Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flere erhvervskonti til SE-enheder?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Min forretningspartner og jeg har én enkeltmandsvirksomhed hver, men i praksis opererer vi under samme navn. Vi har dermed fælles kunder, og skiftes hver måned til at fakturere kunden, og derefter interfakturerer vi halvdelen af fakturabeløbet mellem hinanden, så vi i praksis "deler" pengene.
Vi kører det på denne måde, da vores partnerskab er på forsøgsbasis i et halvt års tid, hvorfor det er overkill at starte et ApS.

Udover vores fælles virke under "Virksomhedsnavn1", har jeg også freelance-opgaver under "Virksomhedsnavn2". Jeg har et CVR-nummer til Virksomhedsnavn1, og har så oprettet en administrativ enhed (SE-nummer) til freelance-delen. Mit spørgsmål er så, er det nødvendigt at oprette én erhvervskonto til Virksomhedsnavn1, og én erhvervskonto til Virksomhedsnavn2, eller vil begge kunne køre over samme erhvervskonto, da faktureringen med hhv. CVR-nummer og SE-nummer jo juridisk opdeler momsregnskabet?

Håber det giver mening :-)

Mvh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I kan ikke være to i enkeltmands sjovt nok . Det Er I/S uanset hvad i kalder det og jeres ansvar er personlig solidarisk og I kan - med mindre en bank ville give jer to konto til samme CVR ikke have flere konti
SE numre kan slet ikke bruges til den opdeling i ønsker
I starter helt galt og i er proforma i/S med solidarisk hæftelse fra dag 1 ikke antydning af SE opdeling- hele jeres opsætning er totalt galt tænkt med interne faktureringer og I kan komme helt galt af sted

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Oct 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John, tak for svar!

Så vidt vi har forstået, er der ikke noget ulovligt i at fakturere mellem 2 enkeltmandsvirksomheder. Kan du uddybe hvordan vi vil kunne komme galt afsted?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

der er intet galt i at fakturere mellem helt selvstændige enkeltmands - men hvis man i princip faktisk optræder som et-  som ER man I/S i alle lovhenseender og må IKKE bare kunne jonglere med hæftelse og skat ved indbyrdes fakturering - den der fakturerer risikere skat forkaster/evt sætter skat af et større beløb,  og den der betaler kan miste fradraget i sådanne interne aftaler - ligesom jeres hæftelse er helt fælles solidarisk når i omgår I/S ved at være - defacto I/S

Det var nemt at styre skat, hvis man bare kunne have to enkeltmands der fakturerede hinanden så skat lå på den med lavest indkomst - og loven om I/S og selskabsformer er jo til, af en grund. SE numre er slet ikke til det i tænker på. Lav ApS er mit råd - alternativt driv det i I/S og lev med hæftelsen - og I kan fordele indkomst efter aftale i I/S (i ApS er det fordelt via ejer%)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Oct 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak, det skal vi lige overveje.
Alternativt, vil en af os kunne ansatte den anden i sin enkeltmandsvirksomhed, og så udbetale løn derigennem uden problemer?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

mfeskildsen:
Tak, det skal vi lige overveje.
Alternativt, vil en af os kunne ansatte den anden i sin enkeltmandsvirksomhed, og så udbetale løn derigennem uden problemer?

ja så længe lønnen står i rimeligt forhold til indsatsen er det fint. Hvis løn i princip blot afspejler helt andet end arbejde, så kunne det give problem, men generelt må du naturligvis lønne hvis du er arbejdsgiverregistreret og følger ferie, barsel, atp osv regler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)