Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook annoncer til helt bestemt segment - kan man det? Og kan min Facebook gruppe få et ordentligt navn?

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Søren Larsen:

Hvad er konsekvensen hvis man laver sin Facebook presence som en profil i stedet for en side?

Det er vel meget smart at lave det som en profil hvis man vil have venner - det kan en side ikke få, som jeg lige ser det.Men kan man få disse "Synes godt om" hvis man laver det som en profil?Misser man nogle vigtige muligheder ved at lave det som en profil?

Hej Søren,
Gode og relevante spørgsmål der borer i nuancerne. Da der ikke findes endegyldige opskrifter, skal der diskuteres fordele og ulemper.

Repræsenterer man en virksomhed, så taber man allerede værdi på terminologien, hvis udgangspunktet er en profil. For folk at blive "ven" med en virksomhed er jo helt skævt. Case closed in my opinion.

Er man på Facebook i den personlige brandings øjemed vil overgangen fra personlig profil til facebookside nødtvunget når loftet på 5.000 venner rammes. Skal det ske på dette tidspunkt, vil det føles som et slag mod opbygningen af tilhængerskare - da man umuligt kan manøvrere alle sine venner over i en nyoprettet Facebookside.

Massevis hopper over, og man kan trods alt nyde godt af viral effekt, når en byge af mennesker myldrer ind i en facebookside. De bevægende massers venner ser jo at det sker.

Tilbage i venneflokken er de overfladiske bekendtskaber, tidligere kunder og potentielle kunder, som ikke reagerer på opfordringen om at hoppe over. Dilemma: Hvor mange gange skal man fra sin personlig profil råbe: "Stik over på min side, eller bliv slettet som ven"?

Skal sletteknappen overhovedet i brug?

Bottom line, så er man sat tilbage, og har mistet både momentum og tilhængere... Oveni det har man belastet gode venner og familiers feeds med råben og skrigen, som i Jante-Danmark kan virke hæmmende for nogle af de nære personrelationer i livet.

Nu har man så på en måde en parallel Facebooktilværelse. Business goes to the left. Family and friends goes to the right. Med det mener jeg, at man faktisk har en reel mulighed for at være sig selv i interaktion med ikke-forretningsmæssige kontakter... og med den anden hånd være strømlinet i sin kommunikation der handler om opbygning af personlig brand med ens virksomhed/indtjening for øje.

På grund af loftet på 5.000 venner er springet til en facebookside efter min mening bedre taget så tidligt som muligt.

Facebooksiden slår den personlige profil på følgende områder:
- Designmuligheder. En side har mange muligheder, en profil har få som er ubetydelige
- Intet loft på antal af tilhængere
- Insights. Statistik på tilhængere og deres interaktion med siden.
- Muligt at opnå en tungere vægt i feed-algoritmen. Dvs opnå mere synlighed ved opdateringer end personlige profiler kan opnå. (eksemplificeret ved at en opdatering ender øverst når tilhængeres feed står på "Topnyheder")
- Likebox. Integrationen mellem personligt website/blog og facebook er typisk sat op med en "synes godt om"-knap - der givet hænger sammen med facebooksiden, og ikke den personlig profil.

Dertil lægger du den værdi til det personlige brand, som det giver at mennesket bag har ranket ryggen, og trådt op på piedestalen. I branding-sammenhænge skal man ikke undervurdere den alfa-udstråling jante-tæskere typisk udsender ved at ophøje sig selv til noget som da i den grad skal have en slags fanside.

Nyankomne fristes til at tænke, 'så mange mennesker tager nok ikke fejl'.

I starten af mit svar var jeg hurtig til at feje virksomheder af banen alene fordi det skurer i mine ører at folk/kunder/ambassadører skulle blive venner med et produkt eller en virksomhed. Men hele listen over ting der hæver fb-siden over fb-profilen gælder også i virksomhedssammenhæng.

Jeg håber det var dækkende. Facebookgrupper er fortsat ikke relevante i Thomas Bigums verdensbillede. Gammel-elev-fest så ja, ellers lad den ligge. Man kan sende beskeder til folks postkasser!.. ja, men til samme formål er mailinglisten opfundet. Facebookside+Mailinglist > facebookgruppe

Thomas Bigum

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 22:05

Hejsa Thomas

6 stjerner for dit svar - det er jo nærmest et blog indlæg!

Men, lige et tillægs spørgsmål...

Hvis jeg nu ser andre firmaers Facebook sider så kan jeg kun se mulighederne "Føj til min sides favoritter", "Foreslå til venner" og "Synes godt om". Der er ikke muligheden for at blive "ven" med siden ligesom der ville være hvis det var lavet som en profil.

Når gæsterne på min side ikke er ven med min forretning, hvordan sikrer jeg så, at jeg konstant er synlige over for dem?

Hvis de var venner med min forretnings profil, så ville de trods alt se updates på deres startside og hvis de kommenterede noget inde på min profil så ville deres venner se det på deres startside. Hele denne spredningseffekt mister man vel når man vælger en side frem for en profil?

Mvh Søren

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 00:16

Søren Larsen:

Hvis de var venner med min forretnings profil, så ville de trods alt se updates på deres startside og hvis de kommenterede noget inde på min profil så ville deres venner se det på deres startside. Hele denne spredningseffekt mister man vel når man vælger en side frem for en profil?

Mvh Søren

Tak for feedback.. Skrivelysten løber ofte af med mig, men så kom vi vist også godt rundt i hjørnerne.

Du mangler lige den forståelse af facebooksidens funktion, at dens væg fungerer nøjagtig som på din profil.

Det som administratoren (dig) skriver øverst på væggen, sendes ud til tilhængernes startsider (den jeg kalder feed) nøjagtig som en af dine opdateringer om vovse og græsplænen går ud til dine venner (men vidste du, at alt ikke går ud til alle vennerne hver gang?).

Et andet grundprincip som du måske ikke er bekendt med, er at alt man skriver af opdateringer - fra sider såvel som fra profiler - ikke med sikkerhed når ud i alle kroge. Skulle alle have ordet på Facebook så druknede vi... så næ nej, Facebook sorterer i larmen - og den mest populære får lov at larme lidt mere end de andre.

Da jeg længere oppe skrev at en facebookside kan opnå tungere vægt i feed'en betyder det, at hvis du kører en djævelsk populær facebookside, så kan Facebook på en god dag vurdere, at det du skriver på facebooksiden, er mere vigtigt larm end så meget andet larm der sendes ud den dag... dvs. at jeg som tilhænger af din side måske ser ting fra dig oftere end fra mine løse bekendtskaber.

Hvordan man laver populær larm er mere end en hel rådgivningstime i sig selv :-)

Thomas Bigum
Rådgiver i Facebook

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 00:52

Hejsa Thomas

OK, så giver det mening for mig og så kan jeg ikke længere se nogen grund til at foretrække en profil frem for en side.

Mvh Søren

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 10:56
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Lige for at give mit besyv med, så har jeg gode erfaringer med klikpriser på mellem 1-2 kroner, på de kampagner jeg kører. I starten kan man starte lidt højere, og så justere ned. På et tidspunkt finder man ud af, at man er kommet for langt ned(Der vises ingen annoncer), og så opjustere man bare lidt igen. Man kan se statistikken opdatere sig næsten realtime, og der er en rigtig god ting.

Tilmeldt 25. Dec 06
Indlæg ialt: 396
Fra  NDXmedia Skrevet kl. 15:01

Hej Hans

Mine erfaringer med Facebook annoncering er også de normale 2-4 pr. klik men oplevede i oprettelse af andre kampagner at jo mere målrettet kampagnen(mindre antal estimerede brugere) jo større blev klikprisen.

Ved ikke om andre erfaringer med det samme, men er jo marketinglogik i min optik.

Er der nogen der ved/ har rapporter om hvad folk interesserer sig for og om hvor mange der udfylder interesser i deres profil. Kunne være interessant at finde ud om folk der interesserer sig for Tina Dickow kan også godt lide e-bøger osv. Altså lidt adfærdsmæssig segmentering ind i  det:o)

Mvh MBSP

Leger med  affiliate på Tilhusoghave.dk.

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 08:39

Hejsa Thomas

ThomasBigum:

Du mangler lige den forståelse af facebooksidens funktion, at dens væg fungerer nøjagtig som på din profil.

Så har jeg været i gang med den nye Facebook side i en uges tid og jeg kan godt se at du har helt ret - det fungeer basalt set som en profil. Der er dog et par ting som irriteret mig rigtigt meget - måske har du en løsning så jeg kan blive uiriteret:

1. Jeg får ingen status mails når gæsterne vælger "Synes godt om" på min side eller til et billede, et indlæg osv. Det ville ellers være en god måde at holde sig opdateret på.

2. Jeg fik heller ingen status e-mails når folk skrev kommentarer til mine indlæg, men det tror jeg at jeg har fikset nu ved at lave en "Synes godt om" mine egne indlæg - så får jeg status mails.

Er der en løsning som gør at jeg kan holde mig opdeteret over hvad der sker på Facebook siden?

Siden ligger her . den har endnu ikke fået en smart kort URL: MyPets.dk Facebook side

Mvh Søren

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 10:29

Der er mig bekendt ingen anden løsning end et besøge sin side for at "vedligeholde".

Det er en fin side.
Bemærk at adressen til jeres shop i venstre side af facebooksiden lige nu er angivet med .dk.dk - hvilket resulterer i en blindgyde.

Din fremmeste opgave er nu, at få betalende kunder til at trykke synes godt om facebooksiden. For en webshop som jeres, bør facebook ubestridt ses som et værktøj til mersalg - og ikke til førstegangssalg.

- rigtig mange små webshops mangler den rutine i markedsføringstankegang der får kontakten til at klikke her.

Overvej hvor dyr en førstegangskunde via Facebook kan blive, hvis der skal annonceres for at få folk til at komme ind på facebooksiden - og dernæst skal der overtales til at gøre det første køb.... og hold det op imod opgaven at få en betalende kunde til at hoppe med på Facebook inkl. overtalelsen til at gøre køb nr. 2 og 3.

En facebookside med 300 tidligere (og tilfredse) kunder er som regel langt mere værd, end en facebookside med 1000 potentielle kunder som er tilvejebragt via en konkurrence. Af de to scenarier kræver det tid at bygge den første op, og penge at bygge den anden op.

- makes sence doesnt it?

/Thomas Bigum

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)