Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Thomas Bigum G - Har du Goodwill?

G - Har du Goodwill?

2.313 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 October 2011

Hey Bigum!? Må vi snart sælge noget, eller skal vi blive ved med bare at hygge om det?

Lad os mødes på midten. Som iværksættere gør vi forretning for at sælge produkter, så det skal der også findes plads til på en Facebookside. I dette blogindlæg kredser jeg om hvornår du skal placere dine salgstaler - for ind i social media-suppen det skal de.

Salgstaler dræber din facebookside
Der er indbygget et paradoks i Facebook-håndteringen. Du er der for at sælge, men må ikke sælge.

Hvis du stokkeprygler dine facebookfans med salgstaler siger erfaringen, at engagementet på facebooksiden daler. Det ønsker du ikke, for engagement er kilden til synlighed på Facebook jf. mit blogindæg E - Engage or Die!

Til gengæld er det salgstalerne, der skaber resultater på bundlinjen i form af trafik hjem til f.eks. webshop.

Så nu er det om at finde balancen, og her kommer princippet om goodwill ind.

Giv, og din side vil blomstre
En opdatering, hvor du ikke sælger, er en gulerod til dine fans på Facebook. Det er en opdatering de bliver glade for at få og kan lide at engagere sig i.

Det værdifulde øjeblik opstår, hvor en fan på Facebook er taknemmelig for at have trykket synes godt om din Facebook-side. Fordi du deler ud af gode råd, tip eller tricks. Fordi du deler viden eller giver indblik i ting der foregår i din branche - eller fordi du viser en sød lille video der går bag om kulissen i din forretning, med i pladestudiet som musiker eller giver en gratis smagsprøve på din rådgivning.

Smukt indhold til sociale medier, som folk gerne vil dele videre ud i deres netværk, hvilket du for alt i verden ønsker jf. D - Del er det nye sort

Goodwill-kontoen fyldes op af gulerødder og tømmes af stokkeprygl
Når du opdaterer med gulerødder, stiger din goodwill hos dine fans, når du prygler med salgstaler, falder din goodwill. Opgaven er i det metafor ret simpel - find balancen så du opretholder positiv goodwill.

Balancen er forskellig fra side til side, fra branche til branche, fra niche til niche. Jeg arbejder altid ud fra udgangspunktet 3 til 1, og med følgende remse ser du teorien bag de tal.

Jeg er cool
Jeg er endnu mere cool
Vil du købe?
Jeg er stadig cool, p.s. husk du kan købe

Første gulerod opbygger taknemmelighed hos modtageren. Anden gulerod øger taknemmeligheden og fordrer samtidig en menneskelig egenskab som er 'lysten til at gengælde en tjeneste'. Den adfærdsmekanisme vil vi som sælgere gerne ride på bølgen af.

For at lukke sekvensen af efterlader vi ikke voldsofferet efter prygl med en salgstale, men hjælper op at stå med endnu en gulerod. Det er efter min overbevisning ikke en skam diskret at minde om det strålende ved det forudgående tilbud.

Således er der et udgangspunkt for at opdatere Facebook med et 3 til 1 mellem de blødere opdateringer og så salgstalerne.

Mit forrige blogindlæg har ikke så mange visninger som de andre. Det er synd, for det er blandt de vigtigste. Læs med her F- Flere Fans For Fanden

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op