keywords som næsten ingen søger på (hvilket ofte er tilfældet med den her slags løsninger!) og dels at man ikke kan måde rankings entydigt og 100% præcist. Resultatet er, at i alt for mange tilfælde ender de to parter med at blive uvenner. Så det er en model jeg på det kraftigste vil advare imod!
Så hvis du skal vælge en performancebaseret SEO løsning, så er det vigtigt at det der afregnes på er noget der reelt set skaber værdi for dig og at det kan måles på en entydig og objektiv måde, så der aldrig opstår uenigheder om den del.
Der er flere andre faldgrupper - men dem kan du læse mere detaljeret om i mit gamle indlæg jeg linkede til ovenfor ...