Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kongehuset?

Side 5 ud af 5 (49 indlæg)
Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

BruunMedia:
Er det det Kirkeskatten går til? for jeg har altid troet det var Lønninger til Præster m.m ?

Hvem snakker om kirkeskat? Kirkeskatten er jo "frivillig"... Som Mikkel er inde på er mange af os dog blevet "meldt til" uden at have bedt om det. Men det står os frit for at framelde det igen. Så den skat gider jeg sådan set ikke diskutere.

Men udover kirkeskatten får folkekirken jo yderligere skattepenge tilført, da kirkeskatten ikke kan dække alle kirkens udgifter - f.eks. til vedligehold/renovering af deres bygninger. Og i den forbindelse siger jeg bare jeg har det helt fint med at staten går ind og sikrer vedligeholdet af bygninger med historisk værdi... Løn, nybyggeri og den slags mener jeg folkekirken selv må finansiere gennem deres medlemmer - og kan de ikke det må de gøre som alle andre foreninger...fyre ansatte eller droppe nybyggeri.... Men jeg ville synes det var et rigtigt sølle samfund, der ville overlade f.eks. Roskilde Domkirke til markedskræfterne.... Jeg ville ihvertfald få en rigtigt dårlig smag i munden, hvis den blev lavet om til en McDonalds, hvis kirken ikke kunne finde pengene til at beholde den ;)

P.S. Jeg er i øvrigt ikke helt sikker på alle folkekirkens lønudgifter bliver dækket af kirkeskatten.... Men det er jo også underordnet.... Løn til præster er ihvertfald ikke noget jeg mener staten skal stå for, på nogen måde.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:18

Fama:
Men jeg håber da vi alle kan blive enige om det er okay, at bruge skattekroner på at vedligeholde bygninger af historisk værdi.

Hvis jeg skal vælge - og det skal jeg jo ifølge regeringen, da vi har sparetider, så vil jeg faktisk hellere bruge pengene på at vedligeholde de bygninger som er jeg finder rigtig vigtige for vores samfund - herunder i særlig grad skoler, hospitaler osv.

Som iværksætter må jeg også sige, at jeg har væsentligt mere gavn af at f.eks. skoler og hospitaler virker - så jeg kan få nogle gode raske medarbejdere.

Jeg synes faktisk det er lidt absurd, at bruge hundredevis af millioner på at bygge og vedligeholde "paladser" tiltænkt en religiøs gruppe, når vores børn spises af med faldefærdige skolebygninger med svamp og ulands-lokummer.

Hvis jeg skal vælge mellem at nedlægge hospitaler eller folkeskoler - som det sker nu, eller nedlægge nogle kirker, ja så vælger jeg altså det sidste.  

Tilmeldt 22. Apr 10
Skrevet kl. 14:25

Mikkel deMib Svendsen:
Hvis jeg skal vælge - og det skal jeg jo ifølge regeringen, da vi har sparetider, så vil jeg faktisk hellere bruge pengene på at vedligeholde de bygninger som er jeg finder rigtig vigtige for vores samfund - herunder i særlig grad skoler, hospitaler osv.

Bestemt... Hvis man vitterligt står og skal vælge mellem at bevare en kirke eller et hospital... Så er regnestykket også ret nemt for mig.

Men den situation står vi altså ikke i... Vi har så rigeligt råd til både at bevare vores hospitaler og vores historiske bygninger.... Vi kunne sikkert banke en masse penge i statskassen, hvis vi lavede alle bygninger med historisk værdi om til parkeringspladser eller parcelhusgrunde.... Men helt ærligt Mikkel ;)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 173
Skrevet kl. 14:28

Jamen nu kunne det da efterhånden være spændende at høre lidt fra antiroyalisterne om hvad det så er man vil have i stedet for. Det synes at være et absolut fraværende emne når antiroyalisterne taler.

Er det sådan en præsident ligesom i USA eller Rusland med stor politisk indflydelse? og hvad er det for en politisk indflydelse sådan præsident skal have?

Det kunne måske også være en politisk valgt præsident uden politisk indflydelse som så laver det samme som kongehuset som ma har i nogle lande. Og hvorfor vælge en præsident fra et af de politiske partier hvis de aligevel ikke skal have nogen indflydelse.?

Musik til firmafesten, julefrokosten eller din privatfest? Hent gratis tilbud fra musikerne på bandlist.dk

Tilmeldt 22. Apr 10
Skrevet kl. 14:33

mr.guffe:
Og hvorfor vælge en præsident fra et af de politiske partier hvis de aligevel ikke skal have nogen indflydelse.?

Det behøver man vel heller ikke? Men det vil nok være smart at vælge en med en eller anden form for politisk/repræsentativ tæft....

Bortset fra det kan jeg ikke se republikanerne blandt os har nogle praktiske problemer. Som det er nu har monarkiet ikke nogen reel politisk magt, så der vil jo ikke blive skabt noget tomrum der, hvis man afskaffede monarkiet.

Vil du være med?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:34

Fama, har du set de værste Folkeskoler i f.eks. København? Synes du de tåler sammenligning med den pomt og pragt der præger f.eks. Roskilde Domkirke?

Så der foregår rent faktisk et valg i dag - luksus til kirkerne, og forfaldne skolebygninger til ungerne. Det er så bare det valg jeg ikke er enig i. Jeg kan bedre leve med at kirkerne forfalder end at Folkeskolen eller hospitalerne gør det.

Så jeg synes faktisk det er lidt noget pjat når du siger vi har råd til begge dele. Det er der jo helt øjensynligt ikke.

> ... hvad det så er man vil have i stedet for. Det synes at være et absolut fraværende emne når antiroyalisterne taler.

Så har du ikke fulgt den debat særlig meget :)

Jeg synes personligt at f.eks. den tyske eller islandske præcidentinstitution kunne være et glimrende forbillede for en tilsvarende dansk model.

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 14:35

Mikkel deMib Svendsen:

Yes

I Hjørring kommune hvor jeg går i skole, skal der lukkes 11 skoler, og så er der cirka 7-10 skoler tilbage, det vil sige at alle eleverne fra de lukkede skoler, skal presses ind på de skoler der er tilbage.. For 1-2 år siden snakkede politikkerne om at der skulle mindre elever i hver klasse, og der var igennemsnit 24 børn i hver. Nu kommer der sgu da til at gå 50 elever i hver klasse, til en lærer.. 

Min skole som godt nok ligger inde i Hjørring er en af dem som muligvis skal lukkes, og hvis ikke den bliver lukket bliver den bare overfyldt med 500, elever! 

Tilmeldt 22. Apr 10
Skrevet kl. 14:38

Mikkel deMib Svendsen:
Fama, har du set de værste Folkeskoler i f.eks. København? Synes du de tåler sammenligning med den pomt og pragt der præger f.eks. Roskilde Domkirke?

Jeg ved ikke hvor du vil hen med det der? Jeg mener ikke at have udtalt, landets folkeskoler skulle være i nogen særlig prangende forfatning.... Jeg siger bare det er vigtigt, at bevare vores kulturarv (herunder kirker af historisk værdi). Det betyder jo ikke man ikke skal gøre noget ved folkeskolerne.... Det er en træmand du argumenterer mod Mikkel :)

Vil du være med?

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 17:10

Mikkel deMib Svendsen:

Med til vores historie hører også hekseafbrændinger, dødsstraf, kasterering af evnesvage og døve (!), stavnsbinding, slaveri og meget andet "godt". Hvorfor skal vi så ikke også bevare det?

Njaaa, det ville da være rart, hvis det stadig var tilladt at brænde "nogle" få udvalgte hekse en gang i mellem. Wink

Ellers fuldstændig enig med det du skriver.

Kommer snart...

Side 5 ud af 5 (49 indlæg)