Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Er du klar til mobile marketing?

Skrevet af:
27. september 2011 | 3.954 Visninger | 6 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Babar Baig fra babarbaig.dk

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Hej Aminoer!

Jeg vil i mine kommende indlæg her på bloggen fortælle, hvordan man kan blive klar til at satse mobilt – og især – hvordan man kan udnytte de mobile kanaler til at markedsføre ens hjemmesider, mobilsider og ikke mindst apps.

Overordnet set er der 5 kanaler inden for mobile marketing: SMS marketing, mobile search, video, display ads og in-app marketing. Mulighederne bliver flere og flere.

Jeg vil starte med at gå I dybden med kategorien ”in app marketing” – dvs. reklamevisninger i mobile apps.

In app for annoncører

App-markedet vokser med lynets hast og der findes i dag over 500.000 apps alene til iPhone. Annoncører har mulighed for via såkaldte ”mobile ad networks” at få vist deres annoncer i disse apps. Der findes i dag rigtig mange ad networks – en af de mere kendte er Admob som er blevet opkøbt at Google. Men der findes pt. over 15 andre netværk alene i USA. 

Som annoncør betaler man per klik (PPC) og ad networks giver typisk app-udvikleren 70% af klik-prisen. Der findes i dag også flere CPA-baseret mobil-netværk, som jeg vil beskrive i et separat indlæg.

Segmenterings muligheder for annoncører

Man kan som annoncør vælge at markedsføre sin app (eller ens mobil site) og drive relevant trafik til sitet. Segmenteringsmulighederne med f.eks. Admob og øvrige netværk er anderledes end online eller Facebook markedsføring. Man kan målrette sine annoncer geografisk (ned til by) og man kan vælge at målrette mod en specifik operatør og telefonmodel – f.eks.. kan Telenor nå alle som er på TDC´s net med en Android Desire telefonmodel, i Storkøbenhavn – her kunne der f.eks. stå  ”skift til telenor og spar penge”  eller ”køb billige android-telefoner”.

 Hvis man som app-udvikler ved, at ens app kun virker på enkelte Android-telefoner kan man vælge netop disse – på den måde sikrer man, at ens annoncer kun bliver vist til ejere af de valgte telefoner.

In-app markedsføring for udviklere

Som udvikler af apps kan man tjene penge ved at tillade, at annoncører kan vise enten tekst annoncer (35 tegn) eller display ads – Udviklere til Angry Birds (Rovio) tjener i dag over en million USD hver måned ved denne annonceringsform. Alene på Android-platformen vel at mærke. Så hvis du har udviklet en app så prøv Admob eller anden mulighed for in-app markedsføring.

ASOvæn dig til det!

De fleste har hørt begrebet SEO omtalt på et eller andet tidspunkt – nu skal man til at vænne sig til ASO (Appstore Optimization) Hvis det sidste årti har stået i SEO´s tegn, så vil det næste årti være i ASO´s tegn

Med over 500.000 apps alene til iPhone og over 250.000 til Android-platformen står udviklerne over for en enorm udfordring. Hvordan kan man nå Appstore´s ”nirvanna” og nå top 10 placering inden for de forskellige kategorier.  Hvis man først når top 10, så er man sikker på, at man kan generere en masse organisk downloads – faktisk helt op til 90% flere downloads.

Jeg vil i mine indlæg her på bloggen give tips til, hvordan man kan sikre sig flere downloads, både organisk såvel som betalt markedsføring og dermed øge ens rankings på de forskellige appstores.

Jeg ser frem til at være i dialog med jer!

 Skriv endelig hvis I også har nogle erfaringer med markedsføring af apps, som i ønsker at dele.   

Læs også


Kommentarer

Christoffer Hauthorn Boisen   den 27-09-2011 kl. 22:03

Det lyder super spændende!

Du fyrer nogle facts af her til sidste. Er der nogle artikler hvor man kan lære mere om udviklingen af det mobile marked?

Er kommentaren brugbar? 0 0
Babar Baig   den 27-09-2011 kl. 22:41

Tak Christoffer

Du kan løbende følge med i udviklingen ved at holde øje med de store techsites som Techcrunch og Mashable,  men også   mobilemarketingwatch.com og mobilemarketer.com er gode ressourcer. Derudover kan man følge med i de seneste trends på Google´s Mobile ad blog googlemobileads.blogspot.com

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jens Mikkelsen   den 28-09-2011 kl. 13:49

God artikel og ja det er virkelig et marked man bør holde øje med. Så perfekt med ekspert viden i ny og næ :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mobileaks   den 28-09-2011 kl. 14:35

In App Advertising er en glimrende måde at ramme mange brugere med meget få midler. AdMob giver på Android mulighed for at følge antal visninger og antal klik på en kampagne, men der er desværre ikke en mulighed, som jeg kender AdMob, for at se hvad der sker med de henvisninger der kommer fra AdMob til Android Market. Du kan altså ikke se om de downloads du får kommer fra organisk søgning, fra AdMob eller fra andre kampagner. AdMob er jo også en form for Blind Netværk, mens andre udbydere sælger plads i Apps hvor du bedre kender målgruppen. Så mon ikke der meget snart er en stor industri, hvor pladsen i de "gode" Apps bliver penge værd.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Philip Mahler   den 28-09-2011 kl. 19:41

Dejligt at se flere i branchen der blogger om emnet og giver fokus på dette område

Netop in-app advertising er et spændende område for mange. Klikprisen er for annoncører attraktive på nogle netværk (admob som du nævner er storspiller). Desværre som udvikler vil indtjening for disse visninger (CPM) være begrænset medmindre du er en storspiller (læs: Angry Birds)..

Er kommentaren brugbar? 0 0
Babar Baig   den 29-09-2011 kl. 00:38

@mobileaks tak - Hvis du har Analytics kombineret med download tracking SDK så kan man faktisk tracke helt ned til Group og Ad-level. dvs. man ville kunne måle, hvilken version af ens reklameversion som giver flest downloads. Det er en forholdsvis ny måde at tracke på og jeg ved, at Google har arbejdet med det i lang tid. Du har helt ret i, at der er tale om et "blindt netværk" Der findes også premium networks som jeg vil beskrive seperat.

@philip tak - du har helt ret. Det er pt. en stor fordel for annoncører. Der kommer jo hundredvis af apps på markedet hver eneste uge - dermed bliver der mere og mere "inventory" til rådighed.

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Babar skriver


Om mig

Jeg har arbejdet med Mobile Apps siden 2005, hvor jeg var med til at stifte en af de første web baseret App Stores. Jeg hjælper virksomheder med udarbejdelse af mobilstrategi og rådgiver omkring, hvordan man udnytter potentialet med mobil-mediet. Jeg har stor erfaring med at markedsføre Apps og har senest været marketing direktør for Mobile Voip-udbyderen Vopium, hvor jeg har været ansvarlig for online, mobile og App Store marketing. Jeg er desuden medstifter af WriteReader, som er en ny videnskabelig lærings-App til iPad, der lærer børn at læse gennem meningsfulde skriveaktiviteter.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.

Min hjemmeside: babarbaig.dk


Babar på Twitter

Hvis du vil have besked når Babar og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer