Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægtepagt

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

Har kontaktet to advokater vedr. udarbejdelse af en ægtepagt.

Den ene kræver 2250,- i timen og vurderer at kunne gøre det til en samlet pris af 7600; den anden har ikke svaret.

Jeg mener det er et helt simpelt projekt.

Jeg har en lille nystartet virksomhed (oprettet 2010), som jeg ønsker at beskytte mod en skilsmisse, der forhåbentlig ikke bliver aktuel. Min indtjening i virksomheden er lav.

Er der nogen der har et eksempel på en ægtepagt, hvor den ene part opnår alle rettigheder til et firma ifm. separation eller skilsmisse, som man kan se?

Kan ikke se det bør fylde mere end 8-10 linjer. 

Eller er der nogen der kan hjælpe hvis man evt. sender et eksempel - med ting man skal være opmærksom på?

VH.

Vigga

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:13

Hej Vigga

Jeg kan varmt anbefale dig at kontakte familieadvokat Ulrik Grønborg fra MinAdvokat

Han er også aktiv herinde på Amino, hvis du tager fat i ham er du naturligvis velkommen til at hilse fra mig.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 20:00

Hvis du allerede er gift når ægtepagten underskrives af begge parter skal du sikre dig dokumentation for at din ægtefælle har fået Forsvarlig økonomisk rådgivning inden underskrift

Ægtepagten skal registres i Personbogen i Retten i Aarhus(søg på google)

Hvis du driver virksomheden i personligt regi er det vanskeligt at udskille hvad der skal være beskyttet, hvis det derimod er i selskabsform (selvstændig juridisk enhed er det afgrænset.), Fast ejendom tinglyst skal altid med på ægtepagten.

Iøvrigt mener jeg at pludselig fælleseje af parternes opsparing, gæld eller arv  når man bliver gift, hører fortiden

til i betragtning af at ca 40 procent før eller siden bliver skilt . Ægteskabsloven bør revideres så det man bringer ind i et ægteskab ikke bliver fælleseje. Ægeskabsloven stammer fra den tid hvor kvinderne gik hjemme og rørte i kødgryderne og passede børn ,mens manden var lønmodtager, Idag er situationen en anden hvor ægtefællerne er mere ligestillet

Hvis man ønsker fælleseje ved indgålse af ægteskab burde det være registreringspligtigt og ikke omvendt.

Den nuværende Ægteskabslov giver anledning til megen strid og mange advokattimer a 2500kr og er bekostelig for staten, hvor der i utrolig mange tilfælde bevilges fri process, som advokaterne lukrerer på ved at trække sagerne i langdrag over flere år. Loven er udformet sådan at selvom konen får et par millioner ved skilsmissen og hun ikke indbragte noget , så kan hun hævde at hun bliver urimelig ringe stillet. Det kan retten og advokaterne så bruge år på at diskutere.

Tilmeldt 1. Aug 10
Skrevet kl. 20:11

Jeg glemte lige at nævne at ægtepagten skal skrives på justitsministeriets genpartspapir og der er visse formkrav til placering af anmelder og overskrift m.v. (Du kan også købe en formular for 250kr, se google)

Iøvrigt kan jeg nævne at hovedparten af skilsmisse advokater er kvinder som er indkarnerede mandehadere, så forhåbentlig møder du aldrig et sådant individ.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 20:14

Tak.

Indtægten i firmaet er dog så lille, at min hustru formentlig er stillet bedre end mig i tilfælde af skilsmisse.

Det er en ultra lille virksomhed, som måske kan udvikle sig til noget større om 10 år. 

Tilmeldt 1. Aug 10
Skrevet kl. 20:26

Men det er vigtigt at udvise rettidigt omhu, så få endelig  lavet en ægtepagt.

Selvom du synes at hun ser bedre stillet, kan hun alligevel hævde at hun bliver urimelig ringe stillet, sådan er loven,  Og så kører advokatcirkuset i langdrag

Hvis du har optjent en del penge som du lader stå i firmaet kan hun også gøre krav på disse selvom firmaet så må erklære sig konkurs. jeg kender flere eksempler på hvor konen i skilsmissesagen udvikler sig til en ren Satan, hvor manden bare skal køres total i sænk. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)