Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

E - Engage or Die!

8.556 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 October 2011

Når der er røre i andedammen, så opstår der ringe i vandet. Ringe i vandet er et godt metafor for den effekt, der gør dig synlig på Facebook - selve kilden til at nye mennesker falder over din facebookside.

Med engagement skaber du røre i andedammen.

Nyt tal på facebooksider
I går dukkede der et nyt tal frem på alle facebooksider. Tallet har endnu ikke fået et dansk navn, så der står "talking about this" underneden (se grafik nederst).

Facebook har introduceret det for at give os en mulighed for at se, hvor meget liv der er på og omkring facebooksiden, og det passer perfekt, her hvor min blog er nået til bogstavet E. Jeg havde nemlig på forhånd tænkt mig at skrive om engagement, og nu kom der i gave et nyt måltal til at underbygge min pointe.

Din næste fan er kun ét led væk
Hvis jeg lige kort hjælper dig med at indstille sigtekornet på de mennesker som lettest kan blive din næste fan på facebook, så er det følgende.

  • Folk du møder i forretningen
  • Folk der er venner med dine nuværende fans

I næste blogindlæg om bogstavet F skal vi tale om de førstnævnte, her stiller vi skarpt på sidstnævnte. Nemlig den gruppe af mennesker er kun ét led væk på Facebook, og for at nå dem går vejen gennem personen mellem jer, som illustreret på figuren her ved siden af.

Surprise! Venner kan se hvad vi laver på Facebook
Årsagen til at en ven af dine nuværende fans meget let bliver din næste fan, er fordi du bruger mennesker som talerør. Hvis du kan få dine fans til at tale med dig eller om dig, så sørger Facebook for at deres venner får nys om det.

Det er ikke nyt for dig der her. Det starter allerede når de trykker synes godt om, men det fortsætter altså, hvis du løbende kan få dem til flere ting.

Engage or Die!
For at tiltrække opmærksomheden skal du altså have dine eksisterende fans til at engagere sig. Det er gennem engagementet, at nye potentielle kunder suges ind i din bekendtskabskreds.

  • Du kan stille spørgsmål
  • Bede om holdninger
  • Opfordre til at trykke synes godt om opdateringen

Facebooksider der ikke skaber engagement er usynlige. De får stort set ingen hjælp fra Facebook til at skabe såkaldt organisk vækst. Det er den amerikanske forfatter Brian Solis, der står bag overskriften Engage or Die!, og jeg elsker den fordi den slår fast at engagementet er som vejrtrækningen i en facebookside.

Husk at tallet er en indikator for aktiviteten. Negativ aktivitet får tallet til at stige, så begå nu ikke den fejl, at regne med et højt tal er det samme som et godt tal.

Benchmark altid primært mod dig selv. Sæt dig mål for at tallet skal stige, og betragt nøgternt om det så stiger fordi du gør et bedre stykke arbejde med at networke, eller om det var på baggrund af billige tricks eller en storm af klager.

For at få tallet til at stige kan du læse mit forrige indlæg D- Det nye sort på Facebook.

Hvem på amino er gode til engagement?
Det bliver interessant at se, hvem der har engagementet på deres sider, og så et studie værd at se om de har det af positive årsager. For at vi alle kan lære det nye tal "talking about this" at kende, så prøv at find to konkurrerende facebooksider, og skriv deres tal ind i kommentarerne herunder.

Coca Cola vs Pepsi?
Spies eller Star Tour?
Helle Thorning eller Lars Løkke?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op