Hej min kammerat står uden fuldtidsjob og får derfor dagpenge. Han er ejer af et IS selskab vi nu skal benytte til markeds føring af noget tøj. Hvordan og hvorledes med indtægt i hans firma så længe han ikke får decideret "løn" vil han så stadig kunne modtage sin kontant hjælp da vi nok ikke kan omsætte for så meget det første stykke tid så han kan klare sig og vi kan få virksomheden på solide ben.
Der er vist forskel på om det er dagpenge eller kontanthjælp. På dagpenge tror jeg godt det kan lade sig gøre, men han vil så blive modregnet. Det bedste han kan gøre er at tage et smut forbi hans a-kasse og få klar besked. Kontanthjælp tror jeg ikke er muligt.
Har jeg læst forkert eller stod der kontanthjælp til at begynde med?
Som skrevet ovenfor.....kontakt a-kasse, for det er ret vigtigt ikke at lave fodfejl i denne sammenhæng. Man har tidligere kunnet, men om det stadig er sådan ved jeg ikke.
Han er enten på dagpenge, fordi han er medlem af en a-kasse eller på kontanthjælp, fordi han ikke er.
Da han er medejer af et I/S er han på dagpenge, da bistandloven ikke gælder for selvstændige og han dermed ikke ville kunne få udbetalt kontanthjælp.
Alle timer han lægger i I/S'et skal modregnes hans dagpengeydelse, da der ellers er tale om socialt bedrageri. Han skal aftale og informere med sin a-kasse. Den manglende indtægt fra jeres virksomhed spiller ingen rolle - han arbejder og står derfor ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket er en forudsætning for at kunne få dagpenge.
Okay mange tak, jeg tror nemlig det er kontanthjælp så vi må vist oprette et firma i mit navn så.
Jeg vil lige tilføje, at dette er socialt bedrageri, men derudover så bør du nok ikke regne med hans arbejdskraft, da han formentlig bliver aktiveret i et hjernedødt kommunalt projekt hvis ikke han selv finder en 4-ugers virksomhedspraktik (han får kontanthjælp, virksomheden får gratis arbejdskraft) inden for ganske kort tid.
Dette afhænger til dels af kommunen, men for yngre mennesker er det ingen dans på roser at være på kontanthjælp.
Okay mange tak, jeg tror nemlig det er kontanthjælp så vi må vist oprette et firma i mit navn så.
Jeg vil lige tilføje, at dette er socialt bedrageri, men derudover så bør du nok ikke regne med hans arbejdskraft, da han formentlig bliver aktiveret i et hjernedødt kommunalt projekt hvis ikke han selv finder en 4-ugers virksomhedspraktik (han får kontanthjælp, virksomheden får gratis arbejdskraft) inden for ganske kort tid.
Dette afhænger til dels af kommunen, men for yngre mennesker er det ingen dans på roser at være på kontanthjælp.