Jeg er helt ny her på Amino, og har fornylig startet en lille virksomhed sammen med en makker. Vi designer hjemmesider o.l. og har derfor ikke noget reelt vareforbrug når vi sælger en ydelse. Ingen af os har særlig forstand på bogføring osv., og nu er vi lidt i tvivl. Når vi har sendt en faktura på et stykke udført arbejde skal det selvfølgelig debiteres på den passende indtægtskonto i drifts-delen af bogføringen. Men efter det dobbelte bogholderis princip skal vi jo så også kreditere det et sted? Jeg vil selvfølgelig også debitere det i status-delen under debitorerer, indtil pengene bliver indsæt på vores konto hvorefter jeg "overfører" dem til bank. Og omvendt krediteres de jo selvfølgelig som passiver under egenkapital. Er det bare sådan det skal fungere? Så har vi jo debiteret 2 steder og kun krediteret et enkelt sted. På forhånd tak for hjælpen. |
Hvis i kommer til, at have mange kunder og derfor mange fakturar kan du køre debitore system, men hvis i lige er startet og "kun" har lidt, så kan i kredtitere på varesalg og debiterer på banken/kassen eller hvor i nu sætter pengene.
Hvis du vil have debitoresystem, så køre du salget på omsætning og bruger debitore som modpost. Når du så modtager pengene, så køre du dem væk fra debitore og ind i banken/kassen.