Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uberettiget fyring m.m

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 06
Indlæg ialt: 198
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at være godt træt af min kones arbejdsplads.

Min kone arbejder deltid (25 timer) i en butik. (større dansk kæde)

Hun har i sin ansættelses periode ikke arbejdet i weekender (da det var et ønske fra starten). Virksomheden er naturligvis, klemte som alle andre, men der er udpræget dårlig ledelse, og RIGTIG dårlig supply chain management.

Første ændring var så at hun skulle arbejde 2 eller 3 weekender om måneden. De mente ikke dette var en signifikant ændring i hendes kontrakt (der står ikke dage i kontrakten) og derfor blev det ikke varslet, men blot ændret.

Der næst besluttede man at ændre hende til fuldtid (det har aldrig været en option for os, så det kan vi ikke acceptere), og det blev varslet korrekt, hvilket hun accepterede. (så hun har tid til at finde noget andet)

Hun fortæller så sin chef , at det kun er et spørgsmål om tid, da hun som bekendt aldrig har været interesseret i fuld tid (for at være fair). Denne kvitering med en fyrring med reference til deres samtale, og begrundet med virksomhedens økonomiske situation.

Så vidt jeg kan se at der nu tale om en uberettiget fyring. Hun har accepteret at gå på fuldtid, og hendes stilling skal besættes med en anden efterfølgende. Fyrringen er udelukkende et resultat af at de gerne vil vide hvornår hun stopper, hvilket de ikke gør hvis hun først skal finde noget andet.

Der næst har hun som alle andre, mulighed for at købe kædens varer, med 30% rabat. Det har vi naturligvis benyttet os af fra tid til anden, og har ligeledes en gang i mellem købt til nær familie.

For et par uger siden spurgte hun om det var ok at kun købte en given vare med medarbejder rabat, hvilket det var. Nu kræver kæden at hun retunerer varen, og betaler fuld prisen for den, for den vare må man så åbenbart alligevel ikke købe med medarbejder rabat.

Taget i betragtning af hvor stor en kæde det her er, så er det grotesk så lidt styr de har på deres ting.

Jeg har sagt at vi intet retunerer, varen er givet væk som gave og kviteringen er blevet væk.

Hvordan synes i vi bør se på ovenstående? Det irriterer mig helt sindsygt at de behandler deres medarbejdere som de gør

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 14:06

Hvis ret skal være ret skal jeg nok have flere oplysninger for at kunne vurdere om der er tale om en uberettiget opsigelse, og hvad konsekvenserne er ved en uberettiget opsigelse, men først og fremmest lyder det som en sag for din kones fagforening.

Umiddelbart lyder det ikke som om opsigelsen er uberettiget ud fra det du skriver, og du skal være opmærksom på, at bevisbyrden for, at en opsigelse er uberettiget påhviler arbejdstager (med mindre der er tale om opsigelser i strid med ligebehandlingsloven).

Hvis man er uberettiget opsagt, kan man have krav på godtgørelse i medfør af funktionærlovens § 2b. (Jeg antager din kone er funktionæransat). Godtgørelsens størrelse afhænger af flere ting - lønnen, anciennitet, andet.

Mht. varerne vil jeg ud fra det du skriver, vil jeg mene, at kæden er bundet af aftalen om, at din kone kan købe varerne med 30 % rabat. Igen kan der være forhold, som gør, at jeg vil være af en opfattelse, men ud fra det du skriver vil jeg tro, at kæden er bundet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:08

Fagforening? ;-)

Tilmeldt 20. Apr 06
Skrevet kl. 14:29

Jeg er klar over at bevisførelsen er svær at løfte, og derfor har vi egentlig heller ikke til hensigt at foretage os noget. Når alt kommer til alt, ville hun før eller siden sige op alligevel.

Jeg er dog ret sikker på at det er en uberettiget fyrring, eftersom hun har accepteret kontrakt ændringen, og dermed at gå på fuldtid. Når de fyrer hende med baggrund i økonomi, kan de ikke efterfølgende opslå samme stilling , med samme løn, og arbejdstimer. (mig bekendt)

Irritationen skyldes ene og alene at det bliver ved med at tage og tage, presse deres medarbejdere mere og mere (butikschefen magter tydeligvis heller ikke at sige fra)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:35

Kim Bang:

Fagforening? ;-)

Godt spørgsmålYes

Til trådstarter - Hvis din kone er med i en fagforening, så er det lige en sag, de vil elske at køre.

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 14:37

Og det her er vel en af grundene til, vi er så mange der elsker vores egne små virksomheder Left Hug

Tilmeldt 20. Apr 06
Skrevet kl. 17:09

Tonny Skov Pedersen:

Kim Bang:

Fagforening? ;-)

Godt spørgsmålYes

Til trådstarter - Hvis din kone er med i en fagforening, så er det lige en sag, de vil elske at køre.

Tonny

Ingen af os er i fagforening. (Det er en helt anden diskussion)

Vi skal nok finde noget andet arbejde til hende, det bekymrer mig ikke, men jeg hader at se hvor dårligt nogle virksomheder drives. Jeg vil vurdere at denne ret store nationalt repræsenterede kæde er enten lukket eller solgt i løbet af 24 måneder.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:35

Sorry, men jeg synes altså det her virker som lidt "Omvendtslev" ... Det er et iværksætter forum.

Ville du, som iværksætter, have en ansat gående, der HAR sagt, at hun ikke har lyst til at arbejde for dig? Jeg ville ikke! Jeg er ikke sådan en malkestation man bare kan hænge ud ved indtil der dukker noget bedre op! Jeg kræver medarbejdere der er dedikeret og interesseret i arbejdet. Er det for meget forlangt?

Så i den givne situation tror jeg også jeg ville have fyret vedkommende. Og hvis en fagforening så mener, at jeg ikke må fyre medarbejdere der ingen motivation har og som har sagt de ikke gider arbejde for mig, så må de køre en sag.

Det er da muligt at denne virksomhed er nogle fjolser, eller stiller nogle krav til medarbejderne, som trådstarters kone ikke bryder sig om. Men hvorfor så gå så meget op i uberettiget fyrring - det må da bare være omat komme væk i en fart og finde noget andet.

Ja undskyld, men jeg fatter det altså ikke helt ... 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 18:02

Storm:

Ingen af os er i fagforening. (Det er en helt anden diskussion)

Vi skal nok finde noget andet arbejde til hende, det bekymrer mig ikke, men jeg hader at se hvor dårligt nogle virksomheder drives. Jeg vil vurdere at denne ret store nationalt repræsenterede kæde er enten lukket eller solgt i løbet af 24 måneder.

Så drop den sag! Mange detailforretninger (og -kæder) drives med hovedet under armen. Jeg kender det indefra. Generelt set så udnytter de medarbejderne så meget de kan. Netop derfor er der så stor udskiftning i personalet, som der er.

Det er ikke et sted man ønsker at gøre karriere... hvis altså man har andre muligheder... Big Smile Så se at kom videre, og find et bedre sted at være.

Tilmeldt 20. Apr 06
Skrevet kl. 18:14

Det er svagt gået op for mig at det er et iværksætter forum. Det står derfor også dig og andre frit for om i ønsker at bruge tid på at svare Smile

Nej det ville jeg ikke. Det fremgår også meget tydeligt at jeg som sådan udemærket godt forstår deres handling. Hvilket også er derfor vi har valgt ikke at reagere på det, upåagtet af at jeg mener de er på kant med loven.

Alt det synes jeg egentlig fremgår rimelig tydeligt.

Nu er det dog sådan at det er arbejdspladsen der har valgt at ændre vilkårene (i forhold til det der er aftalt ved kontraktens indgåelse) og derfor har de brudt aftalen. Det er dog jurdisk lovligt, så længe det varsels rettidigt. Men det er naturligvis helt legalt at tænke selv, og ikke save den gren over man sidder på, før end man har fundet noget andet at lave. Men da vi begge ynder at spille med åbne kort på vores respektive arbejdspladser valgte hun naturligvis at fortælle sin chef om situationen. Det blev så honoreret med en opsigelse.

De har haft en loyal og dedikeret medarbejder under hele ansættelses forholdet, men de vælger at ændre signifikant i de kontraktuelle forhold, i dette tilfælde at øge hendes ugentlige arbejdstider med 12,5 time, og forlange weekend arbejde. Altså har jeg absolut ingen moralske skrupler ved at "malke koen" som du så elegant udtrykker det.

Når det så er sagt, valgte vi som skrevet tidligere ikke at reagere på det, da deres reaktions mønster som sådan er meget forståeligt. (ommed nok ikke lovligt)

Filmen knækker, når de så forsøger at malke deres medarbejdere ved at få dem til at tilbagelevere købte objekter (hvilket er tilladt og godkendt) for at få dem til at betale fuld prisen for varen.

Alt i alt, har jeg meget svært ved at se at vi har ageret forkert eller moralsk forkasteligt. Jeg forsøger blot at klæde mig (os) på til at agere på deres pt ret tåbelige ageren

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)