Det er nemlig rigtig, Jacob - her i bette Danmark er vi nok ikke helt klar til at forholde os "positive" overfor konceptet at "give noget til velgørenhed" når vi handler - men vel måske mest fordi det ikke rigtig er sådan helt dansk, underforstået at det godt kan virke forlorent - men se eks. denne fra grundlæggeren af PlusOne Movement - hvor der doneres et måltid til herreløse hunde...
Nok har jeg selv planer om at flytte til USA, men af og til synes jeg især din begejstring for USA tager karakter af decideret forblændelse.
For det første passer det ikke når du siger, at danskerne ikke er klar til velgørenhed. Bevis nummer ét er, at vi hver eneste måned donerer en pæn del af hver eneste krone vi tjener til velgørenhed. Enten i form af vores u-landsbistand, som per capita er højere end amerikanernes, og i form af alle de organisationer som skattepengene finansierer. Mange af disse institutioner finansieres ikke, eller i begrænset omfang, af det offentlige system i USA, og derfor opstår et større behov for private donationer.
Så til bevis nummer to. Som om det vi afleverer gennem skatten ikke er nok har vi stadig overskud til at donere adskillige millioner kroner hvert år til Kræftens Bekæmpelse, Røde Kors og hvem der ellers samler ind.
Summa summarum er, at årsagen til produkter som støtter velgørenhed ikke er populært i Danmark skal findes andre steder end ved, at vi som danskere ikke 'kan forholde os positive overfor konceptet'. Velgørenhedssituationen i USA er en helt anden i forhold til i Danmark, og jeg mener som sådan ikke der er grundlag for at drage nogle konklusioner på baggrund af en håndfuld mere eller mindre succesfulde velgørenhedsinitiativer fra virksomheder i Danmark.