Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen

Jeg er helt ny her på Amino, og har fornylig startet en lille virksomhed sammen med en makker. Vi designer hjemmesider o.l. og har derfor ikke noget reelt vareforbrug når vi sælger en ydelse.

Ingen af os har særlig forstand på bogføring osv., og nu er vi lidt i tvivl. Når vi har sendt en faktura på et stykke udført arbejde skal det selvfølgelig debiteres på den passende indtægtskonto i drifts-delen af bogføringen. Men efter det dobbelte bogholderis princip skal vi jo så også kreditere det et sted?

Jeg vil selvfølgelig også debitere det i status-delen under debitorerer, indtil pengene bliver indsæt på vores konto hvorefter jeg "overfører" dem til bank. Og omvendt krediteres de jo selvfølgelig som passiver under egenkapital. Er det bare sådan det skal fungere? Så har vi jo debiteret 2 steder og kun krediteret et enkelt sted.

På forhånd tak for hjælpen.

www.nfdesign.dk

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 15:55
Hvis i kommer til, at have mange kunder og derfor mange fakturar kan du køre debitore system, men hvis i lige er startet og "kun" har lidt, så kan i kredtitere på varesalg og debiterer på banken/kassen eller hvor i nu sætter pengene.

Hvis du vil have debitoresystem, så køre du salget på omsætning og bruger debitore som modpost. Når du så modtager pengene, så køre du dem væk fra debitore og ind i banken/kassen.

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 16:12
Hej nystartede

Indtægter = kredit = K

Udgifter = debit = D

Så K varesalg og D debitorkonto (under aktiver) når du fakturerer.

Når penge indgår: K debitorkonto og D bankkonto.

God weekend.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 4. Jan 07
Skrevet kl. 16:30
Tak for svarene.

Jeg er bare ikke helt med endnu. Hvis jeg debiterer på min debitor-konto, så må aktiverne jo også automatisk blive mindre - og så skulle passiverne jo gerne følge med, hvis det hele skal stemme? Så der må vel også ske noget ift. egenkapitalen for at få balancen til at gå op?

Og jeg kan godt se logikken i at debitere på debitorkontoen. Men når så pengene kommer og jeg udligner på debitorkontoen, skal der jo som du selv skriver debiteres på bankkontoen. Men hvor er logikken i at debitere på bankkontoen, når beløbet til rådighed bliver større?

Er der en god forklaren på det, eller skal man bare acceptere at det er sådan bogføring nu engang er skruet sammen?

Ja undskyld spørgsmålene, men jeg har altid helst ville forstå HVORFOR tingene skal gøres, som de nu skal :)

www.nfdesign.dk

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 16:54
Du sætter dem jo i banken, så det går op med hinanden.

Det er sidst på dagen og fredags øllene er ved at virke så du kan lige få et mere dybdegående svar i morgen, hvis ikke en anden har hjulpet inden.

Tror bare ud skal have fat i et bogføringsprogram og så ikke tænke så meget over det

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:55
Dato: 05-01-2007 16:29:56 Forfatter: Mads Tak for svarene.

Jeg er bare ikke helt med endnu. Hvis jeg debiterer på min debitor-konto, så må aktiverne jo også automatisk blive mindre - og så skulle passiverne jo gerne følge med, hvis det hele skal stemme? Så der må vel også ske noget ift. egenkapitalen for at få balancen til at gå op?

Og jeg kan godt se logikken i at debitere på debitorkontoen. Men når så pengene kommer og jeg udligner på debitorkontoen, skal der jo som du selv skriver debiteres på bankkontoen. Men hvor er logikken i at debitere på bankkontoen, når beløbet til rådighed bliver større?

Er der en god forklaren på det, eller skal man bare acceptere at det er sådan bogføring nu engang er skruet sammen?

Ja undskyld spørgsmålene, men jeg har altid helst ville forstå HVORFOR tingene skal gøres, som de nu skal :)

Når du debiterer på aktiv-siden (f.eks. på tilgodehavender hos debitor eller på din bankkonto), øger du aktivmassen. Tilsvarende er din kreditering på omsætnings-/salgskontoen indirekte en postering på egenkapitalen. Dermed passer pengene. Registrering af indbetaling fra debitor er udelukkende en ompostering internt blandt aktiverne, og øger eller formindsker ikke disse.
Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Skrevet kl. 17:03
Hvis du debiterer din debitorkonto bliver aktiverne ikke mindre, men større, og når betalingen kommer så krediterer du, og debitorkontoen bliver igen mindre, og når du samtidig debiterer bankkontoen, så bliver den større.

Og det er helt OK at ville forstå det, men kik lige på min første forklaring igen, D og K går op hver gang, men du er selvfølgelig velkommen til at spørge igen.

eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 4. Jan 07
Skrevet kl. 17:11
Ok.

Så det er i driftsdelen jeg skal betragte D som udgifter og K som indtægter. Derimod er D beskrivelsen af værdien af aktiverne(/passiverne) hvor K formindsker disse? I så fald ville det hele blive noget lettere at forstå.

F.eks. vil jeg komme til at kreditere afskrivningerne af inventar i status-delen - men de vil selvfølgelig fremstå som debit i driftsdelen.

Har jeg forstået det rigtigt?

Go'' weekend alle sammen.

www.nfdesign.dk

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Skrevet kl. 17:52

Fuldstændig korrekt

God weekend til dig også

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Skrevet kl. 17:56
Har du forresten ikke hørt den vittighed med den gamle bogholder, som hver morgen han mødte på arbejde, så lidt modløs ud, men så låste han sin skrivebordskuffe op og kikkede i den, og gik så glad i gang med arbejdet. En dag døde han så. De andre på kontoret var meget spændte på at se, hvad der var i skuffen, men der lå bare en seddel, hvorpå der stod: Debit er kolonnen nærmest vinduet....

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)