Jeg stejler især ved det at du skriver at I ikke har tid til at vente på svar fra bankerne....
Ikke tid? Jeg skal hilse fra min egen erfaring og sige at "har ikke tid" kan ende med at blive et dyrt argument i den sidste ende. Som udgangspunkt så vil jeg sige helt ligeud, at hvis I har brug for penge, men ikke har tid til at få en ordentlig financiering på plads, så drop projektet. Der kommer med stor sandsynlighed mange andre udfordringer undervejs og hvis "har ikke tid" er udgangspunktet, så ender I med at brænde nallerne på Jeres egen utålmodighed.
Oven i det kommer der så det punkt at bankerne indtil videre ikke har ville lege med. Lige i denne tid er bankerne ret tilbageholdende generelt, men I bør dog stadig tage deres synspunkter til efterretning. Og jeg vil sige at gå ud og låne penge fra de mere alternative så som pengeautomaten.dk (dog intet ondt ord om dem), fordi bankerne ikke vil låne Jer penge og I "ikke har tid" til at spørge flere banker, det er decideret dumt.
Det kan godt være du mener, at du kan leve af nuddelsuppe, hvis I skulle gå ned på dette her - men med disse alternative lån, så kan du godt indstille dig på at æde nuddelsuppe langt ud i fremtiden. Her kan (nogle) banker trods alt godt se rimeligheden i at man er gået økonomisk ned og derfor i en periode ikke har mulighed for at afdrage på lånet. Så der kan være nogle eventuelle muligheder for at indgå en aftale om stop af rentetilskrivning, imidlertidig pause i afdrag og lignende, da det er i deres interesse at du kommer økonomisk på højkant, så de kan få alle deres penge igen. De alternative lånemuligheder har en anden mere agressiv tilgang til tingene og med deres skyhøje rente og gebyrerer, så kan Jeres iværksættereventyr let ende i et livslangt efterslæb af gæld på et lån som I kun lige akkurat kan betale renterne på, men aldrig få afdraget. Bankerne har heller ikke den samme tendens til at kyle Jer på hovedet i RKI, som de andre har. Og at stå med et lån som I aldrig kommer af med - og en registrering i RKI - det kan meget vel blive den definitive stopklods for Jeres fremtidige iværksætter-karriere.
Så derfor vil mit råd klart være at I lige tager en dyb indånding og overvejer dette en ekstra gang. Og hvis I ikke har tid til at gøre dette, så drop idéen.
nej ikke det projekt... talne er apr. 5000 maj 28000
har lige haft en samtale med mor.... og vi tror vi tager risikoen... går det galt ... så ja... chefen i den lokale netto er min gode ven :D
....
Nu er det så også hende som kommer til at hæfte for lånet, hvis det går galt.. Det er igen ikke for at være pessimistisk, men det her lyder som noget, der kan udvikle sig til en regulær katastrofe. Jeg er hverken økonom, bankrådgiver eller ekspert i iværksætteri. Der er bare nogle alarmklokker som ringer hos mig, og som åbenbart også ringer hos en håndfuld andre herinde.
Men held og lykke med projektet - jeg håber da det lykkedes for dig!
kan godt forstå at det kan misforstås, sidder bare i denne situation anden gang.. jeg er med arrangør af velo city 2010 i kbh i sammenarbejde med nogle meget store firmaer... og dermed skal jeg bruge nogle penge til udvikling, jeg får blandt andet gæster fra england som vil "lege med mig" de vil opstarte mit koncept i London .. pengene skal senest være der d. 14 juni det er det jeg mener med tid.. Btw. skal Jyske bank give mig svar i morgen... Men dem har vi aldrig været kunde ved så tvivler på noget positivt fra dem.
så i skal ikke opfatte mig som en ung dum knægt som bare vil låne penge og spise nudler.. det jeg mener med det er at jeg er ikke bange for konsekvenserne, så man skal altid have en worst case scenario ....
Jeg opfatter dig ikke som en "ung dum knægt". Du spørger i det første indlæg, hvad vi andre ville gøre hvis vi stod i din situation. Og det svarer vi på, og det virker som om, at de fleste af os ville hive i tøjlerne og undlade at låne de 200.000 kr.
Du svarer ikke rigtig på de spørgsmål der bliver stillet.
Har I fået nogle begrundelser fra bankerne?
Hvorfor har I brug for at låne 200.000 kr.???
Er det ikke bedre at starte ud i det små og så se forretningen vokse, end det er at sætte jer i stor gæld med håb om at forretningen vokser kraftigt og hurtigt?
Hvis du forventer at få 28.000 kr. ind (før skat?), så er der meget lang vej til at lånet er ude af verdenen.