Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO Friendly URLs

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:

Eller bare htm... i mit nye CMS har jeg givet mulighed for at man kan kalde sine filer næsten alle endelser der findes ;)

Det lyder da ret cool, men vil alle browsere og søgemaskiner finde sig i alle endelserne, er så spørgsmålet ? Jeg tænker at .htm eller .html nok er at foretrække, frem for .fisk og .julemand, men det kunne da være skægt at se hvad der skete med en hjemmeside med så mærkelige endelser :D

Er dit CMS programmeret i .NET, som jeg kan se du skriver du arbejder med?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:28

Lars Meyer:

Det lyder da ret cool, men vil alle browsere og søgemaskiner finde sig i alle endelserne, er så spørgsmålet ? Jeg tænker at .htm eller .html nok er at foretrække, frem for .fisk og .julemand, men det kunne da være skægt at se hvad der skete med en hjemmeside med så mærkelige endelser :D

Nu er det kun de mest gængse endelser jeg har taget med (asp, aspx, php, cgi, pl, htm, html,php3). Men du har ret... det kunne være sjovt at se :)

Det er kodet i .NET men det er ikke til at se på hjemmesiden der bliver lavet i det.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:33

Lars Meyer:
Jeg tænker at .htm eller .html nok er at foretrække, frem for .fisk og .julemand, men det kunne da være skægt at se hvad der skete med en hjemmeside med så mærkelige endelser :D

Jeg har testet det - flere gange. Sidste gang prøvede jeg med endelser som .mikkel, .google, og .c64 - sammenlignet med en standard endelse (mener det var .html). Jeg har aldrig kunne konstatere nogen forskelle - det hele blev fint indekseret og rankede ens (på made-up-ord).

Jeg har senere haft lejlighed til at snakke med Google teknikere i USA om det samme og de bekræfter også, at de er helt ligeglad med de fleste endelser - blot det der kommer retur er valid kode.

Der er dog nogle få undtagelser. Du bør ikke bruge .exe eller .c - den første udelukkes af næsten alle søgemaskiner, og den sidste udelukker i hvert fald Yahoo. Google er lidt mere usikkert - jeg snakkede faktisk med deres chef for hele crawlingen om det og selv han vidste det faktisk ikke helt. De ved ikke altid så meget som man skulle tro hehe :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 22:40

Lars Meyer:

Niels:

Eller bare htm... i mit nye CMS har jeg givet mulighed for at man kan kalde sine filer næsten alle endelser der findes ;)

haha ja det vil være epic sjovt :)

evt.

http://www.julemand.dk/julemand/index.html

omskrevet?

http://www.julemand.dk/julemand.julemand 

mvh
Romlund

Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 23:06

Vores CMS kan kaldes hvad som helst til slut og det ER fuldstændigt ligegyldigt hvad det ender med (har dog ikke prøvet dét Svendsen siger, men manden plejer jo at have ret :) ).

Endelserne har jeg dog ikke oplevet have nogen effekt, hvis man gør som Søren f.eks. nævner med at have søgeordet som fil-endelse (filtype). Tror kun det er i henhold til at søgeordet står i URL'en og dermed ankertekst når der linkes - ellers ikke :)

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 18:48

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg har senere haft lejlighed til at snakke med Google teknikere i USA om det samme og de bekræfter også, at de er helt ligeglad med de fleste endelser - blot det der kommer retur er valid kode.

Når du skriver de fleste endelser, betyder det så også når der ingen endelse er?

Fx har jeg et produkt med følgende url:
http://ecoled.dk/led-pandelampe-1w-3stk-aa-batterier 

Personligt synes jeg det giver en bedre brugeroplevelse uden endelser som htm, html etc. Men hvis google betrager det som en mappe, så bør jeg måske sætte et url suffix på?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:05

Det er vist ikke bare Google der opfatter det som en mappe - det gør jeg og mange andre også. Og så giver det let anledning til misforståelser og fejl-links - for skal der trailing slash (.../) på eller ej?

Jeg anbefaler altid at man bruger en standard endelse. Hvis man alligevel laver URL-omskrivning, så brug .html - det skræmmer ingen væk :)

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 19:08

Mikkel deMib Svendsen:

Hvis man alligevel laver URL-omskrivning, så brug .html - det skræmmer ingen væk :)

Tak - det var en ret vigtig pointe at få på plads - det vil jeg straks rette til :)

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)