Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i privatbil

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Sidder med året regnskab ... og er i tvvl om bøgføring af kørsel i egen/privat bil.

Min bil er min private bil, men den er anvendt i firma-regi - der er ført kørselsbog over den !

Hvordan bogfører jeg denne post ? Umiddelbart vil jeg mene det er en udgift i driftsregnskabet - men mod hvilken konto skal jeg postere den ? Er vel mod mig selv som kreditor eller ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37
Hej!

Du krediterer en konto"kørsel egen bil" under egenkapitalen.

/Peter

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 13:55
Hej Peter,

Tak for svaret...

Sidder med Stones summasummarum ... er kun ved at teste ...

Kan ikke se at jeg kan lave "finansposteringer" ... kun posteringer mod kreditor og debitor ... og kassekladde - men i kassekladder kan jeg oprette denne "Kørsel i egen bil" som afstemningskonto ... lige nu indeholder kassekladde kun Bank og Kontant som afstemningskonti .....

Er det en korrekt/ok måde at gøre det på - at lave en kassekladde over posteringer mellem firmaet og privaten ?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:21
I Summa bogfører du posteringen i kassekladden. Hvis det er lidt for meget at oprette "kørsel i egen bil" som afstemningskonto, kan du bogføre det over to linjer, sådan at udgiften står i debet på din driftskonto (og afstemningskonto blank), og tilsvarende i kredit på din statuskonto (altså "kørsel i egen bil" og med afstemningskonto blank) på linjen nedenunder.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:26
Nu fremgår det ikke om det er direkte udgifter vi taler om eller om vi taler om udgifter opgjort efter statens satser for den erhvervsmæssige kørsel, men hvis det er bilens driftsudgifter der bogføres i virksomheden og du også anvender bilen privat så hedder det beskatning af værdi af fri bil hvis du anvender virksomhedsordningen. Uden for virksomhedsordningen kan du kun bogføre den erhvervsmæssige andel af udgifterne.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)