Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af idé/prototype - hvordan?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 25. Apr 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en idé til en ny udformning af emballage til mælkeprodukter, som jeg godt kunne tænke mig at præsentere for en af de eksisterende producenter. Idéen er simpel, men yderst praktisk og fra mit synspunkt vil brug af den være en markedsføringsmæssig gevinst for den producent der sender den på markedet. 

Jeg har dog ikke lyst til at kontakte en producent med min idé uden at have nogen viden om, hvordan jeg skal forholde mig i forhold til egen økonomisk vinding ved produktet, forhandlinger, rettigheder osv. Jeg ønsker jo naturligvis at kunne tjene på den, såfremt der er nogen der vælger at bruge den.

Hvis her er nogen der har erfaring med salg af idé/prototype til anden side vil jeg meget gerne høre, hvordan forløbet var. Jeg har ingen idé om hvordan sådan noget fungerer.

Skal jeg regne med et engangsbeløb eller procenter af salget? Såfremt alt klapper for mig, og nogen vælger at bruge min idé, så vil der være tale om et stort salg af produkter i "min" emballage. Kan nogen med de sparsomme oplysninger jeg er fremkommet med vurdere beløbets størrelse (naturligvis bare et skud, er godt klar over, at det er svært at spå om). 

Bør jeg få fremstillet en decideret prototype? Det finder jeg ganske besværligt og formodentlig dyrt. Jeg vil med lethed kunne præsentere idéen i praksis uden prototype.

Jeg håber på nogle svar - gerne svævende :)

Fra München
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 15:34

Få lavet en prototype og smidt copyright på den..

Så har du et bevis på, at du ejer ideen, og så bliver det ulovligt at stjæle den .. Så kan du fremvise dem til alle mejerierne.

Dog må de gerne fremstille noget tilsvarende, da copyrighten blot dækker DIN Idé og type.

Lidt lusket..

Gå ud til mejerierne, og snak med dem, og fortæl dem meget lidt om din idé.. Bliver de interessede underskriver I bare en aftale på forhånd, og aftalen bliver kun gældende, hvis de vælger at gøre sig brug af dit produkt, med eller uden din accept. Så de kan ikke tabe noget ved at underskrive, før de har set din idé ..

Held og lykke med det.

MVH

Fra København
Tilmeldt 25. Apr 10
Skrevet kl. 17:31

Hmmm... I og med, at det kun vil være lige præcis det JEG får lavet prototype af vil det være supernemt at lave det i en anden udgave, hvis en sådan altså må nøjes med kun at være en smule anderledes end det jeg fremstiller. Det er der problemet ligger. Idéen er for simpel til at jeg kan dække mig ind.

Kan jeg så ligeså godt droppe projektet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:46

Hey Anna, 

Det lyder spændende. Lige et indspark: Jeg har tidligere hjulpet en der syslede med en "væske emballage ide". Der er lige en ting jeg vil gøre dig opmærksom på, mht. emballage til væsker har en virksomhed (jeg mener det var Tetrapak) nogle rigtig "trælse" begrænsende patenter. Dem skal du måske lige udforske alt efter hvilke tanker du har dig :-) Du skal selvfølgelig ikke lade dig stoppe der, men måske lige udforske patenterne. 

held og lykke med det ;-)

Anna

Fra Kolding
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 83
Fra  Emballage Bureauet Skrevet kl. 09:37

Hej Anna,

Det lyder som om at du har en rigtig god idé - og det er oftest de simple idéer som er de bedste. Du er velkommen til at vende dine tanker med os. Vi arbejder fortroligt med alle projekter/kunder og har tidligere hjulpet med at modne idéer for andre opfindere og kreatører.

Vi vil kunne hjælpe med at fremstille prototyper og dokumentation, som du kan anvende til at beskytte idéen. Ift. beskyttelse vil jeg anbefale en designbeskyttelse, som faktisk dækkere bredere end en patentanmeldelse. dvs. et patent er konkret og er "let" at designe/formgive sig udenom. Hvor en designbeskyttelse, som sagt er bredere og dækker bedre idéer.

Dan Kjærsgaard
Emballage Bureauet ApS - 60609144 - www.embu.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anna:

Hmmm... I og med, at det kun vil være lige præcis det JEG får lavet prototype af vil det være supernemt at lave det i en anden udgave, hvis en sådan altså må nøjes med kun at være en smule anderledes end det jeg fremstiller. Det er der problemet ligger. Idéen er for simpel til at jeg kan dække mig ind.

Kan jeg så ligeså godt droppe projektet?

Den største spiller er Tetrapak (www.tetrapak.se) og uden dem kommer du nok ingen vegne. Du skal ikke regne med at mejerierne spiller tid på din emballageidé, da de ikke er emballagevirksomheder.

Det er ikke uden grund at de kartoner med mælk du ser i supermakrederne er som de er, der har været forsøgt alternativer, som jeg personligt synes er bedre, men de holdt ikke længe.

Men ellers kontakt www.pvst.dk kundeservice som gerne svarer generelt på hvad du skal foretage dig og kan vejlede dig langt hen ad vejen.

Alternativt kan du springe ud i det og kontakte marketingsafdelingen i Lund (Tetrapak) og høre om de har tid og lyst til at få præsenteret en ny idé.

Men under alle omstændigheder ønskes du god vind.

Køb ren argan olie her

Fra Kolding
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 83
Fra  Emballage Bureauet Skrevet kl. 10:03

Det er jo lige netop den almene opfattelse: -at man ikke kommer udenom producenterne!!!! - som gør at der ingen differentiering er mellem varemærkerne i kategorierne. INGEN af forbrugerne kan kende forskel på pampers, libero og alle de andre. Beslutningen skal ikke tages af producenterne, som er fokuseret på emnepris og at holde dampen oppe på investeringer i maskinpark og materialeaftaler. Det er varemærkerne som er de innovative og som er nødt til at pushe producenterne. Derfor har Arla, LEGO, Carlsberg, Novo og flere af de betydelige danske varemærker egne udviklings-setups, som varetager deres interesser indenfor emballage udvikling. Hvis en idé flytter salg og fokus i butikken, og ellers er produktionsegent med rationale, er der en producent som kan løfte opgaven. Det var jo faktisk sådan at isterningen posen blev skabt af Erling Vangedal! Så hold fokus på Arla og Rynkeby!

Dan Kjærsgaard
Emballage Bureauet ApS - 60609144 - www.embu.dk

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:30

Dan Kjærsgaard:
Det er jo lige netop den almene opfattelse: -at man ikke kommer udenom producenterne!!!! - som gør at der ingen differentiering er mellem varemærkerne i kategorierne.

Jeg er ganske sikker på at Arla og alle andre f.s.a. mælkekartoner ikke kommer udenom TetraPak da det vil forringe deres indtjening, men man skal dog aldrig sige aldrig, men årtier har jo vist hvem der ender op med emballagen f.s.a mælkekartoner.

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 25. Apr 10
Skrevet kl. 14:39

Hvor er det fantastisk med jeres svar!!

Jeg vil undersøge de ting i nævner, og vende tilbage.

Tak!

Fra København
Tilmeldt 25. Apr 10
Skrevet kl. 19:55

Så. Nu er jeg nået så langt som til at udforme yderst simpel papirversion af designet, og det får mig til at tænke på, om man såfremt man ønsker designbeskyttelse skal have lavet en helt igennem professionel og umiddelbart brugbar version af designet, eller om man kan nøjes med en vellignende version i ubrugeligt materiale...?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)