Må jeg tage et screenshot af en webshop og indsætte det screenshot på min side? Hvis jeg f.eks. gerne vil vise mine læsere en bestemt webshop - må jeg så gerne klippe et screenshot fra webshoppen ind?
Hvor går grænsen ved benyttelse af links til andres hjemmesider ?
Jeg har ikke undersøgt kilden, så ved ikke om det holder. Men nok alligevel et par gode retningslinjer Citait fra Ophavsretpånettet- af advokat Peter Lind Nielsen, Advokatfirmaet Bender.dk
For A Fact Strategi og Rådgivning baseret på fakta!
Meget kort, nej det må du ikke uden forudgående aftale med den der ejer copyrighten af websitets design/indhold. Som oftest er det website ejeren, såfremt rettighederne er korrekt overdraget jf betingelserne.
Hvor går grænsen ved benyttelse af links til andres hjemmesider ?
Jeg har ikke undersøgt kilden, så ved ikke om det holder. Men nok alligevel et par gode retningslinjer Citait fra Ophavsretpånettet- af advokat Peter Lind Nielsen, Advokatfirmaet Bender.dk
"Generelt skal man også passe på med at benytte andres varemærker/logoer som link-objekt. logoet må alene tjene som link-knap og altså ikke anvendes som en del af en reklame."
Hvis jeg bruger et screenshot som aktivt link til "deres" webshop, så kan man vel godt argumentere for at det er i orden.
For at være på den sikre side må jeg dog hellere få tilladelse til det. Det burde dog heller ikke være noget problem, da det i alle tilfælde fungerer som en reklame for "dem".
Nu kender jeg ikke lovgivningen på området. Men hvis man ikke må bruge et screenshot af en hjemmeside i forbindelse med et link til samme side, så er der da rimelig mange linkkataloger der er på røven!?
Der findes en service, kan desværre ikke huske navnet, som man bare fodre med en url også får man screendumbet klar til indsættelse i et img tag.
en hurtigt google søgning burde kunne finde det :)
det har naturligvis ikke så meget med lovgivning at gøre, men det er vidst rimelig accepteret på nettet. Jeg ville aldrig gå i flinten over nogle, der viser et screenshot af mine sider. Det er da bare god omtale.
Jeg tror at grunden til at det er så bredt accepteret, er at et sådan screenshot som oftest er efterfulgt med et indgående link til sitet, så det der de fleste der vil sætte sig imod brugen, da den jo skaffer kunder/besøgende.