Hej alle
Jeg har nogle spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med...
Jeg sælger noget af min virksomhed fra (lokaler og inventar) der har en kommende køber tilbudt 1/2 af beløbet kontant og det andet på ejerpantebrev...jeg fik kun snakkede meget kort med køber pga af travlhed
Mit spørgsmål går på ejerpantebrevet..... vil køber skylde mig pengene, som de betaler månedligt og med renter og til hvilken renter ? samt hvad er min sikkerhed hvis de ikke har penge til betaling af ydelsen... hvor lang tid afbetaler man normalt sådanne over (det drejer sig om ca. 200.000,-) og hvor får man lavet sådanne pantebreve, hos advokaten ? og tinglyser man dem ? betaler køber udgifter hertil...?
Håber på nogle svar til alle mine spørgsmål, på forhånd tusinde tak
Mvh Jonas Vignal-Olsen |
Hej Jonas
Er lokalet et lejemål eller en ejendom ? det er afgørende for hvilken slags pantebrev vi taler om (løsørepantebrev for lejemål eller pantebrev med sikkerhed i fastejendom).
Et pantebrev er en sikkerhedsstillelse for et lån, som du yder køber, til at finansiere en del af købesummen.
Renten er noget i 2 aftaler, men man bør selvfølgeligt skelne til hvad lignende pantebreve forrentes med, pantebreve i fast ejendom er typisk lavere forrentet end løsørepantebreve.
Din sikkerhed er din panteret i form af pantebrevet, derfor er det vigtigt at dit pant har en reel værdi, som svarer til restgælden af lånet.
Løsørepantebreve løber typisk op til 10 år, pantebreve i fast ejendom kan løbe 15-20 år, men løbetiden er igen noget i 2 aftaler. Pantebrevet SKAL tinglyses for at du kan være sikker på din pantestilling i tilfælde af konkurs osv.. Alle kan i princippet lave og tinglyse et pantebrev. Køber skal typisk afholde udgifterne til låneoprettelsen/pantebrevsoprettelsen.
De bedste hilsener
ITALIEN Finn