Hej Aminoer
Har brug for et hurtigt råd, så stiller det lige op så enkelt som muligt.
Min svigermor åbnede i januar en butik, genbrugsbutik. Hun lånte penge af bekendte og sin kæreste til indskud i butikken. Hun oprettede en enkeltmandsvirksomhed, hvorefter hun fik venner, familie og sin kæreste til at hjælpe hende med forskellige ting. Kæresten blev mere og mere involveret og begyndte at træffe beslutninger for hende. Det skal lige siges hun havde lånt 30.000 kr. af ham privat til denne butik. Han printede en I/S kontrakt ud og fik hende til at skrive under på den. Men senere hen har han rettet i kontrakten, streget ting over osv.
Nu fordi at hun er gået fra ham, mener han at han er berettiget til ca. 200.000 kr. for løn i den periode hun har haft butikken og halvdelen af butikken er hans. Han har sågar fået en advokat på sagen, som siger at han har ret til halvdelen og giver kæresten ret i alt.
Så vidt jeg er bekendt med loven, så har han da ikke en rød reje til gode udover de 30.000 kr. hun har lånt af ham? Det er KUN hendes navn som står på alle papire og manden har prøvet at tømme butikken for alt en gang før hvor hun ringede til politiet. Han bildte hende ind at han skal bruge penge til at betale noget rocker gæld af.
Hvordan vil i sige hun står i denne sag? Det skal lige siges at han er god til at tale for sin sag og hun er selvfølgelig skræmt fra vid og sans. Men er der nogle som har styr på sådan noget og hvad man skal gøre osv?
|
Hvis det kun er hende der står på papierne, og der ikke er lavet nogen aftaler på skrift, om at han arbejder for hende til et specifikt beløb. Så ville jeg selv tage fat i en advokat, og lade ham den anden gå hele vejen, for så taber han selv sagen, også kommer han til at betale sagsomkostningerne.
Så på den måde som du skriver det, så ser jeg ikke noget problem. Det handler bare om at stå fast over for ham, og bruger han advokat, så burde i gøre det samme.
Morten