Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

App-markedsføring vil eksplodere i 2012

6.139 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
31 January 2012

Inden jeg fortsætter rækken af mine indlæg vedrørende optimering af app-marketing, vil jeg ganske kort nævne 3 ting som jeg mener vil præge app-markedet i 2012, og som også kan være relevant for danske udviklere af apps.

2011 var et super app-år hvor der med udgangen af 2011 har været over 1 mio. apps på alle appstores tilsammen. Ikke nok med det; størstedelen af venturekapital inden for mobilbranchen gik netop til mobilmarketing-virksomheder, og det forventes at danske smartphone-ejere i 2012 vil købe apps for mere end 200 millioner DKK.

Den største udfordring

Den største udfordring for udviklere forbliver ”discovery”, dvs. måden man bliver fundet på appstores på, og de forskellige tiltag man kan benytte sig af for at blive opdaget på appstores.

App discovery-udfordringen stiger i takt med at der kommer flere apps. Derfor skal udviklere være opfindsomme mht. ASO (Appstore optimering) og app-marketing.  Sidste år så vi især ”In app” marketing og ”incentivized” downloads som de primære kilder til at markedsføre ens app. Men i 2012 vil vi se flere nye initiativer når der drejer sig om betalt app-markedsføring. Der kommer nemlig til at være et større samspil mellem de sociale communities og app-markedsføring.

Første mobil-syndication-network i Danmark?

Der er stadig ingen mobil-syndication-network i Danmark (de første kommer til at tjene kassen :-)), men internationalt er der et par stykker som begynder at rykke, og de vokser med lynets hast. I al sin enkelthed går det ud på at pushe apps (evt. via app push) til større communities – når der sker et stort ryk i downloads (inden for 24 timer) af en app, rykker den op i rankings, og derefter opnår man appstore-nirvana ved at bryde ind i top 10 eller top 5 (forskelligt fra land til land). Dette bliver en selvforstærkende effekt i og med brugere automatisk downloader apps som ligger i top 10/top 5. Det er selvfølgelig en forudsætning at man har en god app – ellers vil ens app hurtigt falde i rankings. Ovenstående virker bedst med IOS i og med algoritmerne er forskellige fra appstore til appstore. Men der er også Android-løsninger på vej. Syndication networks kommer til at spille en stor rolle for større brands når disse lancerer deres apps. Større brands er villige til at betale meget for at starte ud med at ligge nummer 1 i appstores. Men der er også muligheder for mindre udviklere som får en reel chance for at få vurderet deres apps af flere tusinde potentieller kunder. Jeg er i gang med at teste 2-3 af disse internationale syndication networks og vender tilbage med mine erfaringer.

App eller mobilside

2012 bliver stadig et år hvor mobilsites og apps går hånd i hånd, og begge dele vil vokse markant. Ikke desto mindre er det vigtigt at man fokuserer på sin mobilstrategi. HTML5-apps vil også rykke frem. Der vil komme flere markedsføringsmuligheder til begge dele, og netop markedsføringsmulighederne kan være med til at danne grundlag for hvad man skal starte med at udvikle. I de forgangne år har man snakket meget om de ”tekniske” fordele og ulemper ved enten at vælge en mobilside eller app. I år vil man tage markedsføringsparametre med i denne diskussion og nøje se på hvilke muligheder der findes, når valget skal træffes.

App tracking tager til

Der har været store udfordringer med at måle app-kampagne-performance de tidligere år. I år bliver der rådet bod på dette, og jeg forudser at mobile/app tracking kommer på højde med web-tracking. Dvs. at det som man kan måle på web, vil man også kunne måle på app- og mobilkampagner. Helt konkret vil man kunne måle hvilke kampagner der giver mest ROI, og dermed får man mulighed for at optimere sine app- og mobilkampagner. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Babar blogindlæg Skriv dig op