Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån med renteswap?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg kigger i øjeblikket på en lejlighed i København, både ejer og andel. Jeg har fundet en andel som kunne blive rigtig lækker, men nu ser jeg at foreningens lån er optaget med renteswap. Hvilken betydning har det på foreningens gæld?

Lånet er på 88.000.000 kr. men det er en meget stor forening på 278 lejligheder, eller ca. 316546 kr. gæld per. lejlighed. Det ser ud til at de har styr på rengskabet og deres balance ser fin ud, men hvad sker der med lånet når renten begynder at stige?

Jeg vil sætte pris på et godt råd:)

Nis

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 11:07

Hej Nis

Sandsynligvis er der tale om et variabelt lån som foreningen har swappet om til et fastforrentet, så de kender renten periode ud, og har betalt en merpris for dette.

Men man skal vide lidt mere om lånet - og om hvordan det er bogført for at udtale sig skråsikkert.

Jeg vil tro hvis du får flere dataljer om långiver mv. , at du kan tage det med i banken for en vurdering.

Det kan også være lavet i en af kreditforeningerne, hvor du så kan kontakte dem for nærmere opl.

mvh

Jesper

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 11:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 12:34

Jesper Laugesen:

Hej igen Nis

Jeg prøvede lige at søge lidt, og fandt dette link, som på en enkel måde beskriver en renteswap

http://www.andelsboligpris.dk/renteswap-andelsboligforeninger

det fritager dig dog ikke for at undersøge nærmere om den konkrete aftale Smile

Jeg deler kontor med Henrik Grave som har andelsboligpris.dk. Ring og få en snak med ham - det er gratis. Du kan så få ham til at gå alle regnskaber igennem for andelsboligforeningen så du kan få overblik over den økonimiske del af en handel.

Som jeg kan forstå på Henrik, så er der en hel del grimme lån i nogle nye andelsboligforeninger. Men der er også rigtig mange sunde og fornuftige foreninger.

Jeg kan varmt anbefale Henriks arbejde - ved han bruger mange timer på at få folk til at forstå hvad det er de er ved at købe.

:-)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)