Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bloggere risikerer 75.000 i bøde i for skjultmarkedsføring. Case: Reebok EasyTone

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15006
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Fashion-Seller:
Men problematikken er vel, at hun får forelagt en nyhedsværdi

Nej, hun for forelagt en kommerciel mulighed med en tvivlsom agenda. Hun kunne vinkle det som hun ønskede - man valgte at forsøge, at slippe afsted med at bringe det og senere påstå hun intet fik for delen. HUN - og HUN alene, har undergravet sin egen troværdighed og risikerer nu en sag på halsen. Det er dumt, dumt, dumt. Thats it :)

Vi er enige om, at hun har håndteret sagen dumt... Men set fra en nyhedsværdi synsvinkel, så har det jo været guf for hendes blog...

Om hun er skyld eller ej, det aner jeg ik, men bevisbyrden må da blive ualmindelig svær i sådan en sag...

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

https://shop.cosmos-co.eu/da/

Tilmeldt 2. May 10
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 01:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Dusi:

Hvordan viser man på sin blog, at det er en betalt reklame? Uden at skrive det sort på hvidt (hvis det da ikke er den eneste måde at gøre det på)

Det er overladt til afsenderen af reklamebudskabet selv at beslutte, hvordan denne sikrer, at reklamen fremstår som reklame, så længe det sker på en klar måde, så modtageren opfatter, at der er tale om et reklamebudskab.

Skjult markedsføringblogs og sociale medier er noget man vil opleve fra tid til anden, der er ingen tvivl om at det er klar ulovligt at udføre denne form for reklame, uden klar henvisning til der er tale om en betalt annoncering. Men der er mange der ikke sætter sig nok ind i lovgivningen inden de sætter kampagner op, derfor vil man se der er nogle der kommer til at betale store bøder for at overtræde lovgivningen på området. Markedsføring via blogging

Uddrag fra § 3 & 4 i markedsføringsloven.

Vildledende og utilbørlig markedsføring

§ 3. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.
Stk. 2. Markedsføring som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter forbrugerne eller erhvervsdrivende for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride disses økonomiske adfærd, er ikke tilladt.
Stk. 3. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.

Reklameidentifikation

§ 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.

Man skal endvidere være særligt opmærksom på reklamer rettet mod børn og unge, hvor der ikke må manipuleres med budskabet og udsende forkerte signaler, som børn og unge ikke kan gennemskue.

Derfor skal man huske at fortælle brugerne, at der er tale om reklame for et produkt – og ikke udarbejde annoncer eller budskaber via blogging og lignende steder med skjult reklameidentifikation.

Det kan være forbundet med bødestraf at overtræde lovgivningen ved brug af skjult reklame, mange vil sikkert sige, det opdages nok ikke, det er ikke alle annonceringer der opdages, men man løber en risiko, hvis man bevidst overtræder lovgivningen indenfor e handelslovgivningen og markedsføringsloven.

Det er altid en god ide når man får en ny ide til en markedsføringskampagne, at teste lovligheden af det man ønsker at distribuere. Hvis man er i tvivl kan man altid forespørge forbrugerombudsmanden og få et tilsagn om lovligheden.  Læs om denne ordning hos forbrugerombudsmanden.

René Madsen

Online Marketing - online markedsføring - søgemaskineoptimering og Adwords

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 13:33

Jeg har da undret mig over de blogs, der skriver om en ting, og så linker til produktet eller en ekstern hjemmeside. De får penge når de sender nogen videre, og det vil sige at artiklen er ikke skrevet journalistisk, men kommercielt.

Og det kan vel sammenlignes med en annonce? Og så skal der vel stå at det er en annonce?

Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:24

Du tænker på affiliate aftaler? Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål -- som udgangspunkt burde man vel forvente, at den slags også skal markeres tydeligt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:45

De eneste sager vedr. affiliates jeg har hørt om herhjemme er dem, hvor affiliates har lavet sites, hvor de skriver at de f.eks. har udvalgt de bedste mobiloperatører - men hvor de tydeligvis IKKE har gjort dette, men alene udvalgt dem ud fra hvad de tjener bedst på. Det er ulovligt.

I princippet vil jeg også mene, at det er ulovligt at markedsføre sine affiliate links på en måde, hvor forbrugerne ikke kan være sikre på at det er en reklame - men jeg kender ikke til danske retsafgørelser på området.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:46

Jeg har bare undret mig - for det virker mange gange som rene annoncetekster, hvis eneste formål er at få læserne til at klikke på linket, der gør at man tjener penge. Og det er i mine øjne ikke journalistisk eller oplysning, men annoncer, og skal dermed skiltes med at det er en annonce.

Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 2. May 10
Skrevet kl. 23:49

Der stilles ikke krav til formen som fortæller brugerne at der er tale om reklame i den gældende lovgivning, men der stilles krav om at kunden skal kunne se der er tale om en reklame og annonce, som er indrykket i avisen eller på en hjemmeside.

Den type annoncering som kan være ulovlig går under betegnelsen AD creep markedsføring, her er der tale om reklamer der henvender sig utraditionelt til forbrugeren, der anvendes ikke den traditionelle salgsfremmende markedsføring, men markedsføringen er typisk indpakket, så den virker mere som en redaktionel omtale af et produkt eller ydelse, end en egentlig reklame, denne markedsføringsmetode og forskellige undergrupperinger går også under navnet advertorial.

Annonceformen er kendt fra husstandsomdelte haveblade og gratis ugeaviser mv. Her finder man personer der er blevet kureret for alverdens sygdomme med et par piller, andre vinder i lotto efter de har købt en eller anden spåkones vise ord, her vil man typisk se på siden betegnelsen.: ANNONCE – så håber annoncøren bare, at det ikke er alle der læser lige netop dette ord.

Med venlig hilsen

René Madsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:19

Jeg går ud fra du med ovenstående så også vil være enig med mig i, at affiliate links meget vel kan være i strid med lovgivningen, da de jo netop ofte bringes i "uskyldige" redaktionelle sammenhæng - i debatter og artikler, og er i praksis næsten umulige at afkode som en reklame for forbrugerne. Og helt umuligt bliver det, hvis der bruges en URL-shortener service

Tilmeldt 2. May 10
Skrevet kl. 01:18

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg går ud fra du med ovenstående så også vil være enig med mig i, at affiliate links meget vel kan være i strid med lovgivningen, da de jo netop ofte bringes i "uskyldige" redaktionelle sammenhæng - i debatter og artikler, og er i praksis næsten umulige at afkode som en reklame for forbrugerne. Og helt umuligt bliver det, hvis der bruges en URL-shortener service

Hej Mikkel

Jeg er enig med dig i det er en gråzone, man skal på den ene side sikre sig det fremgår der er tale om annoncering, men det er spørgsmålet om hvorledes det håndteres rent retsmæssigt, hvis der er tale om ”noget” som normalt opfattes som annoncering, f.eks. reklameblokke, banner annoncering mv. noget som folk generelt forbinder med annoncer og som ikke kan misforstås, er det nok indenfor rammerne i markedsføringsloven.

Jeg tror personligt grænsen går ved at en blog ejer eller avis skriver noget rosende om produkter, som om der er tale om redaktionelt stof, og vinkler den redaktionelt ud fra begreber som f.eks. denne børnetøjsforretning har de bedste varer, og samtidig skaber en historie om virksomheden, mens der reelt er tale om af afsætte varer.

Men man skal se sig for inden man sætter en kampagne op, det kan koste en stor bøde, så hvis der er tvivl om en give annonceringsform er det bedre at få en forhåndsgodkendelse fra forbrugerombudsmanden, hvilket er relativt let at ansøge om.

Med venlig hilsen

René Madsen

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 07:34

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg tror vi er på linie med hinanden. Jeg ved, at hvis jeg på den avis jeg arbejder på, tager penge for at skrive en artikel om en butik eller produkt, så er der en stor bøde på vej.

Men masser af blogs gør jo lige nøjagtig det. De skriver en artikel om noget, for at afsætte varer, og der står generelt ikke annonce noget sted. Jeg tror at når myndighederne rykker ind i dette årtusinde, og får kigget sig rundt på nettet, så får de travlt med at dele bødeforlæg ud :-)

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)