Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Appstores – sådan henter du flere kunder

3.237 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 October 2011

Appstores kan være en rigtig god måde at hente flere kunder på og skalere sin forretning. Hvis man oplever at man har gjort alt på web (SEO/SEM) og stadig vil have flere kunder, så kan en appstore-strategi være et godt supplement. Apps-omsætningen vil overstige 200 millarder kroner på verdensplan ved udgangen af 2015 (ekskl. app-drevet M-handel). Samtidig bruger amerikanere nu mere tid på apps end på mobil-browsing ifølge Flurry (mobile analytics-virksomhed).

Jeg vil så småt begynde at tage hul på appstores som helhed og komme med råd til hvordan man kan optimere sin tilstedeværelse gennem apps – organisk såvel som betalt på de forskellige appstores (Android Market, Apple Appstore, Blackberry AppWorld, Nokia OVI og et par fremtrædende ESD sites).

Jeg vil dog i dette indlæg lægge ud med at kategorisere de forskellige appstores. Det er nemlig vigtigt at forstå forskellen mellem appstores og hvordan man kan bruge dem optimalt.

Appstore-strategi

Ligesom det er vigtigt at tænke sin mobilstrategi igennem, er det også vigtigt at tænke sin appstore-strategi igennem. Der er mange elementer i ASO (appstore optimization) der har indflydelse på app-ranking og dermed downloads. Det at have en app er ikke det samme som at have en app-strategi. Der er mange i dag der tror, at arbejdet er færdigt, når ens app er til rådighed på appstores – tværtimod, det starter først dér.

Kært barn har mange navne

Når man siger appstore, tænker man typisk på Apple Appstore og Android Market – men faktisk har appstores eksisteret i mere en 15 år. En af de allerførste appstores er amerikanske Handango som lagde ud med at distribuere software til blandt andet Palm. Efterfølgende kom der andre platforme som GetJar, Pocketgear etc.  Apple formåede dog at revolutionere app-markedet ved at introducere en meget bruger-venlig ”2-click download process”, og i dag ved næsten alle hvad en appstore er.

De 4 kategorier af appstores 

  • OS-baserede appstores – Appstores som tager udgangspunkt i telefonens operativsystem (Apple, Android, Blackberry, Windows). Disse appstores kan man nå længst med i forhold til geografi og antal brugere. Markedsføringsmulighederne er også mere udviklede i forhold til de øvrige appstore-kategorier.
  • ESD sites (Electronic Software Distribution) - også kaldet ”uafhængige appstores”, tilhører ikke et bestemt OS, operatør eller OEM, men understøtter flere OS og telefonmærker som f.eks Getjar. Der findes i dag over 20 af disse såkaldte ESD sites. Mange ESD sites rangerer højt i søgemaskiner (SERP), og derfor kan det være en god idé at få lagt sin app-beskrivelse (og app) op på disse sites. Det er gratis at få lagt apps op på de fleste ESD sites. Det er et godt supplement til OS-baserede appstores når man ønsker at øge sin synlighed.  
  • OEM-baseresde appstores (Original Equipment Manufacturer) – tager udgangspunkt i telefonmærke, f.eks. Nokia's OVI Store, SonyEricsson Playnow, Samsung Apps. Faktisk kan Apple og Blackberry RIM også kategoriseres som OEM appstore, idet de både har hardware og operativsystemer. De fleste OEM appstores tager imod apps med kyshånd, idet de ikke kan tiltrække udviklere nok i forhold til OS-baserede appstores. Jeg vil helt klart anbefale at man også tilmelder ens apps disse appstores. Hvis man har en god app, kan man også blive promoveret som ”featured” eller ”premium” apps, hvilket kan gøre en stor forskel.  En ”featured” placering hos f.eks. Nokia OVI Store kan nemt generere et sted mellem 25.000 og 35.000 downloads om dagen.
  • Operatør-baserede appstores – tilhører de forskellige operatører som f.eks. Vodafone live/360, Planet3, China Mobile Market, Orange App shop osv. Snart vil alle de større operatører have deres egen appstore. Men deres udfordring forbliver at de ikke vil kunne skalere på verdensplan i forhold til OS- og OEM-baserede appstores. Som udvikler er det som regel meget besværligt at få sin app på en operatør-appstore i forhold til f.eks. Apple Appstore og Android Market. Hvis man f.eks. har udviklet en app som har en ”lokal” funktion (f.eks. DSB, De Gule Sider etc.), så kan det være en rigtig god idé at blive promoveret af en lokal operatør-appstore.  

Der er ingen tvivl om at det hovedsageligt er OS-baserede appstores som driver udviklingen, og hvor mulighederne for at skalere er størst. Samtidigt har de OS-baserede appstores større udvikler-communities omkring deres appstores.

Betalt eller gratis app?

Man skal tænke forretningsmodellerne igennem – skal man tage penge for sin app, eller skal den være gratis at downloade og tjene penge via in-app reklamevisninger? Skal der være en gratis version og en ”premium”-version som man kan opgradere til? Hvis man har en betalt version, skal man være opmærksom på at Apple og Google tager en del af omsætningen. Så man skal huske at lave sine ROI-beregninger inden man vælger sin forretningsmodel.

Jeg har en liste over appstores i de forskellige kategorier, så hvis du er udvikler og vil tilmelde dine apps de forskellige appstores, så send mig en besked, så sender jeg listen.

I mit næste indlæg vil jeg give konkrete tips til organisk optimering af apps på Android Market.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Babar blogindlæg Skriv dig op