Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms registreret, men hvad med a-kasse?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg snakkede med min forældre og nogle et venne par de har og fortalte om vores nystartet virksomhed. Efter jeg havde fortalt lidt om hvad vi ville faldt snakken ind på fagforening.

De mener ikke jeg er berettiget til dagpenge ved HK længere, da jeg nu er selvstændig og ikke vil figurere som "arbejdsløs" i tilfælde af en fyring i mit job.

Situationen er den, at mig og en ven har startet en virksomhed, men vi beholder vores nuværende job så længe vi ikke kan leve af vores side projekt. Hvad gør vi med a-kasse? Er jeg ikke berettiget til dagpenge ved en fagforening der varetager "lønslavers" interesser længere?

Deres anbefaling var, at skifte til Ase, Dana eller hvem der nu skulle have min interesse. Har de ret?

På forhånd tak.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 22:26
Jeg ved desværre ikke, om du er berettiget til dagpenge, hvis du mister dit faste job og har virksomhed ved siden af.

Men hvis man er selvstændig på fuld tid, synes jeg at det er penge ud
af vinduet at melde sig ind i eksempelvis Ase.  Hvis du har en
periode, hvor du ikke tjener penge og mener at dagpenge ville være
sagen - så er du tvunget til at lukke din virksomhed 100% ned.

Pengene ville være bedre brugt, hvis du gemte dem væk til dårligere
tider.  Men det kommer selvfølgelig også an på, hvor seriøs man
er, mht. sin virksomhed. Hvis det bare lige er noget man vil "prøve
af", så kan man vel godt bare lukke den ned igen, men hvis man er
seriøs omkring det.. så må man arbejde sig gennem de hårde tider og
spise lidt havregryn i stedet for store bøffer.  :)

Men held og lykke med det hele, under alle omstændigheder. Håber at der
er nogen herinde der kan svare på dit reelle spørgsmål.. jeg lukker jo
bare (som sædvanlig) vand ud af ørene.

Tilmeldt 21. Oct 06
Skrevet kl. 22:39
Jamen kan godt se hvad du mener, men vores projekt har overhovedet ikke noget med salg, konsulentarbejde eller anden form for forretning der kan give en indkomst inden for overskuelig fremtid. På grund af dette har vi valgt, at beholde vores job og ikke forvente en indtjening det første år(minimum). Det kan måske virke useriøst, men det er velovervejet og vi tror at det betaler sig i sidste ende. Vi går 200% ind for vores projekt og tror på det, men har valgt en lidt mindre risikobetonet strategi. Vi er i den sitution at vi ikke har behov for at låne kapital, hvilket er nødvendigt hvis vi valgte at sige vores job op og gå ind i virksomheden fuldtid(hvilket ikke bliver nødvendigt foreløbigt). 

Så jeg havde egentlig den forestillig, at man naturligvis ikke var dagpenge berettiget hvis man f.eks. kørte en overskudsforretning ved siden af. Men hvis man f.eks. kørte en underskudsforretning/projekt ved siden af og kumme dokumentere det, ja, så ville man være berettiget dagpenge.

Fra Helsinge
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 22:53
Dato: 05-12-2006 22:39:11 Forfatter: DW

Så jeg havde egentlig den forestillig, at man naturligvis ikke var dagpenge berettiget hvis man f.eks. kørte en overskudsforretning ved siden af. Men hvis man f.eks. kørte en underskudsforretning/projekt ved siden af og kumme dokumentere det, ja, så ville man være berettiget dagpenge.

Det som er afgørende er om du står til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket i praksis betyder at du skal kunne påtage dig et arbejde med dagsvarsel.

Du kan sagents modtage dagpenge og drive virksomhed ved siden af. Hvis du kan dokumentere, at virksomheden kan drives udenfor almindelig arbejdstid, dvs. at virksomheden ikke kræver at du fx ringer til kunder i almindelig arbejdstid eller ligende.

Afhængig af din moral kan du jo altid flytte din andel af virksomheden over i din partners navn i tilfælde af at du bliver arbejdsløs.

Tilmeldt 21. Oct 06
Skrevet kl. 22:57
Virksomheden bliver drevet i vores "fritid", så jeg vil sagtens kunne varetage et arbejde ved siden af.
Fra Helsinge
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 23:07
Så burde der ikke være problemer, men tag alligevel en snak med din a-kasse så du ikke ender i en dum situation.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:22
Dato: 05-12-2006 22:52:37 Forfatter: miker

Det som er afgørende er om du står til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket i praksis betyder at du skal kunne påtage dig et arbejde med dagsvarsel.

Du kan sagents modtage dagpenge og drive virksomhed ved siden af. Hvis du kan dokumentere, at virksomheden kan drives udenfor almindelig arbejdstid, dvs. at virksomheden ikke kræver at du fx ringer til kunder i almindelig arbejdstid eller ligende.

Afhængig af din moral kan du jo altid flytte din andel af virksomheden over i din partners navn i tilfælde af at du bliver arbejdsløs.

Det er en ret upræcis beskrivelse - og et dårligt råd.

Hvis du er i risiko for at miste dit job, skal du få godkendt din virksomhed som "selvstændig bibeskæftigelse" hos din a-kasse. Det er formentlig ikke noget problem, når du i forvejen kører virksomheden i din fritid, men der er en række af formelle papirer, der skal være 100% på plads - ellers kan du miste din dagpengeret med tilbagevirkende kraft - og altså risikere at komme til at tilbagebetale dagpenge, du allerede måtte have fået, før papirerne var på plads (i værste fald altså).

I nogle tilfælde vurderer a-kassen dit tidsforbrug i virksomheden i forhold til de penge, du tjener, men du skal selv opgive både tid og penge på dagpengekortet - du vil så blive trukket i dagpenge efter nogle komplicerede regler, som a-kassen muligvis kan gøre dig begribelige.

Det vil være direkte tåbeligt at flytte virksomheden over i ægtefællens navn. Du vil nemlig fortsat blive trukket for den tid, du lægger i virksomheden, og du vil tillige blive "medhjælpende ægtefælle", hvilket gør det langt vanskeligere for både dig og din ægtefælle at få dagpenge.

Hvis jeg var dig, ville jeg sende et brev til min nuværende a-kasse og beskrive min situation så præcist som muligt. Jeg ville så bede om deres vurdering af din situation, hvis du skulle blive ledig. Hvis du er glad for HKs a-kasse er jeg sikker på, at  du sagtens kan blive dér. Tidligere var det kun ASE og DANA, der kunne have selvstændige som medlemmer, men nu kan alle a-kasser optage selvstændige, hvis de vil.

Hvis du indbetaler efterlønsbidrag - og planlægger at fortsætte med det, kan det være dumt at melde sig ud af a-kassen, fordi en længere udmeldelsesperiode kan medføre, at du alligevel ikke vil kunne få efterløn til den tid. Måske skulle du tjekke, om pengene er bedre opsparet i en anden ordning - f.eks. en pension.

Held og lykke med projektet - og se så at få de papirer på plads.

mvh Hans

Tilmeldt 21. Oct 06
Skrevet kl. 10:01
Takker for svarene. Vil kontakte min fagforening og høre hvad de har at sige.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)