Hej Henrik,
På http://www.start-base.dk under "Andre spændende programmer" ligger der et program der hedder Mindmeister Basis som er et brainstorming program, det kunne måske bruges i Jeres jagt på den gode ide.
Mvh/Henrik
Der findes også det gratis FreeMind (I MindMeister gratisudgaven kan du kun lave 3 mind maps)
Anyways, en metode til at skabe idéer er associationsmetoden :
Find en stak med billeder af ting og situationer (der skal være mange).
Så sætter i jer i jeres innovationsgruppe, lægger billederne med bagsiden op, og så vender i skiftevis et billede, og personen der trækker fortæller hvilke associationer han/hun får fra det pågældende billede.
Disse skrives ned på bagsiden af blledet. Dette gentages så med rigtigt mange af de øvrige billeder.
Nu har i en bunke med grundidéer der skal modnes. Kortene sendes nu et af gangen fra person til person, der skriver en linie der kan gøre idéen/konceptet bedre, dvs. at alle får nu hvert kort i hånden een gang og videreudvikler ideen med korte kommentarer. Her er det vigtigt at man som individ ikke afskriver en idé der måske kan forekomme for fantastisk eller idiotisk. Husk at det bruges som inspiration til den næste, så med justeringer kan det måske blive til noget.
Herefter læser alle i gruppen alle kort igennem og adopterer hver især een eller to ideer som værende deres egne, som de skal sætte lidt mere faste rammer om, skrive og afholde en salgstale for den pågældende ide. Dvs. at alle i gruppen skal afholde disse salgstaler for de øvrige i gruppen. Gruppen må ikke undervejs komme med kommentarer.
Når dette er sket, hænges alle de adopterede ideer op på væggen. Hver person i gruppen får f.eks 5 eller 10 klistermærker (point) som de kan dele mellem de forskellige ideer, De 3 idéer med flest stemmer går så videre til endnu en præsentation, hvor tilhørerne kan byde ind med ideer.
Til sidst afstemmes der igen med klistermærker, og vinderen findes, og denne idé arbejdes der seriøst videre med i gruppen.
Det er vigtigt under hele processen at en idé ikke afskrives, eller kommenteres negativt. Alle idéer og tanker skal modtages positivt af alle de øvrige i gruppen. Negativitet dræber innovation.
Prøøøøøv det. Det er en ret sjov måde at arbejde med innovation på.
mvh
Jan