Når man indsætter/vælger sine søge ord på Google AdWords og man selvfølge vælger de 20-30 stykker ord som er bedst for ens webshop/branche - men hvad sker der hvis man vælger ens største konkurrenter firma navn ? er det ulovlige, eller er man bare smart ??? eks. hvis man nu selv var BILKA og satte søge ord ind som ALDI og når så nogen søger på ALDI kommer man også op i højer side som BILKA.
Dato: 19-12-2006 12:29:38 Forfatter:Biz. Since 1992
Hej
Når man indsætter/vælger sine søge ord på Google AdWords og man selvfølge vælger de 20-30 stykker ord som er bedst for ens webshop/branche - men hvad sker der hvis man vælger ens største konkurrenter firma navn ? er det ulovlige, eller er man bare smart ??? eks. hvis man nu selv var BILKA og satte søge ord ind som ALDI og når så nogen søger på ALDI kommer man også op i højer side som BILKA.
Jeg mener ikke at det er tilladt. Det hedder vist noget så fint som, brud på varemærke-noget... :)
Faktisk en interessant diskussion. Søger man eksempelvis billigvvs i google, kommer den rigtige side øverst (betaler også godt), vvsweb kommer som nr. 2. Det der er interessant er, at de egentlig står som billigvvs på søgningen. Hvis man ikke ligger mærke til adressen nedenuner, vil jeg absolut regne med at jeg ville komme ind på billigvvs side. Jeg vil sidestille det med, at Fakta opstillede en facade med på skriften Netto, men når man går ind, er det bare Fakta.
Jeg har ikke kunne finde direkte lovgivning herom, men det hører nok ind under "dårlig markedsføringsskik".
Eksemplet der kan man slet ikke bruge, hvis vi skulle tale dårlig markedsføringsskik... Er billigvvs en ''tyrkfejl'' eller et navn, når man søger sådan? Hører den under Totalt indholdrettede søgeord eller hvordan? Lidt ekstra til en livslang debat hehe
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Som flere ganske rigtig skriver, så vil google med stor sandsynelighed filtrere den slags søgeord fra. Google udvikler på en Quality Score Algorithme der netop har til sigt at sørge for at man ikke kan købe irrelevante søgeord. Jeg har skrevet en artikel om netop dette på http://www.bufferzone.dk/google/googlequalityscore.htm
Mht eksemplet med Ikano skal det siges at det er Googles eget optimeringssystem som sørger for at eksponere relaterede annoncer ved søgning på "Ikano". Man skal sætte "Ikano" som negativ match i systemet for at undgå at træde Ikano over tæerne hvis man befinder sig i lånemarkedet og kører adwords annoncer. Samme med pengeautomaten og sikkert flere ekempler på andre markeder. Dette er et stort tilbagevendende problem mht adwords annoncer og brand anvendelse/beskyttelse/rettigheder. Her er altså tale om at Google eksponerer annoncer på relaterede søgeord, og altså også på ord som er andre firmaers brands. En ret problematisk situation, da adwords brugere principielt med rette kan henvise til Google når advokater mv. henvender sig med trusler om fogedforbud m.m.
Der er IKKE stor sandsynlighed for at Google filtrere den slags søgeord fra fordi: I skal tænke på at hvis jeg er et minder Dansk firma som har en minder Dansk firma kunkurant og vi begge er ret aktive inde på Google AdWords men hvis jeg skriver hans firma navn på min søgeord liste, så får jeg faktisk "hits" når de søger efter min kunkurant. Ved det er ufint, men er det lovlige ??? Jeg fik for nylige en klage over det hehe, fra min kunkurant, men jeg viste ikke beder, syndes bare det var et smart træk. (har slettet det, det giver jo ikke noget når han ved det, og han kunne gør det samme, det ville være en dum krig) men anyway Google kan jo ikke tjek den slags, ellers skulle de godt nok have mange i arbejde :-)