Først lidt basic Facebook terminologi, som i og for sig udvander de andre spørgsmål en del.
Facebook profil, har venner
(personlig - den vi kender som vores private profil)
Facebook gruppe, har medlemmer
(Alumni, interessegruppe, samling af entusiaster - gruppe af personer, om hvilken man kan sige, at det er kendetegnende, at alle er lige i hierakiet - måske kun med initivtageren/administratoren som en koordinator med en ekstra stjerne på skulderen)
Facebook side, har fans/tilhængere
(virksomhed, produkt, offentlig person - udgangspunkt for branding og dialog med kunder, sympatisører, fans)
Trådstarter har valgt gruppe som i udgangspunktet er et forkert valg... og her kan man ikke få en såkaldt "vanity url". Dvs selvvalgt endelse efter facebook.com/xxxxx
Følg dette link for at oprette en side: lave en facebook side
F.eks. hvis jeg nu sælger fiskefoder, kan jeg så ramme alle (de fleste) facebookbrugere, der besøger, synes om eller er medlemmer af en gruppe om akvariefisk eller fanside for neonfisk?
Ja, hvis du er den som har startet nævnte fanside eller gruppe. Eeej, hvor ærgeligt man ikke lige er den der har startet en facebookside for akvariefisk entusiaster... og her spørger jeg tit mine kunder retorisk, var det så ikke på tide at få startet noget?
Et princip jeg kalder cluster-princippet, hvor man gør sit indryk på Facebook som en klynge af sider der hver især tjener forskelligt formål. At have en Facebookside om neonfisk med 30k medlemmer, gør det nu en gang ulige meget nemmere at sælge fiskefoder. Ydermere at have en facebookside med titlen neonfisk - du ved den sjældne grønne med 1k medlemmer lægger endnu et lag på mulighederne... and so forth
Kan man segmentere på sprog?
Nej, ikke hvad jeg ved af, men på "Country"
Kan man segmentere på postnummer?
Nej, ikke hvad jeg ved af, men på "bynavn"
*****************************************************************************************
SAKSET FRA FACEBOOK

***********************************************************************************
Hvordan virker segmentering på søgeord?
Den må du uddybe(?)