Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel som både lønmodtager og selvstændig

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i kloge mennesker :)

Jeg kan garanteret finde svar på mit spørgsmål, hvis jeg leder længe nok - men vil gerne være helt sikker på at jeg får de rigtige svar på mit spørgsmål :-)

Hvordan ser det ud med kørsel når man både er lønmodtager og selvstændig?

Som lønmodtager køres der allerede godt 20.000 km. pr. år. Og der vil som selvstændig også blive kørt en del km. årligt.

Men kan man få fradrag for begge ting? Eller er grænsen ved de 20.000 km. allerede bare opbrugt som lønmodtager?

Men grænserne er jo vidt forskellige er de ikke? Altså  1,90 kr. efter de 24 km. som lønmodtager og 3,56 ved selvstændige...

Får man fradraget for begge kørsler eller?? På forhånd tusind tak for svar :)

Mange hilsner fra Morten Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:49

Du blander kørselstaksterne sammen.!

Hvis du kører med fradragsberritiget kørsel. Så er det den 24km regl der gælder.

Hvis dit firma, giver dig kørselspenge. Så har du ret til 3.56kr som de udbetaler til dig skattefrit.

Der hvor forskellen ligger, er at du i første eksempel, skal oplyse din årlige kørsel til og fra arbejde til told og skat, og den vej rundt stiger dit fradrag. ´På den anden, udgør det på din lønseddel, når du indlevere kørselsregnskab.

Du kan kun få enten den ene eller den anden.

Men hvis du kører som selvstændig, i privat bil som ikke er tilknyttet firmaet, så skal du have 3.56kr

Kører du til og fra arbejde, og under arbejde, som arbejdsgiver ikke betaler, så er taksten en anden, og du skal som sagt selv opgive den.

Du kan se den første model her. Som er den der er fradragsberittiget.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130748

Den anden model, hvor det er skattefrit, kan du se her

http://tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse.htm

Håber det kan hjælpe dig lidt

Morten

Der er ikke en begrænsning på hvor meget du må kører. men efter 20.000km falder taksten.

Tilmeldt 28. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:50

Hej Morten - og tusind tka for svar :)

- Ved dog ikke om jeg blev klogere, men prøver lige og udspecificere lidt nøjere...

Jeg har arbejde hos en arbejdsgiver der ikke giver køre penge - hvorfor jeg selv indberrettet kørslen hos told og skat.

Derudover er jeg ved at starte eget firme op - salg af foder og tilbehød til dyr - hvorved der vil være en del kørsel ud til kunder, samt hentning af foder og lign. til lager.
- Vil jeg her kunne skrive kørebog over alt mit kørsel i forbindelse med firmaet og dermed få 3,56 kr. i fradrag pr. km.?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)