Jeg står med en, synes jeg selv, rigtig god forretningsidé som jeg gerne vil igang med.
Jeg har en bekendt der er kørende sælger og synes at det er en rigtig god idé. Han vil gerne være med på den og foreslår at oprette et aps som han får en del i.
Et hurtigt forslag fra ham var at han skød f.eks. 20000kr ind mod at han fik en andel på 20% i firmaet.
Jeg har læst lidt om Aps'er og synes egentlig at det altsammen lyder som en udemærket idé. Spørgsmålet er så bare, er der noget jeg skal være særlig opmærksom på i denne situation?
Jeg tænker på, hvem bestemmer? Hvad med udbetaling af løn til mig selv, skal han være enig? Andet?
Krydser fingre for noget godt feedback, på forhånd tak!
Nu ved jeg ikke hvad du selv skyder ind i selskabet, men man indskyder jo 80.000 til ApS nu om dage, så hvis det eneste I skyder ind er de 80.000 er det vel ikke helt fair at han betaler 20.000 mod 20%, når han betaler 25% af indskuddet :)
Når det så er sagt, så vil du som majoritetsejer bestemme på en generalforsamling, mens direktøren og bestyrelsen bestemmer selve driften! Men det er bare sådan det typisk er.
Når alt kommer til alt så bestemmer I fra starten af hvem der bestemmer hvad og hvad der skal til for at styre løn, osv. Og det skal være fair! Det er jo f.eks. ikke fair at han har 20(-25%) af selskabet, men ikke har indvirkning på din løn, så du teoretisk set kan udtømme selskabet :)
Sørg også at få aftalt hvordan jeres veje skal skilles hvis det en dag bliver aktuelt. Nu er I perlevenner men en dag kan det være nødvendigt at I går hver til sit.
Sørg også for at der er klar aftaler omkring økonomi, fuld gennemsigtighed og hvordan overarbejde, provision mv. aflønnes.
Aftal også hvordan I rejser kapital, vil han være med til kaution hvis der skal lånes penge i banken og banken beder om at I kautioner solidarisk.
Kort sagt der er masser at tage fat på.
Tag evt. fat i en advokat, da der med den nye selskabslov er sket en række ændringer ang. aktionæroverenskomster.
Nu ved jeg ikke hvad du selv skyder ind i selskabet, men man indskyder jo 80.000 til ApS nu om dage, så hvis det eneste I skyder ind er de 80.000 er det vel ikke helt fair at han betaler 20.000 mod 20%, når han betaler 25% af indskuddet :)
Når det så er sagt, så vil du som majoritetsejer bestemme på en generalforsamling, mens direktøren og bestyrelsen bestemmer selve driften! Men det er bare sådan det typisk er.
Når alt kommer til alt så bestemmer I fra starten af hvem der bestemmer hvad og hvad der skal til for at styre løn, osv. Og det skal være fair! Det er jo f.eks. ikke fair at han har 20(-25%) af selskabet, men ikke har indvirkning på din løn, så du teoretisk set kan udtømme selskabet :)
Snak sammen og få gerne en advokat på også.
Hej og tak for svaret.
Jeg kan udemærket forstå din logik mht. indskud vs. andel%. Det skal så nok nævnes at 1. Jeg kan sagtens selv ligge de 100% til oprettelsen. 2. Det er min idé, jeg har lavet alt forarbejdet og har kontakterne for at tingene skal kunne komme op og køre. - Hans argument for en andel er motivation for at sælge produktet/løsningen. Hvilket jeg udemærket godt kan forstå.
Kan der være andre løsninger hvor han får en andel af overskudet? Jeg er allerede selvstændig med et I/S sammen med en anden og er virkelig hooked på at med dette projekt bliver det mig der "bestemmer".
Jeg kan udemærket se problematikken fra hans side mht. evt. tømning af egenkapitalen igennem udbetaling af løn til mig selv. Kan ikke helt se hvad der kan gøres ved det. Nogle tanker?
Sørg også at få aftalt hvordan jeres veje skal skilles hvis det en dag bliver aktuelt. Nu er I perlevenner men en dag kan det være nødvendigt at I går hver til sit.
Sørg også for at der er klar aftaler omkring økonomi, fuld gennemsigtighed og hvordan overarbejde, provision mv. aflønnes.
Aftal også hvordan I rejser kapital, vil han være med til kaution hvis der skal lånes penge i banken og banken beder om at I kautioner solidarisk.
Kort sagt der er masser at tage fat på.
Tag evt. fat i en advokat, da der med den nye selskabslov er sket en række ændringer ang. aktionæroverenskomster.
Tak for svaret
Jeg har lavet en liste med ting jeg skal huske og noteret dit svar. :)