Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Google Android Market-optimering - 5 organiske tips, del 1

Skrevet af:
2. november 2011 | 3.160 Visninger | 4 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Babar Baig fra babarbaig.dk

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Sidst beskrev jeg overordnet hvilken slags appstores der findes, og hvilke overvejelser man skal gøre sig når man laver en appstore-strategi.

I dette indlæg vil jeg starte med Googles Android Market og komme med 5 tips til øget ranking/downloads.

Eksplosiv vækst

Først lige nogle hurtige facts om Android Market fra forrige måned (september 2011):

  • Der har nu været over 500.000 unikke applikationer på Android Market. (Mange bliver dog fjernet igen, og det aktive tal p.t. lyder på 319.000.)
  • Alene i september blev der tilføjet 42.000 nye apps på Android Market, hvilket er det største antal på én måned.
  • I september er der blevet downloadet mere end 350 millioner apps fra Android Market.

5 tips

1. Sørg for at vælge din app-titel med omhu, og lige så vigtigt er det med selve beskrivelsen – sørg for at beskrivelsen er kort og præcis. Brugerne læser nemlig ikke hele beskrivelsen. Rent visuelt kan man kun se de første 5 linjer i Android Market fra telefonen. Forvent ikke at folk der downloader din app, også besøger din webside – for det gør de ikke! TEST: Lav testen på dig selv – hvornår har du sidst besøgt en hjemmeside til en app som du har downloadet? Nej, vel? – netop derfor er det i dag blevet afgørende at få kommunikeret sit budskab kort og præcist.  

2. Test landingsider akkurat som man gør med websider. Det kan betale sig, og man kan øge sin click-to-download CTR væsentligt. Det gælder om hele tiden at prøve forskellige ting af og se hvad der virker.

3. Brug Android Market Analytics – som udvikler har man adgang til meget relevant data, såsom hvilken telefonmodel der har installeret ens app, hvilket land ens app er populær i, osv. Brug disse data til at optimere din app – nu ved du lige præcis hvilke telefonmodeller du skal teste din app på når du skal sende en opdatering.

4. App discovery sites og review sites – sørg for at tilmelde dig forskellige Android-baserede App discovery og review sites. Mange søger faktisk apps på websider før de beslutter sig for at downloade fra appstores. Flere af disse App discovery sites er nemlig med til at give synlighed på web og resulterer i øgede organiske downloads. For Android-platformen kan nævnes AndroidZoom, Phandroid, Androidpit og mange flere. Nogle sites er gratis, hvorimod andre tager penge for at lave en anmeldelse eller promovere apps. (Androidpit har f.eks. 3 mio. unikke besøgende per måned.)

5. Android Market webstore – sørg for at dele app-link fra Android Market Webstore – man kan nemlig downloade apps fra web til sin Android telefon uden at røre ens telefon. Dette link kan man så bruge til at promovere på ens hjemmeside og sociale medier. Det er rigtigt smart – her forstår Google virkelig at skabe et samspil mellem websider og Android Market. Prøv selv; man skal være logget ind med Gmail så kan man vælge de apps som man vil have downlaodet, og de bliver så automatisk downloadet til ens Android-telefon – uden at man rører telefonen vel at mærke.

I mit næste indlæg vil jeg komme med yderligere tips til organisk optimering til Android Market, og derefter tager jeg fat på tips til betalt appstore marketing.

Se f.eks. hvilke erfaringer Ulrich har gjort sig med mobcable – han har meget godt beskrevet sine egne oplevelser med sin egen app: http://www.amino.dk/forums/t/129997.aspx?#925864

Del gerne dine egne erfaringer med Android Market forneden.

saxis

Læs også


Kommentarer

Nicolai Kostakis   den 17-05-2013 kl. 14:25

Hej Barbar,

Jeg kan godt se, at denne artikel er temmelig "gammel", men efter at have søgt på diverse termer i google om emnet "app opmtimering - valg af navn", er denne post på Amino den eneste, der dukker op.

Jeg er, som antydet, kort sagt ude på at finde frem til hvordan vi giver vores kommende app til http://www.krydsord.dk det bedst mulige navn.

- Skal vi tænke i keywords, eller er det bedre at vælge noget, der lyder godt?

Du er inde på det i denne artikel, uden dog at gå hele vejen: "Sørg for at vælge din app-titel med omhu" ..... kan jeg få dig til at uddybe lidt om hvordan vi finder et godt navn til vores apps til henholdvis krydsords app til iphone og krydsords app til ipad?

På forhånd tak - skulle du være blevet rigtig meget klogere siden du skrev denne artikel, tager jeg naturligvis meget gerne imod andre tips.

Venligst,

Nicolai Kostakis

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 20-05-2013 kl. 17:09

Hej Nicolai

Der er flere faktorer som gør sig gældende ved valgt af navn. Som udgangspunkt så sørg for at det er simpelt og let at søge i App Store. Hvis servicen kun skal gælde i DK kunne man godt vælge "krydsord" - Man kan godt ændre navn + søgeord + screenshots ved en senere opdatering. Beskrivelse på App Store kan man ændre hele tiden.

I jeres tilfælde har i jo allerede en service på Webén som skal udnyttes, så her vil jeg vælge det samme.

keywords: 100 tegn - husk ingen mellemrum mellem søgord. Man kan altid prøve sig frem med forskellige søgord. læs evt. mit seneste indlæg, hvor jeg blandt andet linker til appstorerankings(dot)net - her kan man søge inspiration mm.

http://www.amino.dk/blogs/babarbaig/archive/2013/04/08/app-markedsf-248-ring-5-gode-tools-der-underst-248-tter-din-app-forretning.aspx

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 2 0
Nicolai Kostakis   den 21-05-2013 kl. 18:30

Hej Babar,

Tak for dit svar, og ikke mindst henvisningen til en anden af dine artikler.

Jeg skal blot lige være helt sikker på, at jeg forstår dig ret (hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt); dit umiddelbare råd (når vi nu hedder Krydsord.dk) er at kalde vores app for "Krydsord" - eller "Krydsord.dk"?

Et andet, relateret, spørgsmål er hvorvidt det ville være bedre at kalde app'en eksempelvis "Kryds og tværs", da jeg ved, der - i de traditionelle søgemaskiner - søges mere efter "kryds og tværs" end "krydsord" ..... eller er man her ude i at tænke for meget optimering, og for lidt "logik"? Synes jo dit argument med at holde os tæt op ad vores hjemmesides navn giver god mening.

Anyway, du har allerede været til stor hjælp, og din hjælp er faldet på et temmelig tørt sted; dog kan jeg - efter at have brugt nogle af de værktøjer, du anbefaler i din anden artikel - konstatere, at vores konkurrenter synes at vide omtrant lige så lidt om det her emne som vi selv gør :-)

Tak!

Nicolai

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 21-05-2013 kl. 23:45

Hej Nicolai,

Tak for din kommentar

"krydsord" vil være fint - jeg ved ikke hvor meget ekstra det vil give at kalde den krydsord.dk - Jeg tror ikke at der er så mange som søger med domæne navn. Men man kan altid teste tingene af.

Held og lykke med jeres app :-)

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: en + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Babar skriver


Om mig

Jeg har arbejdet med Mobile Apps siden 2005, hvor jeg var med til at stifte en af de første web baseret App Stores. Jeg hjælper virksomheder med udarbejdelse af mobilstrategi og rådgiver omkring, hvordan man udnytter potentialet med mobil-mediet. Jeg har stor erfaring med at markedsføre Apps og har senest været marketing direktør for Mobile Voip-udbyderen Vopium, hvor jeg har været ansvarlig for online, mobile og App Store marketing. Jeg er desuden medstifter af WriteReader, som er en ny videnskabelig lærings-App til iPad, der lærer børn at læse gennem meningsfulde skriveaktiviteter.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.

Min hjemmeside: babarbaig.dk


Babar på Twitter

Hvis du vil have besked når Babar og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer