Hej Aminoer
En ting jeg har bemærket, når jeg kigger på de sites folk beder om feedback på herinde, er at mange ikke er bevidste om hvor vigtigt det er, at være helt klar og tydelig med sine calls to action. Det kunne jeg egentligt godt tænke mig at gøre noget ved, for det er et problem mange sites lider under. Nu skal det ikke blive til en større udredning, så jeg nøjes med at holde mig til brug af knapper i denne omgang.
Sagen er nemlig den at knapper faktisk er et fantastisk redskab, når du vil have en bruger til at gøre et eller andet*. Men det er der desværre mange, der ikke er klar over. Ofte har jeg set folk forklare fraværet af knapper, på deres site, med ting i stil med "Jamen folk skal jo bare trykke på linket ude i siden...". Det er for så vidt også fint nok....problemet er bare det ikke virker særligt godt i praksis...og det kan man faktisk se klart og tydeligt, hvis man kigger på nogle af de forskellige indlæg herinde. Der sker nemlig nogen gange det, at de blå knapper, hvor "Svar" er den første, ikke dukker op - der er kun et link nede i højre hjørne af indlægget, der hedder "Hurtigt svar"**. Hvad sker der så med de indlæg, hvor de fine blå knapper mangler? Hvis man prøver at holde øje med dem vil man finde ud af der faktisk ikke sker ret meget - folk svarer ganske enkelt langt sjældnere på dem, i forhold til indlæg med blå knapper. Og det på trods af "folk bare skal trykke på linket".
Prøv f.eks. at se på dette indlæg: http://www.amino.dk/forums/t/90954.aspx
Normalt går der altså ikke mange sekunder før alle, der bare så meget som har hørt om FaceBook, kaster sig frådende over den slags indlæg med både gode og dårlige råd. Men ikke her, og indlægget har altså ligget og simret i et par ugers tid.
Så hvis du er en af dem, der ellers ikke mener det er så vigtigt med de der knapper.... ja så håber jeg du er kommet på bedre tanker nu ;)
* Det være sig at melde sig til et nyhedsbrev, gå ind på en bestemt underside eller en masse andre andre ting.
** Hvorfor det nogen gange sker skal jeg ikke kunne sige. Om det er et decideret bug eller om det har noget at gøre med om man vælger "spørgsmål" eller "debatindlæg", når man skriver et nyt indlæg....ja, pas - aner det ikke. Men det er for så vidt også underordnet. |
Fama:http://www.amino.dk/forums/t/90954.aspx
Normalt går der altså ikke mange sekunder før alle, der bare så meget som har hørt om FaceBook, kaster sig frådende over den slags indlæg med både gode og dårlige råd. Men ikke her, og indlægget har altså ligget og simret i over et halvt år nu.
Er det ikke kun ½ måneds tid det indlæg har simret, eller er det bare mig?
Men bortset fra det, så er det nok en af de mange indlæg hvor man igen ikke gider skriver at "hallo mester, husk at smide et link eller fortælle hvad det hedder osv.".