Jeg er ved at være godt træt af min kones arbejdsplads.
Hun har i sin ansættelses periode ikke arbejdet i weekender (da det var et ønske fra starten). Virksomheden er naturligvis, klemte som alle andre, men der er udpræget dårlig ledelse, og RIGTIG dårlig supply chain management. Første ændring var så at hun skulle arbejde 2 eller 3 weekender om måneden. De mente ikke dette var en signifikant ændring i hendes kontrakt (der står ikke dage i kontrakten) og derfor blev det ikke varslet, men blot ændret. Der næst besluttede man at ændre hende til fuldtid (det har aldrig været en option for os, så det kan vi ikke acceptere), og det blev varslet korrekt, hvilket hun accepterede. (så hun har tid til at finde noget andet) Hun fortæller så sin chef , at det kun er et spørgsmål om tid, da hun som bekendt aldrig har været interesseret i fuld tid (for at være fair). Denne kvitering med en fyrring med reference til deres samtale, og begrundet med virksomhedens økonomiske situation. Så vidt jeg kan se at der nu tale om en uberettiget fyring. Hun har accepteret at gå på fuldtid, og hendes stilling skal besættes med en anden efterfølgende. Fyrringen er udelukkende et resultat af at de gerne vil vide hvornår hun stopper, hvilket de ikke gør hvis hun først skal finde noget andet. Der næst har hun som alle andre, mulighed for at købe kædens varer, med 30% rabat. Det har vi naturligvis benyttet os af fra tid til anden, og har ligeledes en gang i mellem købt til nær familie. For et par uger siden spurgte hun om det var ok at kun købte en given vare med medarbejder rabat, hvilket det var. Nu kræver kæden at hun retunerer varen, og betaler fuld prisen for den, for den vare må man så åbenbart alligevel ikke købe med medarbejder rabat. Taget i betragtning af hvor stor en kæde det her er, så er det grotesk så lidt styr de har på deres ting. Jeg har sagt at vi intet retunerer, varen er givet væk som gave og kviteringen er blevet væk.
|
Hvis ret skal være ret skal jeg nok have flere oplysninger for at kunne vurdere om der er tale om en uberettiget opsigelse, og hvad konsekvenserne er ved en uberettiget opsigelse, men først og fremmest lyder det som en sag for din kones fagforening.
Umiddelbart lyder det ikke som om opsigelsen er uberettiget ud fra det du skriver, og du skal være opmærksom på, at bevisbyrden for, at en opsigelse er uberettiget påhviler arbejdstager (med mindre der er tale om opsigelser i strid med ligebehandlingsloven).
Hvis man er uberettiget opsagt, kan man have krav på godtgørelse i medfør af funktionærlovens § 2b. (Jeg antager din kone er funktionæransat). Godtgørelsens størrelse afhænger af flere ting - lønnen, anciennitet, andet.
Mht. varerne vil jeg ud fra det du skriver, vil jeg mene, at kæden er bundet af aftalen om, at din kone kan købe varerne med 30 % rabat. Igen kan der være forhold, som gør, at jeg vil være af en opfattelse, men ud fra det du skriver vil jeg tro, at kæden er bundet.