Hej Søren, Repræsenterer man en virksomhed, så taber man allerede værdi på terminologien, hvis udgangspunktet er en profil. For folk at blive "ven" med en virksomhed er jo helt skævt. Case closed in my opinion. Er man på Facebook i den personlige brandings øjemed vil overgangen fra personlig profil til facebookside nødtvunget når loftet på 5.000 venner rammes. Skal det ske på dette tidspunkt, vil det føles som et slag mod opbygningen af tilhængerskare - da man umuligt kan manøvrere alle sine venner over i en nyoprettet Facebookside. Massevis hopper over, og man kan trods alt nyde godt af viral effekt, når en byge af mennesker myldrer ind i en facebookside. De bevægende massers venner ser jo at det sker. Tilbage i venneflokken er de overfladiske bekendtskaber, tidligere kunder og potentielle kunder, som ikke reagerer på opfordringen om at hoppe over. Dilemma: Hvor mange gange skal man fra sin personlig profil råbe: "Stik over på min side, eller bliv slettet som ven"? Skal sletteknappen overhovedet i brug? Bottom line, så er man sat tilbage, og har mistet både momentum og tilhængere... Oveni det har man belastet gode venner og familiers feeds med råben og skrigen, som i Jante-Danmark kan virke hæmmende for nogle af de nære personrelationer i livet. Nu har man så på en måde en parallel Facebooktilværelse. Business goes to the left. Family and friends goes to the right. Med det mener jeg, at man faktisk har en reel mulighed for at være sig selv i interaktion med ikke-forretningsmæssige kontakter... og med den anden hånd være strømlinet i sin kommunikation der handler om opbygning af personlig brand med ens virksomhed/indtjening for øje. På grund af loftet på 5.000 venner er springet til en facebookside efter min mening bedre taget så tidligt som muligt. Facebooksiden slår den personlige profil på følgende områder: Dertil lægger du den værdi til det personlige brand, som det giver at mennesket bag har ranket ryggen, og trådt op på piedestalen. I branding-sammenhænge skal man ikke undervurdere den alfa-udstråling jante-tæskere typisk udsender ved at ophøje sig selv til noget som da i den grad skal have en slags fanside. Nyankomne fristes til at tænke, 'så mange mennesker tager nok ikke fejl'. I starten af mit svar var jeg hurtig til at feje virksomheder af banen alene fordi det skurer i mine ører at folk/kunder/ambassadører skulle blive venner med et produkt eller en virksomhed. Men hele listen over ting der hæver fb-siden over fb-profilen gælder også i virksomhedssammenhæng. Jeg håber det var dækkende. Facebookgrupper er fortsat ikke relevante i Thomas Bigums verdensbillede. Gammel-elev-fest så ja, ellers lad den ligge. Man kan sende beskeder til folks postkasser!.. ja, men til samme formål er mailinglisten opfundet. Facebookside+Mailinglist > facebookgruppe Thomas Bigum |
Hejsa Thomas
6 stjerner for dit svar - det er jo nærmest et blog indlæg!
Men, lige et tillægs spørgsmål...
Hvis jeg nu ser andre firmaers Facebook sider så kan jeg kun se mulighederne "Føj til min sides favoritter", "Foreslå til venner" og "Synes godt om". Der er ikke muligheden for at blive "ven" med siden ligesom der ville være hvis det var lavet som en profil.
Når gæsterne på min side ikke er ven med min forretning, hvordan sikrer jeg så, at jeg konstant er synlige over for dem?
Hvis de var venner med min forretnings profil, så ville de trods alt se updates på deres startside og hvis de kommenterede noget inde på min profil så ville deres venner se det på deres startside. Hele denne spredningseffekt mister man vel når man vælger en side frem for en profil?
Mvh Søren