Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google Android Market-optimering - 5 organiske tips, del 1

3.356 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 November 2011

Sidst beskrev jeg overordnet hvilken slags appstores der findes, og hvilke overvejelser man skal gøre sig når man laver en appstore-strategi.

I dette indlæg vil jeg starte med Googles Android Market og komme med 5 tips til øget ranking/downloads.

Eksplosiv vækst

Først lige nogle hurtige facts om Android Market fra forrige måned (september 2011):

  • Der har nu været over 500.000 unikke applikationer på Android Market. (Mange bliver dog fjernet igen, og det aktive tal p.t. lyder på 319.000.)
  • Alene i september blev der tilføjet 42.000 nye apps på Android Market, hvilket er det største antal på én måned.
  • I september er der blevet downloadet mere end 350 millioner apps fra Android Market.

5 tips

1. Sørg for at vælge din app-titel med omhu, og lige så vigtigt er det med selve beskrivelsen – sørg for at beskrivelsen er kort og præcis. Brugerne læser nemlig ikke hele beskrivelsen. Rent visuelt kan man kun se de første 5 linjer i Android Market fra telefonen. Forvent ikke at folk der downloader din app, også besøger din webside – for det gør de ikke! TEST: Lav testen på dig selv – hvornår har du sidst besøgt en hjemmeside til en app som du har downloadet? Nej, vel? – netop derfor er det i dag blevet afgørende at få kommunikeret sit budskab kort og præcist.  

2. Test landingsider akkurat som man gør med websider. Det kan betale sig, og man kan øge sin click-to-download CTR væsentligt. Det gælder om hele tiden at prøve forskellige ting af og se hvad der virker.

3. Brug Android Market Analytics – som udvikler har man adgang til meget relevant data, såsom hvilken telefonmodel der har installeret ens app, hvilket land ens app er populær i, osv. Brug disse data til at optimere din app – nu ved du lige præcis hvilke telefonmodeller du skal teste din app på når du skal sende en opdatering.

4. App discovery sites og review sites – sørg for at tilmelde dig forskellige Android-baserede App discovery og review sites. Mange søger faktisk apps på websider før de beslutter sig for at downloade fra appstores. Flere af disse App discovery sites er nemlig med til at give synlighed på web og resulterer i øgede organiske downloads. For Android-platformen kan nævnes AndroidZoom, Phandroid, Androidpit og mange flere. Nogle sites er gratis, hvorimod andre tager penge for at lave en anmeldelse eller promovere apps. (Androidpit har f.eks. 3 mio. unikke besøgende per måned.)

5. Android Market webstore – sørg for at dele app-link fra Android Market Webstore – man kan nemlig downloade apps fra web til sin Android telefon uden at røre ens telefon. Dette link kan man så bruge til at promovere på ens hjemmeside og sociale medier. Det er rigtigt smart – her forstår Google virkelig at skabe et samspil mellem websider og Android Market. Prøv selv; man skal være logget ind med Gmail så kan man vælge de apps som man vil have downlaodet, og de bliver så automatisk downloadet til ens Android-telefon – uden at man rører telefonen vel at mærke.

I mit næste indlæg vil jeg komme med yderligere tips til organisk optimering til Android Market, og derefter tager jeg fat på tips til betalt appstore marketing.

Se f.eks. hvilke erfaringer Ulrich har gjort sig med mobcable – han har meget godt beskrevet sine egne oplevelser med sin egen app: http://www.amino.dk/forums/t/129997.aspx?#925864

Del gerne dine egne erfaringer med Android Market forneden.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Babar blogindlæg Skriv dig op