Jeg snakkede med min forældre og nogle et venne par de har og fortalte om vores nystartet virksomhed. Efter jeg havde fortalt lidt om hvad vi ville faldt snakken ind på fagforening. De mener ikke jeg er berettiget til dagpenge ved HK længere, da jeg nu er selvstændig og ikke vil figurere som "arbejdsløs" i tilfælde af en fyring i mit job. Situationen er den, at mig og en ven har startet en virksomhed, men vi beholder vores nuværende job så længe vi ikke kan leve af vores side projekt. Hvad gør vi med a-kasse? Er jeg ikke berettiget til dagpenge ved en fagforening der varetager "lønslavers" interesser længere? Deres anbefaling var, at skifte til Ase, Dana eller hvem der nu skulle have min interesse. Har de ret? På forhånd tak. |
Moms registreret, men hvad med a-kasse?
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
Men hvis man er selvstændig på fuld tid, synes jeg at det er penge ud af vinduet at melde sig ind i eksempelvis Ase. Hvis du har en periode, hvor du ikke tjener penge og mener at dagpenge ville være sagen - så er du tvunget til at lukke din virksomhed 100% ned. Pengene ville være bedre brugt, hvis du gemte dem væk til dårligere tider. Men det kommer selvfølgelig også an på, hvor seriøs man er, mht. sin virksomhed. Hvis det bare lige er noget man vil "prøve af", så kan man vel godt bare lukke den ned igen, men hvis man er seriøs omkring det.. så må man arbejde sig gennem de hårde tider og spise lidt havregryn i stedet for store bøffer. :) Men held og lykke med det hele, under alle omstændigheder. Håber at der er nogen herinde der kan svare på dit reelle spørgsmål.. jeg lukker jo bare (som sædvanlig) vand ud af ørene. |
Jamen kan godt se hvad du mener, men vores projekt har overhovedet ikke noget med salg, konsulentarbejde eller anden form for forretning der kan give en indkomst inden for overskuelig fremtid. På grund af dette har vi valgt, at beholde vores job og ikke forvente en indtjening det første år(minimum). Det kan måske virke useriøst, men det er velovervejet og vi tror at det betaler sig i sidste ende. Vi går 200% ind for vores projekt og tror på det, men har valgt en lidt mindre risikobetonet strategi. Vi er i den sitution at vi ikke har behov for at låne kapital, hvilket er nødvendigt hvis vi valgte at sige vores job op og gå ind i virksomheden fuldtid(hvilket ikke bliver nødvendigt foreløbigt). Så jeg havde egentlig den forestillig, at man naturligvis ikke var dagpenge berettiget hvis man f.eks. kørte en overskudsforretning ved siden af. Men hvis man f.eks. kørte en underskudsforretning/projekt ved siden af og kumme dokumentere det, ja, så ville man være berettiget dagpenge. |
|
|
|
|
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)