Jeg har i mange år arbejdet som leder. Jeg har dog haft en pause fra ledelse og har taget en uddannelse som kosmetolog. Jeg er blevet spurgt flere gange, om jeg ikke kunne tænke mig at lave lidt behandlinger på venner og bekendte. Jeg er på barsel lige nu, og har besluttet at prøve det af med nogle få behandlinger om ugen. Jeg ønsker at teste om der er potentiale i mit forretningskoncept, dog uden at starte Jeg har længe drømt om at starte en forretning, men da jeg ikke kender min arbejdsmæssige status efter barsel (er jeg i job eller ønsker jeg at sige op og evt. ende på dagpenge? Uafklaret) ønsker jeg ikke at blive moms-reg. endnu, da det kan have indflydelse på en evt. mulighed for at få dagpenge. Jeg har derfor besluttet at starte det der hedder hobbyvirksomhed med indtjening under kr. 50.000,-. Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan det i praksis fungerer og har brug for hjælp! Mine spørgsmå er:
1) Hvis jeg starter hobbyvirksomhed kan jeg så trække køb af behandlingsudstyr fra i skat? Jeg skal købe en briks m.m.?
2) Kan jeg trække de produkter jeg bruger i mine behandlinger fra i skat, dvs. cremer m.m.?
3) Hvad sker der, hvis jeg efter en periode kan se at der er vækstpotentiale i konceptet og jeg vælger at blive moms-registreret. Kan man det hvis man eks. har drevet det som hobbyvirksomhed i 3 måneder (den tid jeg har tilbage af barsel)?
4) Er der generelt noget man skal være OBS på ved hobbyvirksomhed?
En af mine venner har en kosmetolog/massagge afd. hvor der evt. kunne være en mulighed for at leje stolen på månedsbasis hvis dette skulle have din interesse.
Du skriver "hobbyvirksomhed" med indtjening under kr. 50.000". For det første er der tale om omsætning og ikke indtjening. Men også ved mindre omsætning behøver der ikke at være tale om hobbyvirksomhed i skattemæssig forstand. Så snart det giver overskud, er det ikke hobbyvirksomhed. Men giver det underskud, som du gerne vil have fradrag for, vil Skat bedømme, om der er mulighed for, at forretningen i løbet af få år vil give overskud. Mener de ikke det, kalder de det hobbyvirksomhed, og underskuddet kan ikke trækkes fra.
Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk
Jeg skal lige forstå det rigtig. Vil det sige at en hobbyvirksomhed slet ikke må give overskud? Jeg havde forstået, at man måtte lave et max på kr. 50.000 i omsætning og så opgive det til skat, hvorefter man betaler alm. indkomstskat af beløbet.
Du må da gerne kalde det hobbyvirksomhed, men det er ikke den skattemæssige definition. Og skattereglerne er jo de samme, om du omsætter kr. 20.000 eller kr. 500.000, blot skal du momsregistreres, når omsætningen overstiger kr. 50.000.
Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk
Du skal betale skat af hver krone du TJENER - d.v.s. indtægter (salg) minus udgifter (køb). Hvad angår momsregistrering er det når du i en periode på 12 mdr. har haft en omsætning (salg) på over 50.0000,-
PS: Send mig gerne en Privat besked - fordi det kunne være du skulle udvide din kosmetolog klinik med noget internethandel indenfor samme branche ?