Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma indtægt på kontant hjælp

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 90292 Los Angeles
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 01:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej min kammerat står uden fuldtidsjob og får derfor dagpenge. Han er ejer af et IS selskab vi nu skal benytte til markeds føring af noget tøj. Hvordan og hvorledes med indtægt i hans firma så længe han ikke får decideret "løn" vil han så stadig kunne modtage sin kontant hjælp da vi nok ikke kan omsætte for så meget det første stykke tid så han kan klare sig og vi kan få virksomheden på solide ben.

Ok, nu er dagpenge og kontanthjælp jo ikke helt det samme (fx er dagpenge jo anelse mere og kræver at man er medlem af en A-kasse)

Men såvidt jeg er orienteret, er reglerne pt følgende:

For det første SKAL du stå FULDT til rådighed for arbejdsmarkedet for at være berettiget til dagpenge såvel som kontanthjælp.

Dvs 37,5 time pr uge.

Hvis du allerede ER registreret i cvr-reg som selvstændig, så er du berettiget til at modtage kontanthjælp, ifald du opfylder kravet om at være ikke-formuende.

(Mener det er max. 10.000 du må have i banken - hvad angår insolvens, kender jeg ikke reglerne, men tror umiddelbart du skal have opbrugt dine likvide midler under alle omstændigheder).

• Du skal dog stadig stå fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet - dvs du mister ydelsen, ifald du takker nej til aktiveringstilbud, jobsøgningskurser o.lign.
  • Du bliver modregnet i din månedlige ydelse KRONE for KRONE af det du tjener.

Dvs tjener du fx 5000,- i juni, bliver du trukket 5000 kr i ydelse.

Tjener du mere end det beløb der er din ydelse, får du naturligvis ingen penge af kommunen dén måned.

Hvilket som udgangspunkt, IMHO,  er fair nok, eftersom kontanthjælpen jo kun er til for at du ikke sulter ;-)

• Evt. salgs-, produktions-, transport- og/eller andre omkostninger kan du fratrække dette beløb, ifald du indsender regnskab - ved dog ikke om det er pr måned eller kvartalsvis.

• Bliver du derimod deltidsansat,  (dvs bliver aflønnet pr time) og modtager supplerende ydelse, bliver du modregnet pr time.

Hvis du tilgengæld IKKE allerede er registreret som selvstændig, kan du ikke registrere dig sålænge du er kontanthjælpsmodtager - fordi så står du jo ikke "fuldt til rådig" for arbejdsmarkedet ... hvilket er et noget sært rationale, for man kan jo godt arbejde i weekenderne og om aftenen ...

Du må derimod godt drive selvstændig virksomhed som BI-ERHVERV (forudsat, du ikke allerede er registreret ejer af en virksomhed )

Dvs hvis du holder dig under grænsen på de 50.000 i årlig omsætning, kan du stadigvæk godt supplere op med kontanthjælps-ydelse, indtil du rammer loftet på de 50 K.

Jeg formoder, at reglerne for dagpenge fungerer på nogenlunde samme måde, men forhør Jer hos A-kassen omkring dagpenge, det lokale ydelses-center på kommunen, hvis det er kontanthjælp det drejer sig om.

Mit  råd er, hvis det på nogen måde er muligt - at tage et fuld- eller deltidsjob de første to-tre måneder, og så bruge den tid der er tilovers på at få virksomheden op i gear.

Medmindre der er tungere familiære forpligtelser, er det jo fuldt ud muligt at afsætte 30-40 timer ugentligt udover de 37,5 han evt. ville have i en fuldtidsstilling.

Tager han et deltidsjob,.kan han som nævnt supplere op med dagpenge/kontanthjælp - men skal STADIG stå 100% til rådighed, dvs være det der hedder "aktivt jobsøgende".

Afslutningvist kan jeg nævne, at der er noget der hedder "job-tilskud".

Hvordan ordningen præcist fungerer i praksis, er jeg ikke inde i  - men som virksomhed kan man have en person ansat med tilskud fra kommunen, således at ens udgifter til aflønning er væsentligt lavere, end ved en normal ansættelse.

Der er formodentlig nogle krav til virksomheden for at komme i betragtning - men mon ikke det lokale erhvervscenter kan fortælle mere om denne ordning.

Håber du kunne bruge det til lidt,

/DBH,

C.

Fra 90292 Los Angeles
Tilmeldt 24. Jan 09
Skrevet kl. 10:48
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 11:08

Henrik:

Ok :) jeg har planlagt at jeg venter med det cvr nummer til jeg får et arbejde eller kommer i lærer, det er nok det bedste. Men hvordan fungere det lad os sige jeg har en webshop og jeg sælger noget for 1200 kr som jeg selv skal give 1000 kr for så skal de vel ikke trække 12000 men bare de 200 jeg tjener på det rigtigt eller forkert ?

Nej.

Så længe du har et cvr-nummer er du stensikkert ikke berettiget til kontanthjælp. Hvis du har en webshop med et varelager skal du først sælge dette og leve af pengene i stedet for offentlige overførsler. Enhver indtægt du måtte have skal som udgangspunkt modregnes kontanthjælpen.

Det er vigtigt at skelne mellem dagpenge, der er en forsikringsudbetaling mod ledighed - og så kontanthjælp, som er et beløb samfundet udbetaler til personer der ikke kan forsørge sig selv. Kan man forsørge sig selv, så er der ingen kontanthjælp. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra 90292 Los Angeles
Tilmeldt 24. Jan 09
Skrevet kl. 11:24

Jesper:

Så længe du har et cvr-nummer er du stensikkert ikke berettiget til kontanthjælp. Hvis du har en webshop med et varelager skal du først sælge dette og leve af pengene i stedet for offentlige overførsler.

Ikke korrekt.

For det første - nu kan man jo godt have et cvr-nr uden et varelager ;-)

For det andet: Om man har cvr-nr eller ej, er bedøvende ligegyldigt ift. om man er kontanthjælps-berrettiget eller ikke.

Du må bare IKKE registrere dig /din virksomhed, NÅR du modtager ydelsen.

Det der tæller er, som du skriver, om man er personligt formuende eller ej ....

Så ja, har du en kælder fyldt med varer, skal du selvfølgeligt sælge disse først.

Men mener kun det gælder for personligt ejede virksomheder - ikke I/S 'er ...

Er der en erhvervsjurist tilstede ? :-D

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)