Som annoncør kan du alene se (i dine logs, eller med andre tracking systemer) hvilke steder (IPs/lande/Typer) du har fået klis fra - men ikke helt præcist hvilke af dem Google har taget penge for. Mikkel, hvis du sætter en tracking code på dine annoncers destination-url (eksempel: http://www.mitdomæne.dk/index.php?phrase=dimser&ad_no=1) kan du jo i din logfil se ethvert klik, du har fået fra AdWords annoncer - og dermed også adskille dem fra generiske resultater - og holde dem op mod dine AdWords rapporter. Desuden har du i logfilen både IP-nr og timestamp, som du efterlyser ovenfor. Faktisk vil jeg mene, at dette er en endnu bedre kontrol, end hvis det skulle lykkes at få Google til at aflevere Ip-numre og timestamps på alle klik, man betaler for. Det ville de jo altid kunne "fidle" med, hvis de er så "uldne i kanten", som du antyder ![]() |
Ny sag om Google click fraud
I øvrigt er Matt Cutts begyndt at kommenterer på sagen i sin blog |
Ja, jeg kan sagtens tracke de besøg jeg får gennem mine kampagner, men jeg kan ikke se hvad der betales for. Så hvis jeg f.eks. får en masse kliks udenfor den region jeg har sat en kampagne op til, kan Google påstå at jeg ikke har betalt for dem, men det kan jeg bare ikke tjekke. Ikke udover det som mnge har gjort - kigget på trends. Hvis kliks og pris begge dele ryger op, og der samtidig konstateres en stigning i kliks for andre lande, så er der er i hvert fald grobund for en bestyrket mistanke. Faktum er, at vi er rigtig mange som har oplevet trends der klart tyder på at vi betaler for kliks som vi ikke har bestilt. Jeg har tidligere lavet charge back på en hotelregning der var forkert i USA. I det tilfælde skulle jeg intet bevise - blot skrive under på tro og love at jeg ikke havde fået den pågældende vare. Det var herefter op til hotellet at komme med beviser på det modsatte. Og når Google ikke vil stille med en log, tror jeg de får meget svært ved at bevise at de faktisk har leveret varen. De Danske kreditkortregler er meget på kreditkortholderens side i disse sager. |
Du kan også tracke REMOTE_HOST, REMOTE_ADDR, HTTP_ACCEPT_LANGUAGE og lægge det med ned i dine trackingdatabase SAMMEN med ad_no=1. Når du så får mistanke til at noget er galt, så kan du bygge adskillige sæt af referencedata fra databasen i flere perioder, hvor klik fra andre regioner hhv. HAR været til stede og IKKE har været til stede. Da du i forvejen kan se, hvad du har betalt hver dag, kan du så se, om du gennemsnitligt har betalt samme pris pr. klik eller om klikkene fra de fremmede regioner har været gratis for dig. Sammen med en statistiker burde det være skudsikker dokumentation. Venlig hilsen, Christian |
Alt i alt er det ganske enkelt ikke en acceptabel praksis. Hvis der er nogle der har en oplagt sag, kigger jeg gerne på den. Jeg synes vi skal forsøge at finde frem til en dansk "prøvesag", hvor vi kan køre en charge back os se hvordan det går. |
"men skudsikkert bliver det aldrig uden Google''s data." Jeg skulle nok mene, at den holder vand, selv uden Googles egne data. De skal jo stille med data som modbevis for, at du skulle have "fiflet" med dine data. Kan de ikke det, så må det være dine data, der gælder. Man kunne måske få Webhotellet skriver under på en erklæring om, at fra en bestemt dato har du ikke selv adgang til en bestemt database medens den samler data op og at de har taget en sikkerhedskopi inden den igen bliver frigivet til dine analyser. Det må da give en stor sikkerhed for at data er valide og at du ikke selv har ændret data. Med den mistanke du har: Har du en ide om, om de ekstra klik er spredt tidsmæssigt eller kommer de i byger evt. på samme tidspunkt? Mvh, Christian |
Der er flere grunde til at jeg godt kunne tænke mig at afprøve "charge back metoden":
For uanset hvordan man vender og drejer det kan vi ikke levere 100% sikre beviser på click fraud eller kliks udenfor de regioner vi har opsat kampagner til (og som vi har betalt for) - vi kan blot sandsynliggøre det med større eller mindre sandsynlighed. AIT-sagen, hvor jeg som sagt har alle dokumenter, er ekstremt veldokumenteret. Men her er der også tale om hndredevis af siders dokumentation og research som har taget mange, mange timer at sætte sammen - og det har taget Jim Hedger knap 1½ måned at verificere det. Det er naturligvis muligt at opstille forskellige former for tests, hvor vi opsætter "test-kampagner" med det ene formål at afsløre problemerne, men det vil bare ikke direkte kunne overføres på vores egne kampagner. Det har AIT f.eks. gjort. Greg Boser har også gennem lang tid tilbudt søgemaskinerne at indgå i en dobbelt blind-test - en slags click-bot turring test, hvor han sender klikbots afsted, og søgemaskinerne så skal fange dem. Men den test vil de ikke indgå i (jeg vil tror det er fordi det vil afsløre deres ringe evne til at identificere sådanne klikbots). Så, jeg synes lige nu og her vi skal holde fast i at få afprøvet en charge back sag her i Danmark - vi skal bare have fundet den rigtige sag, med tilstrækkelig god back-up dokumentation. Hvis der er nogle af jer, derude, der mener at have en sådan sag så sig til. |
Hej, Jeg er helt ny på Amino, og er lidt spændt på, om dette indlæg dukker op det rigtige sted, men jeg blev lidt interesseret, da jeg læste om Google''s forretningsmetoder. Jeg er netop begyndt at annoncere på Google for at gøre opmærksom på min nye hjemmeside. Jeg har ikke farligt mange besøgende endnu og kan derfor holde øje med alle besøgende. Da jeg kiggede på statestikken for siden her til morgen, kunne jeg se, at jeg igår søndag havde betalt for 5 klik fra Google Adwords. Da jeg så så på min statestik for siden i går søndag, havde der været i alt 4 besøgende. Kan nogen fortælle mig, hvordan det hænger sammen, at jeg har haft færre besøgende, end jeg havde kliks fra Google. Måske er der en fornuftig forklaring, men det lyder lidt kryptisk...eller?? Med venlig hilsen |
Jeg tror det er bedst hvis du tager emnet op i en ny tråd. Det gør det lettere for andre at følge de enkelte emne senere. Jo mere fokuserede hver tråd er jo bedre. |
forklaringen kan være så simpel, at Google og dit statistikprogram ikke "er enige om", hvornår skiftet til søndag (og mandag) sker - G holder jo til ovre "på den anden side af dammen". Endelig skal du være opmærksom på, at der er lidt forsinkelse på rapporteringen i AdWords. |