Hvem snakker om kirkeskat? Kirkeskatten er jo "frivillig"... Som Mikkel er inde på er mange af os dog blevet "meldt til" uden at have bedt om det. Men det står os frit for at framelde det igen. Så den skat gider jeg sådan set ikke diskutere. Men udover kirkeskatten får folkekirken jo yderligere skattepenge tilført, da kirkeskatten ikke kan dække alle kirkens udgifter - f.eks. til vedligehold/renovering af deres bygninger. Og i den forbindelse siger jeg bare jeg har det helt fint med at staten går ind og sikrer vedligeholdet af bygninger med historisk værdi... Løn, nybyggeri og den slags mener jeg folkekirken selv må finansiere gennem deres medlemmer - og kan de ikke det må de gøre som alle andre foreninger...fyre ansatte eller droppe nybyggeri.... Men jeg ville synes det var et rigtigt sølle samfund, der ville overlade f.eks. Roskilde Domkirke til markedskræfterne.... Jeg ville ihvertfald få en rigtigt dårlig smag i munden, hvis den blev lavet om til en McDonalds, hvis kirken ikke kunne finde pengene til at beholde den ;)
P.S. Jeg er i øvrigt ikke helt sikker på alle folkekirkens lønudgifter bliver dækket af kirkeskatten.... Men det er jo også underordnet.... Løn til præster er ihvertfald ikke noget jeg mener staten skal stå for, på nogen måde. |
Fama:Men jeg håber da vi alle kan blive enige om det er okay, at bruge skattekroner på at vedligeholde bygninger af historisk værdi.
Hvis jeg skal vælge - og det skal jeg jo ifølge regeringen, da vi har sparetider, så vil jeg faktisk hellere bruge pengene på at vedligeholde de bygninger som er jeg finder rigtig vigtige for vores samfund - herunder i særlig grad skoler, hospitaler osv.
Som iværksætter må jeg også sige, at jeg har væsentligt mere gavn af at f.eks. skoler og hospitaler virker - så jeg kan få nogle gode raske medarbejdere.
Jeg synes faktisk det er lidt absurd, at bruge hundredevis af millioner på at bygge og vedligeholde "paladser" tiltænkt en religiøs gruppe, når vores børn spises af med faldefærdige skolebygninger med svamp og ulands-lokummer.
Hvis jeg skal vælge mellem at nedlægge hospitaler eller folkeskoler - som det sker nu, eller nedlægge nogle kirker, ja så vælger jeg altså det sidste.