Jeg har en idé til en ny udformning af emballage til mælkeprodukter, som jeg godt kunne tænke mig at præsentere for en af de eksisterende producenter. Idéen er simpel, men yderst praktisk og fra mit synspunkt vil brug af den være en markedsføringsmæssig gevinst for den producent der sender den på markedet. Jeg har dog ikke lyst til at kontakte en producent med min idé uden at have nogen viden om, hvordan jeg skal forholde mig i forhold til egen økonomisk vinding ved produktet, forhandlinger, rettigheder osv. Jeg ønsker jo naturligvis at kunne tjene på den, såfremt der er nogen der vælger at bruge den. Hvis her er nogen der har erfaring med salg af idé/prototype til anden side vil jeg meget gerne høre, hvordan forløbet var. Jeg har ingen idé om hvordan sådan noget fungerer. Skal jeg regne med et engangsbeløb eller procenter af salget? Såfremt alt klapper for mig, og nogen vælger at bruge min idé, så vil der være tale om et stort salg af produkter i "min" emballage. Kan nogen med de sparsomme oplysninger jeg er fremkommet med vurdere beløbets størrelse (naturligvis bare et skud, er godt klar over, at det er svært at spå om). Bør jeg få fremstillet en decideret prototype? Det finder jeg ganske besværligt og formodentlig dyrt. Jeg vil med lethed kunne præsentere idéen i praksis uden prototype. Jeg håber på nogle svar - gerne svævende :) |
Få lavet en prototype og smidt copyright på den..
Så har du et bevis på, at du ejer ideen, og så bliver det ulovligt at stjæle den .. Så kan du fremvise dem til alle mejerierne.
Dog må de gerne fremstille noget tilsvarende, da copyrighten blot dækker DIN Idé og type.
Lidt lusket..
Gå ud til mejerierne, og snak med dem, og fortæl dem meget lidt om din idé.. Bliver de interessede underskriver I bare en aftale på forhånd, og aftalen bliver kun gældende, hvis de vælger at gøre sig brug af dit produkt, med eller uden din accept. Så de kan ikke tabe noget ved at underskrive, før de har set din idé ..
Held og lykke med det.
MVH