Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ejerpantebrev

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har nogle spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med...

Jeg sælger noget af min virksomhed fra (lokaler og inventar) der har en kommende køber tilbudt 1/2 af beløbet kontant og det andet på ejerpantebrev...jeg fik kun snakkede meget kort med køber pga af travlhed

Mit spørgsmål går på ejerpantebrevet..... vil køber skylde mig pengene, som de betaler månedligt og med renter og til hvilken renter ? samt hvad er min sikkerhed hvis de ikke har penge til betaling af ydelsen... hvor lang tid afbetaler man normalt sådanne over (det drejer sig om ca. 200.000,-) og hvor får man lavet sådanne pantebreve, hos advokaten ? og tinglyser man dem ? betaler køber udgifter hertil...?

Håber på nogle svar til alle mine spørgsmål, på forhånd tusinde tak

Mvh Jonas Vignal-Olsen

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:37

Hej Jonas

Er lokalet et lejemål eller en ejendom ? det er afgørende for hvilken slags pantebrev vi taler om (løsørepantebrev for lejemål eller pantebrev med sikkerhed i fastejendom).

Et pantebrev er en sikkerhedsstillelse for et lån, som du yder køber, til at finansiere en del af købesummen.

Renten er noget i 2 aftaler, men man bør selvfølgeligt skelne til hvad lignende pantebreve forrentes med, pantebreve i fast ejendom er typisk lavere forrentet end løsørepantebreve.

Din sikkerhed er din panteret i form af pantebrevet, derfor er det vigtigt at dit pant har en reel værdi, som svarer til restgælden af lånet.

Løsørepantebreve løber typisk op til 10 år, pantebreve i fast ejendom kan løbe 15-20 år, men løbetiden er igen noget i 2 aftaler. Pantebrevet SKAL tinglyses for at du kan være sikker på din pantestilling i tilfælde af konkurs osv..  Alle kan i princippet lave og tinglyse et pantebrev. Køber skal typisk afholde udgifterne til låneoprettelsen/pantebrevsoprettelsen.

De bedste hilsener

ITALIEN Finn

Tilmeldt 2. Apr 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:03

Hej Finn

Tak for svar... det giver mig lidt mere at arbejde med. det er et lejemål.

Ved du hvad renten typisk er for et pantebrev ?

Mvh Jonas

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 22:20

Hej Jonas

Så er det et løsørepantebrev, husk at få genindtrædelsesret i købers del af lejemålet tilfælde af misligholdelse.

Vil foreslå en løbetid på fem år med en rente lige under 10, under forudsætning af at debitor er kreditværdig.

Få evt. din bank til at vurdere pantbrevet, så har du  også deres vurdering af rente og kurs på pantebrevet. Hvis banken vurderer pantebrevet til 80, så skal der stå 125.000 på pantebrevet.

De bedste hilsener

Italien Finn

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)