Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad koster et Patent?

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ring til Jørgen Bak Vesterhjermitslev  så kan du  høre om det Smile

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Web-siden.dk:

Undskyld vil bare forklare dig hvad der findes


Mit svar var til Ravn - Smile

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe:
Dit indlæg bærer mere præg af at være en stopklods end en startklods.

Hvad snakker du om, jeg prøver såment bare at gøre opmærksom på noget som rigtigt mange opfindere glemmer ..... nu virker det jo ikke ligefrem til at spørgeren har den store erfaring med patentering!! 

Mvh

Ravn

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Som tidligere skrevet af en anden, så kan omkostninger til et patent være meget forskelligt.

Det lyder som om du har gang i noget stort. Derfor vil jeg ikke spare på patentomkostninger. Der er mange som sparer i starten når de skriver deres ansøgning, men kommer til at betale stort senere for at lappe hullerne i patentet. Hvis hullerne er stort nok, så er der intet at gøre og man mister patentet eller det viser sig at patentet er intet værd fordi den er nemt at gå udenom den.

Hvis man har gang i et projekt hvor overskudet kommer til at dreje sig om milliarder (som du selv skriver), så skal du også prøve at budgettere noget til patentering.

Hvis ud vil have en ordentlig patentansøgning, så prøve at finde en patentagent som har nogle års erfaring. Her kommer du til at betale mellem 1500-3000kr / time. Det vil tage minimum 20-40 timer at skrive en gode ansøgning så du er hurtigt oppe i 50.000-100.000 kr. Og det er kun skrivning af ansøgningen. 

Indlevering koster mellem 10.000 og 35.000 kr.

Efter det første år skal du have en PCT ansøgning hvor du skal regne med mindst 30.000kr.

Efter 2,5 år skal du indlevere ansøgningerne nationalt, og her skal du regne med minimum 30-50.000kr / land du vil få beskyttelse i (Europa kan klares med én ansøgning). (Der findes ingen verdenspatent, du skal indlevere en patent ansøgning i alle de lande du vil have beskyttelse i) 

/Marc

European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

 

Kære alle,

I stedet for at mundhugges og forsøge at sælge konsulentydelser skulle vi så ikke prøve at give opfinder nogen relevante tips til:

 

  • Hvordan han/hun undersøger om idéen kan realiseres?
  • Hvordan han/hun undgår at tegne patentrettigheder til alt for dyre penge på et ALT for tidligt tidspunkt i din idés udviklingsproces?

 

Der er tilsyneladende (og desværre) en tendens til, at så snart en idéhaver fortæller at vedkommende har en banebrydende idé så giver rigtig mange sig til at skrige "skynd dig at patentere det NU". Jeg undrer mig til stadighed over dette fænomen - men måske er det bare meget nemmere end faktisk at forholde sig til den virkelig som er nødt til at komme FØR en patentindlevering bl.a.:

 

  1. At undersøge om den pågældende idé rent faktisk kan realiseres teknisk
  2. At undersøge om virkningsgraden/nytteeffekten af idéen rent faktisk kan konkurrere med eksisterende energiløsninger
  3. At undersøge om der er et tilstrækkeligt marked samt sikre sig at infrastruktur/lovgivning samt andre rammevilkår muliggør at opfindelsen kan realiseres.
  4. At sikre sig at idéen har opnået en vis modenhed før der patenteres - mao. sikre sig at den rettighed man gerne vil beskytte rent faktisk svarer til ens opfindelse

 

Og hvorfor så alt dette inden patentering - fordi jeg ugentligt ser sager hvor opfindere står med udstedte patentrettigheder på opfindelser hvor opfindelsen er endt med ikke at være dækket af den udstedte rettighed, virkningsgraden af opfindelsen er desværre meget ringe osv. Men værst af alt - opfinders pengekasse er tom!

Jeg kan ikke betone det kraftigt nok - undlad for alt i verden at patentere i vildskab. Det er ikke alt som kan patenteres som skal patenteres!

Der skal være en forretningsmæssig eller markedsstrategisk årsag til at patentere en idé. Du skal gennem din analyse af din idé sikre dig at dine fremtidige patentomkostninger kan dækkes af fremtidige indtægter ved at anvende eller licensere rettigheden til en 3. part. Patentering må ikke handle om at man som opfinder sikrer sig at få sit navn mejslet ud som opfinder - der skal være en økonomisk årsag til at patentere. Ellers er det meget billigere og effektfuldt at offentliggøre sin viden (ved eksempelvis at skrive en videnskabelig artikel eller lignende). På opfind.nu har vi samlet nogen af de spørgsmål og fokusområder du bør arbejde med. Dem vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på. (især trin 2 og 3)

Hvis du har behov for uvildig, fortrolig hjælp til evaluering af din idé skal du være velkommen til at kontakte Opfinderrådgivningen. Vores rådgivning er finansieret af Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Du kan læse mere om ordningen her: http://www.opfind.nu/om-opfindnu.aspx

Håber mit svar bringer dig videre - du er altid velkommen til at kontakte mig for uddybning.


De bedste hilsner
Kasper

 

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 37
Fra  www.miltersen.dk Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørg væksthuset.

De ved alt muligt om patenter m.v.

De kan også give tilskud til nyhedsundersøgelser osv.

/M

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

ja, ja Kasper, gode ideer du kommer med

men får du opfindelsen vist til andre, så er den ikke ny og kan ikke patenteres ...

Så godt råd min ven!! - nej du patenter den - så er du forsikret mod tyveri, da dit patent kan

stoppe evt, krænkere (tyve ) af en patenteret opfindelse

Med venlig hilsen  - og held og lykke

Mogens

Tilmeldt 9. Jun 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mogens, du misser sådan cirka hver en pointe i mit indlæg. Jeg siger ikke at du skal nyhedsskade din idé ved at vise den til gud og hver mand.  Prøv at læse mit indlæg en gang til...eller to:-)

Jeg opponerer bare i mod det ensidige synspunkt som du selv fremfører - patentering beskytter dig mod alt og det kan ikke gå hurtigt nok at få indleveret en ansøgning.

Tilsvarende ønsker jeg at opfordre gode opfindere til at stille sig nogen flere spørgsmål inden de farer vild i junglen af patentrådgivere som hjertens gerne vil skrive en masse ansøgninger på idéer og opfindelser uden at der ligger tilstrækkelig forretningsmæssig analyse til grund herfor.

Som patentagent er det jo ikke forretningsmæssigt interessant at få skrevet en masse grundansøgninger som bortfalder fordi de er tegnet for tidligt og på et for spekulativt grundlag. Det interessante er at skrive gode grundansøgninger som overlever og som bliver videreført. Eller hvordan ser du på det?

Mange hilsner

Kasper

 

 

Teamleder for Opfinderrådgivningen - www.opfind.nu

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 01:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 4 (34 indlæg)